Najduža predizborna kampanja u povijesti hrvatskog parlamentarizma, za nedjeljne europske izbore, završava u ponoć. U nedjelju, 25. svibnja, 3 milijuna i 700 tisuća hrvatskih birača imat će priliku izabrati jedanestočlanu ekipu koja će je narednih pet godina predstavljati u Europskom parlamentu. O danima iskustvima kampanje, suočavanju s građanima i izbornim očekivanjima razgovarali smo s kandidatima SDPa, HDZa i IDSa.
"Kampanja je bila vrlo uspješna jer sam pridobio interes birača koji su već glasali za mene, ali i mnogo novih pogotovo izvan Istre", kaže kandidat IDSa Ivan Jakovčić.
Odaziv građana na izbore za EP jedan je od najvećih izazova nedjeljnih izbora.
"U prilog većoj izlaznosti ide činjenica da će se izbori održati u svim zemljama članicama, kao i veća politička ponuda – nove stranke i novi pojedinci. S druge strane ekonomska situacija je generalno lošija nego prošle godine, a razočaranost ljudi u politiku je veća, što građane udaljava od biračkih mjesta", kaže SDPov Tonino Picula.
HDZov kandidat Davor Ivo Stier predviđa bolju izlaznost nego prije godinu dana:
"Osjeća se na svakom koraku nezadovoljstvo građana i razočaranje vladajućom koalicijom, te će to također igrati značajnu ulogu na izborima. Isto tako očekujem da će se ovoga puta više koristiti preferencijalni glasovi, odnosno da se neće zaokruživati samo stranačka lista već će birači iskoristiti pravo da zaokruže jednog konkretnog kandidata."
Ivan Jakovčić, kandidat IDSa na listi Kukuriku koalicije, vjeruje u bolju izlaznost istarskih birača. "Osjetio sam daleko veći interes za ove izbore napose u Istri i vjerujem da će izlaznost u Istri svakako biti veća. U nekim drugim regijama izlaznost se neće značajno mijenjati", kaže Jakovčić.
Građani danas, prema mišljenju važnih kandidata s kojima smo razgovarali u petak, bolje poznaju institucije EU, te su im izbori za EP važniji nego prije godinu dana, smatraju kandidati.
"Kampanja za izbore za Europski parlament je ove godine ozbiljnije pripremljena iz Bruxellesa. Europa je pokazala veliki interes i prepoznala važnost motivacije birača da izađu na izbore u najmlađoj članici Europske unije, dok su prošle godine izbori kod nas popraćeni s mnogo manje zanimanja. U prilog tome ide i posjet Hannesa Swobode, predsjednika Saveza socijalista i demokrata u Europskom parlamentu koji je u zadnjem tjednu pred izbore posjetio Zagreb, Vukovar i Rijeku", objašnjava Tonino Picula.
Izbornu kampanju i njezin završetak obilježile su katastrofalne poplave u Slavoniji, slažu se izborni kandidati s kojima smo razgovarali. "Poplave su sasvim logično i opravdano bacile izbore u drugi plan. Ta reakcija naših ljudi nije samo logična već i pohvalna, jer solidarnost u društvu mora uvijek biti ispred bilo koje predizborne kampanje," objašnjava Davor Ivo Stier iz HDZa.
Sa Stierom su suglasni Picula, koji naglašava kako je Kukuriku koalicija prekinula marketinške aktivnosti i donirala novac stardalnicima, te Ivan Jakovčić. koji kaže: "Kampanja je na početku bila prvenstveno obilježena skandalima, a na kraju velikom tragedijom u Slavoniji, BiH i Srbiji."
Izborni kandidati pozivaju birače da u što većem broju izađu na izbore koji su važni za cijelu Europsku uniju.
"Želimo li da Europa ostane ista? Želimo li da u novoj Europi bude 'manje Europe' što žele neke političke grupacije u Europskom parlamentu? Ili – želimo li Europi dati šansu da se reindustrijalizira uz pomoć novih tehnologija, kako bi se otvorila nova radna mjesta", poručuje Tonino Picula.
"Vjerujem da će građani prepoznati svoga kandidata i dati svoje povjerenje nekome od nas zato jer je Europski parlament bitan dio političkog života svakog građanina Hrvatske", zaključuje IDSov Ivan Jakovčić. (D. GRAKALIĆ)