Otoci i planinski lanci koje su isklesali gnomi 'modernih vremena'

S otvorenja izložbe
S otvorenja izložbe

U labinskoj Galeriji KuC-a Lamparna otvorena je samostalna izložba kultnog i prerano preminulog slovenskog umjetnika Bojana Štokelja (Postojna, 1956. – Divača, 2001.) pod nazivom "Tour Around the World". Riječ je o drugoj u seriji izložbi pod nazivom "V.I.T.R.I.O.L." autora Damira Stojnića, koja tematski problematizira odnose na relaciji umjetnost i alkemija.

Na izložbi su zastupljeni Štokeljevi radovi iz 1997. godine - osam printeva dimenzija 140x100 cm, te audiovizualni uradak s

računalnom animacijom motiva koji se nalaze na njima – kojima umjetnik problematizira percepciju stvarnosti koju nam korporacijski sustav nameće kao novo prirodno okruženje. Čini to na način da njihove marketinške oznake, takozvane logotipove ili logoe (McDonald's, NATO, Coca Cola, CNN, itd.) predstavlja kao prirodne formacije geoloških masiva ili udaljenih otoka, čime se nadovezuje na vlastito istraživanje odnosa između umjetnosti i njene eksploatacije u totalitarnim režimima. Upravo s tom je temom diplomirao 1985. godine na Akademiji za likovno umetnost u Ljubljani. Koncepciju i postav izložbe zajednički potpisuju povjesničar umjetnosti i viši kustos Branko Cerovac, koji je i otvorio izložbu, te voditelj Galerije Lamparna, umjetnik i profesor slikarstva na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, Damir Stojnić.

U predgovoru kataloga Branko Cerovac između ostalog piše:

"LOGOS, Logo-i – kao samonikle prirodne pojave globaliziranog kozmo-kaosa jedno je od legitimnih područja alkemijsko–psihonautičkih, lingvističko-valno-genetičkih, fraktalno – računalno–grafičkih, pejzažno-slikarskih i 'novomedijsko-turističkih' interesa i preokupacija, fundiranih na duhovit, smrtno ozbiljan i intrigantan način na tvrdim ontologijskim temeljima urušene, ruinirane "prirodne" stvarnosti Marxovih nepostojećih 'koraljnih otoka'. Miks kićaste žanrovske ljepote pejzažnog slikarstva, humoristično–kritičkog i prividno apsurdnog križanja 'provedenog humanizma' s 'provedenim naturalizmom', naizgled sirove, autopoetične i autoreferentne 'fraktalne' morfogeneze prirodnih fenomena s 'ljudskim, isuviše ljudskim' (Nietzsche ) svijetom 'logoa', 'brandova', 'barkodova', svekolike heraldike 'Kibernetičkog univerzuma'( McDonald's, NATO,Microsoft, CNN, 'kukasti križ' iliti 'svastika', Coca – Cola, INA…), sjajno povezuje našeg medijskog putnika s tradicijama dadaizma, Pop Art-a, američkih 'urbanih naivaca' i 'psychodelije' od 60-ih do danas, u monumentalnoj pokretnoj audio-vizualnoj slici naglašenih plastičnih, skulptorskih kvaliteta. Te su otoke i planinske lance isklesali gnomi 'modernih vremena', umreženi diljem globusa kojim se igra "Veliki diktator" (Charlie Chaplin)."

Na otvaranju izložbe Cerovac je podsjetio i na Štokeljev nerealizirani projekt vezan uz samu Lamparnu, u kojoj je htio izložiti 200 kg eksploziva, kao iskaz velike energije koju osjeća u njoj. Istaknuo je i njegovu značajnu aktivnost kao protagonista slovenske, odnosno, tadašnje jugoslavenske likovne scene, koji je radio i kao strojovođa na prijevozu ugljena za koksaru u Bakru, te je 1989. godine realizirao projekt "Izložba strojovođa" u ljubljanskoj Galeriji ŠKUC, na kojoj je predstavio multimedijalne materijale o štrajku strojovođa 1988. u kome je i sam aktivno sudjelovao.

Bojan Štokelj je pored tridesetak samostalnih i velikog broja skupnih izložbi održanih za života ili posthumno u zemlji i inozemstvu, poznat i po suradnji sa znamenitim slovenskim umjetničkim kolektivom IRWIN (pored glazbene skupine "Laibach" dio "države NSK"), čiji je bio i suosnivač, kao i po izradi scenografija za čuveni Moscow Theatre.

Izložba u Galeriji Lamparna ostaje otvorena do 25. lipnja nakon čega se program V.I.T.R.I.O.L., koji se provodi uz potporu Ministarstva kulture i Zaklade "Kultura nova", nastavlja u listopadu  samostalnom izložbom jednog od najznačajnijih hrvatskih konceptualnih umjetnika Dimitrija Bašičevića-Mangelosa. (Priredila B. ĆUSTIĆ JURAGA)


Podijeli: Facebook Twiter