Paponja i Popović izlažu u Fonticusu

Nina Popović i Davor Paponja uz autoričine portrete (K. FLEGAR)
Nina Popović i Davor Paponja uz autoričine portrete (K. FLEGAR)

U grožnjanskoj Gradskoj galeriji Fonticus proteklog su vikenda otvorene dvije nove samostalne izložbe - "Teritorij" Davora Paponje i "Konstruirana nužnost" Nine Popović. U prisutnosti autora, njihova je ostvarenja predstavio Eugen Borkovsky.

Paponjini su radovi sraz crteža i tonski ili koloristički razrađenih ploha na platnu, sa stilskim karakteristikama grafita ili uličnog slikarstva, ilustracije, plakata, ali i freske. U prvom su planu razgaljena muška tijela, zapravo umjetnikovo tijelo - nago i ranjivo, a uz njih elementi karakteristični za različita vjerovanja, znakovi ritualnih situacija - najčešće maske i pokrivala.

- Kreativna akcija kreće u dva smjera - igrom gestualnih pokreta i u smjeru asocijacija mističnim atribucijama. Umjetnik polazi u propitivanje svijeta krećući od sebe, dodiruje temu izbjegavanja svijesti o materijalnosti tijela. Očito je da projekt nosi ideju sumnje u konvencionalno. Naša civilizacija i sve njene religije sadrže naglašeno neprijateljstvo prema ljudskom tijelu i njegovim prirodnim funkcijama.

Prisutno je licemjerje koje nalaže da se zapravo smije sve, ali tako da nitko ne vidi. Rad je aktualan jer smo svjedoci uvođenja ptice rode u porodična stabla. Ovaj niz likovnih radova postavlja pitanje: može li naša tjelesnost podnijeti našu senzibilnost?, kazao je Borkovsky.

Kolekciju naslikanih i nacrtanih nenasmiješenih ženskih lica, nepoznatih modela i autoportret izložila je Nina Popović. Otkriva i da su to žene koje više nisu prve, što znači - rastavljene, problematizira realnost i kanonizirane stereotipne "ženske" poslove, poput šivanja i vezenja, ne bi li naglasila propitivanje međuspolnih odnosa.

Najprije realizira niz ekspresivnih portreta, a zatim ih posredstvom gestualnog reza beskompromisno udara te, na kraju, intervenira na novi način - nitima konca i grubim šavovima pokušava ih zacijeliti.

- Umjetnica promatraču ne nudi samo slikarske portrete, već i dramatični videorad. Od prvih scena videa postaje jasno da se radi o feminističkom, solidarnošću obojenom promišljanju. Jednostavna radnja ne ostavlja nas ravnodušnim. Nizanje nelagodnih scena, sintaksa montaže i zvuk oblikuju dojmove koji zasigurno ostaju nakon odgledavanja.

Nabori kože i raster prošivanja ispunjeni su proživljenom nelagodom. Sve je kanalizirano u trenutak pobune samokažnjavanjem. Rad ostavlja gorčinu s obzirom na realitete okruženja. Autorica želi predočiti segmente položaja žene u društvu, ali bi se atmosfera i nelagoda iz videorada mogli odnositi i na odnos prema svemu i svima ostalima drugačijima. Starost, bolest, samoća, seksualno opredjeljenje ili politička pripadnost postaju barijera funkcioniranju, objasnio je Borkovsky.

Davor Paponja rođen je 1985. godine u Banjoj Luci, u Bosni i Hercegovini, gdje radi kao profesor likovne kulture. Završio je odsjek slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Trebinju. Sudjelovao je na austrijskom Summer Academyju u Salzburgu, koji organizira KulturKontakt, te samostalno izlagao u KC Banski Dvor i Galeriji Dogma Arts u Banjoj Luci. Najznačajnija mu je kolektivna izložba: "Hallo Bing, kako brat", u Sarajevu 2005. godine. Jedan je od osnivača Udruženja anonimnih artista UAA! iz Banje Luke.

Nina Popović rođena je 1983. godine u Banjoj Luci, gdje je diplomirala slikarstvo i trenutno pohađa master. Diplomirala je i na Visokoj školi slikanja u Ateni, gdje se posvetila kostimografiji i scenografiji. Izlagala je na više kolektivnih izložbi u Bosni i Hercegovini i inozemstvu te je nekoliko puta nagrađivana za svoj rad. Najznačajnija su joj predstavljanja na Sarajevskoj zimi i smotri Bosnian art u Rosenberg galery u Baltimoreu (SAD). Živi i radi u Banjoj Luci. (K. FLEGAR)


Podijeli: Facebook Twiter