Otkriven planet bez zvijezde koji luta svemirom

Astronomi s Havaja otkrili su lutajući planet izvan Sunčeva sustava koji lebdi svemirom i ne kruži oko neke zvijezde.

Plinoviti egzoplanet nazvan PSO J318.5-22 udaljen je 80 svjetlosnih godina od Zemlje i ima masu šest puta veću od Jupitera a nastao je prije 12 milijuna godina te se smatra 'novorođenim'. "Nikad prije nismo vidjeli da takvo tijelo slobodno lebdi u svemiru. Ima sve karakteristike mladih planeta koje vidimo oko drugih zvijezda, no lebdi tamo potpuno sam", kazao je voditelj istraživanja Michael Liu s instituta za astronomiju na havajskom sveučilištu Manoa u Honoluluu. "Uvijek sam se pitao postoje li takvi pojedinačna tijela i sada znamo da postoje".

Znanstvenici čije je otkriće objavljeno u časopisu Astrophysical Journal Letters identificirali su planet na osnovu njegova blijedog i jedinstvenog toplinskog 'potpisa' koristeći Pan-STARRS 1 teleskop na vulkanu Haleakala na otoku Maui. Zaključili su da bi novootkriveni planet mogao imati najnižu poznatu masu od svih otkrivenih slobodno lebdećih tijela.

Drugi teleskopi na Havajima pokazali su da planet ima slične karakteristike plinskim divovima koji kruže oko mladih zvijezda, no ovom nedostaje matična zvijezda. Tijekom proteklih deset godina znanstvenici su otkrili oko tisuću planeta van Sunčeva sustava koristeći indirektne metode uključujući tamnjenje ili nepravilno kretanje matičnih zvijezda koje izazivaju ti planeti. No tek je nekoliko od tih planeta promatrano izravno jer se mnoge kreću oko mladih zvijezda mlađih od 200 milijuna godina koje su stoga vrlo sjajne.

PSO J318.5-22 će pružiti "fantastični pogled na unutarnji svijet velikih plinovitih planeta poput Jupitera odmah nakon njihova nastanka", kazao je znanstvenik Niall Deacon s Max Planck instituta za astronomiju u Njemačkoj koji je radio na istraživanju. (Hina)