Ovo je uobicajena sezona

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Prošla je špica špice sezone, i to više nego dobro. Naime, od pocetka godine, zakljucno s Velikom gospom, u Istri je ostvareno šest posto više nocenja nego lani i sedam posto više dolazaka. U konacnim brojkama to znaci 2,1 milijun turista i nešto više od 14 milijuna nocenja. U prvih 15 dana najudaranijeg turistickog mjeseca u godini, kolovoza, u Istri je ponovno, kao i u zadnje dvije godine, zabilježen rast turistickog prometa - šest posto u nocenjima i cetiri u dolascima. U samo 15 dana realizirano je 3,5 milijuna nocenja, a na Poluotoku tada je boravilo oko 410 tisuca gostiju.

Nakon uspješnog lipnja i iznimnog srpnja, naravno da ovakav kolovoz oduševljava direktore turistickih zajednica, ali i resornog ministra Damira Bajsa. Naime, i istarski direktor TZ-a Denis Ivoševic i Bajs uglas govore isto - da ce ova sezona biti ponovno rekordna. Ipak ne dijele svi isto mišljenje.

Opasno je goste dijeliti na dobre i loše


Boris Žgomba iz Udruge hrvatskih putnickih agencija (UHPA) ne ide toliko daleko da kaže da ce ova godina biti najbolja u povijesti istarskog turizma. Veli da ce to biti mirna turisticka godina koja se vratila u normalne tokove nakon pocetka gospodarske krize. Dodaje da zapravo u Istri, što se tice samog ljeta, niti neki veci pomaci u plus nisu moguci.

- Do kraja godine bit cemo jako uspješni ako zadržimo rast u odnosu na prošlogodišnje brojke. Ne ocekujem da cemo imati velike poraste. Ne zato jer cemo biti loši, nego zato jer smo lani bili jako dobri. Rezultat ce ovisiti o kampovima, privatnom smještaju i vremenu. Kada govorimo o financijama, godina ce biti bolja, barem u ovom dijelu, što mi u UHPA-u možemo procijeniti po paket aranžmanima. Naime, ove godine nije bilo last minuta i diskontiranih cijena, istice Žgomba.

Agencije zasad bilježe porast organiziranog prometa od deset posto, dok je lani taj porast bio sedam posto. Kada je u pitanju potrošnja, Žgomba istice da ona ovisi o onome što se gostima nudi.

- Tko odreduje kriterij cija je turisticka potrošnja dobra ili loša? Po meni iskljucivo ponuda i potražnja mogu regulirati taj odnos. Gosti su danas nacitani i imaju informacije o cijenama i svemu ostalom. A mi smo u ponudi ostali na razini od prije nekoliko godina, od izleta do gastro-ponude i privatnog smještaja. Danas je najvažnije naci omjer vrijednosti za novac. Ako je loša potrošnja, onda treba naci odgovarajucu vrijednost za novac, veli.
Dodaje da je podjela na dobre i loše goste opasna i uvredljiva za turizam i da nitko nema pravo ulaziti u tudi novcanik.

- Ne postoje dobri i loši gosti. Postoji dobra i loša ponuda. U Istri imamo turisticke kapacitete od privatnog smještaja, hostela, kampova do hotela od dvije do pet zvjezdica. Zato gosti ne mogu biti istog segmenta. A sve stavljamo pod isti nazivnik. Smatramo da gosti moraju trošiti imaginaran iznos koji je nama potreban. Kada dodu u restoran gdje meni košta 15 do 16 eura, to usporeduju s onime što imaju kod kuce ili u drugoj destinaciji. Ako je gost bio u Italiji, Španjolskoj i Njemackoj gdje taj obrok košta desetak eura, onda ce te cijene držati neprimjerenima. Zato moramo našu ponudu prilagoditi modernim navikama ljudi. A oni traže kvalitetne stvari koje se krace konzumiraju, zakljucuje.

Najbolja kamping sezona u zadnjih 20 godina


Kamping segmentu, ako se nastavi lijepo vrijeme, smiješi se najbolja sezona u zadnjih 20 godina. Barem tako kaže Adriano Palman iz Kamping udruženja Hrvatske (KUH).

- Hrvatski je kamping sektor od pocetka godine pa do kraja prvog vikenda kolovoza ostvario porast broja nocenja u odnosu na lani za oko 2,5 posto, s time da su najbolji, kvalitetni kampovi ostvarili rast za više od osam posto, a i najave za ostatak kolovoza i pocetak rujna su dobre. Ako se i u ostatku sezone ponovi dosadašnji trend, realno je ocekivati da ce za hrvatski kamping ovogodišnja sezona po broju ostvarenih nocenja biti najbolja kamping sezona od postojanja hrvatske države i da ce se ukupan broj nocenja kretati nešto iznad 14,2 milijuna nocenja, istice Palman.

- Istarski kampovi, koji ostvaruju oko 55 posto kamping nocenja Hrvatske i 43 posto nocenja Istre, od pocetka su godine do kraja drugog vikenda u kolovozu registrirali porast od oko dva posto, odnosno oko 5,1 milijun nocenja. I naturizam ostvaruje zadovoljavajuce brojke, pa price o nekakvom padu nisu osnovane, smatra Palman.

Rekord je imati milijun nocenja u studenom


Robert Bacac iz konzorcija ruralnog turizma Istre Ruralis istice da ce turisticka godina biti u Istri rekordna i najbolja dosad kada se u studenom i prosincu ostvari milijun nocenja.

- Što se tice seoskog turizma, ne bih upotrijebio sintagmu rekordna godina. Sve u svemu, ova je mirna godina i možemo biti zadovoljni. Zasad, imamo sedam posto više gostiju nego prošle godine, što je identican porast kao i lani. Veci je broj individualnih gostiju koji se zadržavaju tri do cetiri dana jer putuju po cijeloj destinaciji, kaže nam Bacac.

Istice i da svaki pojedini objekt razlicito posluje, ovisno o tome koliko se potrudio sadržajima i cijenama ponuditi nešto novo i povoljnije gostu. - Cijene su u seoskom turizmu ostale kao lani. Ima nekih korekcija, ali kao preraspodjela u korist promotivnih aktivnosti na tržištima. Ima i last minutea, što je novina u seoskom domacinstvu. Sve veci broj gostiju svoj smještaj u unutrašnjosti Istre bukira internetom, pa atraktivni sadržaji nalaze svog kupca uz dobar kanal prodaje. Uvela se neka nova ponuda, ali je još uvijek skromna, zakljucuje Bacac.

Nužni novi sadržaji


Veljko Ostojic iz porecke tvrtke Riviera veli da što se tice ocjene uspješnosti sezone treba pricekati kraj godine, ali i podatke Hrvatske narodne banke o tome koliko je turizam donio Istri.

- Ove nam godine puno stvari ide u prilog, a medu njima je vrijeme koje ce dati s obzirom na strukturu smještajnih kapaciteta dodatni obol istarskom turizmu. Ovi zadnji dani u kolovozu ce biti dobri, a tu je još pitanje posezone. Sigurno je da do još uvijek trebamo vidjeti što možemo napraviti da financijski ucinci budu što bolji ove i sljedece godine. Špica sezone relativno kratka i moramo raditi još više na novim motivima dolaska i novim sadržajima u pred i posezoni, veli ovaj turisticki djelatnik za kojeg mnogi kažu da ce biti buduci ministar turizma ako se na sljedecim izborima promijeni vlast. Dodaje da hoteli imaju bolje rezultate nego lani, ali da je i dalje za hotelijerstvo sezona kratka i da nedostaju aktivnosti u destinaciji i motivi dolaska.

Njegov kolega Kristian Šustar, koji je na celu Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske, istice da je u prvih šest mjeseci u hotelima zabilježen rast od 9,3 posto u dolascima i sedam posto u nocenjima. - Zasad nemamo još podatke za srpanj, ali znamo da je bio dobar, kao i kolovoz te ocekujemo da ce i tu biti zabilježen rast, iako nece biti tako velik jer u ta dva mjeseca hoteli inace dobro rade, zakljucuje Šustar. (Barbara BAN)


Podijeli: Facebook Twiter