Perišić: Svrha festivala je da nešto iza njega ostane

Program neće biti dosadan, R. Perišić (Arhiva)
Program neće biti dosadan, R. Perišić (Arhiva)

Pula, Rijeka i Zagreb bit će domaćini novog festivala u organizaciji Hrvatskog društva pisaca, nazvanog "Književna karika" ili "LitLink". Autor koncepta je pisac i kritičar Robert Perišić, a festival počinje večeras u Puli te će se do 29. rujna održati i u Rijeci i Zagrebu.

Zemlja partner prvog izdanja neuobičajeno je daleki SAD, što unosi prvu različitost u odnosu na druga festivalska događanja u Hrvatskoj. O ostalim razlikama i konceptu porazgovarali smo s autorom koncepta Robertom Perišićem.

Koje je mjesto razlike ovog festivala u odnosu na druge?
Ovaj festival nastavak je festivala "Književnost uživo" koji je radila Sibila Petlevski, no kako je ona odustala od toga, pitali su me bih li ga ja nastavio. Pristao sam i onda napravio potpuno novi festival. Kad sam razmišljao o konceptu, razmišljao sam o svrsi festivala uopće. Činilo mi se da kod nas premalo toga ostaje nakon festivala. Napravimo neki medijski događaj, nađemo publiku, ali ta se jednokratna događajnost iscrpi. Sve je to u redu, ali ako iza toga ništa ne ostane, onda to za mene nema puno smisla.

Na koje konkretne efekte mislite?
Ovaj festival je koncipiran tako da sam već u startu ljudima koji će ga sufinancirati rekao da neće biti orijentiran samo na program pred publikom nego i na tu drugu, B-stranu, gdje su gosti ujedno i urednici i izdavači iz određene zemlje. Startali smo s Amerikom, jer mislim da je to najveće svjetsko tržište, a i tamo smo vrlo slabo prisutni.

Stvar je u tome da dovedemo izdavače i urednike koji će čuti naše autore, dok će se naša publika orijentirati na ono što će čuti od stranaca. Stranci će tako dobiti i drugih neformalnih informacija i internih prezentacija, kao i dosta prevedenih materijala naših časopisa koji se objavljuju na engleskom jeziku. Tako će moći snimiti situaciju i vidjeti što ih od toga zanima.

U Americi sam tražio ljude koji operiraju uglavnom na neovisnoj sceni, jer ona je pretežno zainteresirana za istraživanje. Ljudi koje sam našao potencijalni su urednici i izdavači, a dosta je i pisaca koji će čitati i koji paralelno imaju i taj nekakav urednički moment.

Neki rade u časopisima, kao Heidi Julavits iz "The Believera", koji ima reputaciju mlađeg "New Yorkera". Buzz Poole je tu, pa Tao Lin, koji je najmlađa generacija autora, i u njoj najeksponiraniji, a osnovao je i svoju izdavačku kuću. Ima ih i samo izdavača ili urednika, a ima ih i poput Ernesta Estrelle, koji su samo performeri i koje treba vidjeti baš na pozornici.

Program je miksan tako da ima nešto i za publiku, i to za malo alternativniju publiku, a cijeli ovaj B-plan festivala, ono što nije toliko vidljivo, nešto je što može stvoriti kumulativni efekt prevođenja i plasmana.

Kad ljudi dođu ovdje shvatit će da nešto postoji, a nije da u Americi ne postoji interes za male europske književnosti, nego mi jednostavno nismo uopće ucrtani na toj karti. (D. MANDIĆ/Novi list)

CIJELI RAZGOVOR PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU.

Večeras u Puli
Trodnevni festivalski program počinje večeras u pulskoj Galeriji Makina, u 20 sati gdje će biti upriličena večer čitanja. Sudjeluju Buzz Poole, Slađana Bukovac, Tao Lin, Neven Ušumović, Heidi Julavits, Gordan Nuhanović, James Hopkin, Vladimir Stojsavljević, Ernesto Estrella i Drago Orlić. (B. Ć. J.)


Podijeli: Facebook Twiter