Službena izborna kampanja nimalo nije utjecala na raspoloženje hrvatskih biraca. Tjedan dana prije parlamentarnih izbora potpora glavnim suprotstavljenim politickim opcijama, Kukuriku koaliciji i HDZ-u, identicna je onoj prije mjesec dana, pa je tako cetverostranacka grupacija predvodena Zoranom Milanovicem u vrlo uvjerljivom vodstvu.
Dakle, posve je izvjesno da ce on biti novi, deseti hrvatski premijer i da HDZ nakon osam godina na vlasti odlazi u oporbu. To je temeljni zakljucak redovitog istraživanja što ga za Novu TV radi agencija Ipsos Puls. Prakticno je nemoguce da se u preostalih sedam dana kampanje dogodi veliki preokret.
Za Kukuriku koaliciju izjasnilo se 37,5 posto anketiranih, dok HDZ trenutacno podržava samo 19 posto biraca. U isto vrijeme prije zadnjih parlamentarnih izbora 2007. HDZ i SDP bili su poravnati u Pulsovom istraživanju, a naposljetku je Ivo Sanader "na mišice" odnio tijesnu pobjedu i zaradio svoj drugi premijerski mandat. Tada su u SDP-u bili uvjereni da ce poraziti HDZ, o cemu se nisu ustrucavali niti javno govoriti, ali pouceni tim iskustvom danas cvrsto na zemlji reagiraju i na ovako povoljnu anketu.
Umrtvljivanje kampanje
- Ništa nije gotovo, nema opuštanja, zadaca nam je 4. prosinca izvuci na birališta što više biraca, bio je jucer krajnje suzdržan visoki dužnosnik SDP-a.
Premda rejting oporbenog saveza nije porastao, cini se da im se isplatilo što su odlucili voditi nekonfliktnu kampanju, s vrlo malo teških rijeci prema HDZ-u kako ne bi motivirali njihove birace. Milanovic je išao na potpuno umrtvljivanje kampanje, ona zbog toga nije imala preveliki odjek u medijima, pa zato Kukuriku koaliciji nije naštetio niti slucaj alkoholiziranog varaždinskog gradonacelnika Goran Habuša ili pak pokoji išcašeni istup nekog od celnih ljudi saveza.
- Lako je bilo Milanovicu mirno prolaziti kroz kampanju kad mu je Mladen Bajic odradio sav posao, procjenjuje clan HDZ-ovog predsjedništva aludirajuci na istragu što ju je DORH nedavno pokrenuo protiv njegove stranke. Ali, ima onih u HDZ-u koji smatraju da su ipak mogli biti konkurentniji da su imali bolju kampanju.
- Odjednom je zakljuceno da ništa što je radio Sanader ne valja i u kampanji se zato nismo koristili nekim našim oprobanim metodama za animiranje biraca. Spotovi i plakati vrlo su nam loši, organizacija na terenu ocajna. Jednostavno je nevjerojatno da nam je u Rijeci na skupu bilo tek dvjestotinjak ljudi, iako u tom gradu HDZ ima oko dvije tisuce clanova, analizirao je tijek kampanje naš sugovornik iz vrha HDZ-a.
Druge optimizam ipak nije potpuno napustio i hrabre se da se zadnjih dana primjecuje odredeno poboljšanje raspoloženja biraca kad je o HDZ-u rijec.
- Kao da u finišu gradani pocinju bolje reagirati prema nama. Naravno, tjedan dana do izbora jako je malo, rekao nam je jedan ugledni HDZ-ovac koji je svaki dan od jutra do mraka u izbornom pogonu.
Problem liderstva
Za Jadranku Kosor dodatno negativan element ankete je podatak da je njezin osobni rejting pao u kampanji. Milanovic je pozitivan za 48 posto ispitanika, najviše u zadnjih pola godine, a istovremeno premijerkin rejting od 22 posto najniži je šest mjeseci.
- Možemo s pravom puno toga lošeg reci o Sanaderu jer je HDZ-u nanio golemu štetu. Ali, objektivno on je bio pravi politicki lider, što, nažalost, Jadranka Kosor nije. Ona ima ambicije, medutim, nema kapacitet i nije u stanju nositi sasvim personaliziranu kampanju, što je Sanader uspijevao, usporeduje dva HDZ-ova predsjednika visokopozicionirani stranacki dužnosnik. U HDZ-u oni optimisticniji prognoziraju da ce stranka osvojiti od 45 do 50 mandata, a pesimisti su se pomirili s 39 do 45 zastupnickih mjesta.
Ni ostale stranke nisu kapitalizirale kampanju. I dalje su treci Hrvatski laburisti (6,6 posto), slijede koalicija Ljube Jurcica (4,4), HSLS (2,8), HSS (2,7), HDSSB (2,7), HSP (2,5)...