Inicijativa građana iz Dajle uz podršku Zelene Istre u nastojanju da se spriječi devastacija još jedne uvale u Istri, pozvala je građane Novigrada, ali i općine Brtonigla da se uključe u javnu raspravu o izmjenama i dopunama Prostornog plana uređenja grada Novigrada i pokažu vlastima što misle o planu izgradnje luke otvorene za javni promet "Dajla - Belveder", koja se planira na južnoj strani uvale Karigador prema naselju Dajla. Javna rasprava traje još danas.
Atraktivna lokacija
Kao vlasnica dijela nekretnine u Dajli - Belveder obratila nam se i Teodora Beletić, koja je svoje primjedbe na prijedlog Prostornog plana uputila Gradu. U telefonskom razgovoru istaknula je da se protivi planiranoj luci koju, smatra ona, treba izostaviti iz prostorno planske dokumentacije te umjesto nje planirati "prirodnu plažu".
- Cijela priča traje od 2012. kada se donosio Detaljni plan uređenja, kad smo se također protivili planiranoj luci koja je trebala imati 150 vezova i vjerojatno je pod pritiskom javnosti broj vezova smanjen na 70. Međutim, luka je i dalje predimenzionirana te je očito da je planirano daleko više vezova nego je to potrebno lokalnom stanovništvu. Nije to nikakav mali komunalni vez za potrebe građana, već komercijalni projekt u interesu investitora. Potrebe građana mogla bi zadovoljiti i postojeća lučica kod samostana koja se može proširiti. Nema opravdanja, osim za investitore, za uništenje temelja turističke ponude od koje živi ovaj kraj, a i sami planeri potvrđuju da je luka planirana "na izuzetno atraktivnoj lokaciji". Radi se o izuzetno plitkom moru što znači da bi se zbog luke radikalno moralo uništiti arheološki i ekološki zaštićeno podmorje, a postavlja se pitanje zašto to dozvoliti kad je u Planu već predviđena luka u Antenalu, Novigradu i samoj Dajli kod samostana, kaže Beletić.
U priopćenju građana Dajle koje je proslijedila Zelena Istra navodi se da se "glavni pokušaj prevare odnosi na veličinu zahvata u Uvali Dajla - Karigador jer umjesto da se građanima da potpuna informacija da se u uvali planiraju graditi dvije luke, jedna u dijelu koji pripada općini Brtonigla s 400 vezova i druga na području grada Novigrada sa 63 veza, isti naručitelj, Lučka uprava Umag-Novigrad dva je velika zahvata u procedurama izdavanja dozvola prikazala zasebno. Na taj je način ishodovano i rješenje Ministarstva zaštite okoliša po kojem ne treba provesti procjenu utjecaja na okoliš za luku u gradu Novigradu, ne spomenuvši kumulativni utjecaj dva zahvata u istom zaljevu".
U dijelu zaljeva, navode dalje građani, koji spada u grad Novigrad radi se o zahvatu izgradnje luke površine oko dva hektara, s produbljivanjem, izgradnjom armiranobetonskog lukobrana dužine 150 metara, obaloutvrdnog zida visine 2-3,5 metra s predviđenim prostorom za dizalicu i istezalište. Predviđena su 63 veza uz popratnu gradnju, ugostiteljski objekti, sanitarije, recepcija. Lučka uprava Umag-Novigrad je naručila izradu elaborata zaštite okoliša, a Ministarstvo zaštite okoliša je na temelju tog elaborata, koji je izradila tvrtka Kappo, izdalo rješenje da nije potrebna procjena utjecaja na okoliš, navodeći da neće biti utjecaja na okoliš i prirodu, iako planirani zahvat ulazi u područje ekološke mreže EU NATURA 2000 HR1000032 "Akvatorij zapadne Istre" s međunarodno važnim područjem za ptice koje obiluje i strogo zaštićenim vrstama kao što su periske.
Peticija 750 žitelja Karigadora
S druge strane zaljeva planirana je druga luka otvorena za javni promet "Karigador", gdje se planira nasipavanje morske obale i mora i to oko 0,8 hektara, izgradnja mola dužine 335 metara, 400 vezova, izgradnja travel lifta od 40 tona i servisa za barke itd. Zbog tog zahvata je i osnovana udruga "Moj lipi Karigador" koja je sakupila više od 750 potpisa građana Karigadora i okolice za poništenje koncesijskog ugovora sklopljenog 2. svibnja ove godine za izgradnju luke za javni promet lokalnog značaja u Karigadoru. Udruga podržava mještane Dajle da se aktiviraju i priključe građanskoj inicijativi protiv betonizacije uvale Dajla-Karigador, navodi se u priopćenju Inicijative građana Dajle.
U Gradu Novigradu kažu da su prije pet godina na Gradskom vijeću jednoglasno donijeli Urbanistički plan za malu luku sa 70 vezova za potrebe domicilnog stanovništva te da su već tada usvojene primjedbe Zelene Istre i stanovnika.
- Grad Novigrad će insistirati da se ovim planom isključivo zadovolje potrebe stanovnika s područja Dajle. U našem projektu nema niti jednog elementa komercijalnog sadržaja. To je mala lučica koju smo morali pozicionirati na tom mjestu jer su nam konzervatori dali smjernice da se na drugoj strani naselja Dajla, gdje je zaštićeni benediktinski samostan, ne može graditi nikakva lučica jer bi kvarila vizuru toga područja. Zajedno s njima na dijametralno suprotnoj strani naselja našli smo primjerenu lokaciju i za nju donijeli Urbanistički plan, proveli javnu raspravu i jednoglasno usvojili i uvažili sve primjedbe, kaže gradonačelnik Novigrada Anteo Milos.
Obje luke su u ingerenciji Lučke uprave Umag-Novigrad pa smo komentar zatražili od ravnatelja Sergia Stojnića koji nam je prvo rekao da se na tim lokacijama, "koje su zapuštene, neuredne i neiskoristive zbog malih dubina, ne kupaju ljudi. Plaža u Belvederu je južnije od planirane lučice, a u Karigadoru zapadnije od postojećeg gata. Eventualnom izgradnjom ne bi se zadiralo u postojeće uređene plaže. Što se Lučke uprave tiče, ona je samo 'transmisija'. Temelj svake aktivnosti je prostorno-planska dokumentacija usvojena temeljem propisanog postupka", ističe Stojnić.
Dizalice iz sigurnosnih razloga
- Sukladno DPU-u Belveder - Dajla, na području grada Novigrada planirana je luka otvorena za javni promet lokalnog značaja s najviše 70 vezova, uz ostale primjerene sadržaje kao što su operativna obala, istezalište, manji ugostiteljski objekt i sanitarije, dok servis za plovila nije predviđen, rekao nam je Stojnić. Demantirao je navode da se u mjestu Karigador u općini Brtonigla planira luka s 400 vezova. "U Karigadoru, u skladu sa DPU-om, planira se izgradnja luke otvorene za javni promet lokalnog značaja s 200 vezova od kojih bi 50 bili komunalni vezovi, za ribare i domicilne stanovnike. Predviđeno je iskrcajno mjesto za ribarska plovila i operativna obala, ugostiteljski objekt, sanitarije i spremište, no niti ovdje nema servisa. U obje luke dizalice su predviđene iz sigurnosnih razloga u slučaju havarije na plovilima", prenosi Stojnić. Obje lokacije su vrlo nesigurne za boravak plovila, upozorava. Za svakog nevremena plovila moraju napustiti gat u luci Karigador jer ne pruža nikakvu zaštitu. Planirani lukobrani, kao lučka podgradnja, služe prvenstveno kao zaštita lučkog područja i za privez plovila. (Gordana ČALIĆ ŠVERKO)