Oskarovci u kinima: "Ona" Spikea Jonzea

Scena iz filma "Ona"
Scena iz filma "Ona"

Kompjuter, računalo, laptop, internet… sve su imenice muškog roda koje danas gospodare svijetom informatike i komunikacije. Jedna od rijetkih ženskih imenica u sistemu (također muškog roda) je ikona koju sami kreiramo i stavljamo u operativni sustav, računalnu mrežu preko koje komuniciramo s ostatkom svijeta, ma gdje i koliko udaljeni bili. Možemo ju čak nazvati kako želimo, recimo Samanta, a kako se tehnologija iz dana u dan razvija neslućenom brzinom i pruža nevjerojatne mogućnosti, dovoljna nam je već i sada slušalica u uhu, kamera na zaslonu i spojeni smo s kim poželimo.

Usamljen i friško razveden Teodor (Joaquin Phoenix), programer i informatički zanesenjak te pisca pisama po narudžbi i na programu u kojemu odaberete "prirodan" rukopis, ili pošaljete par riječi ispisanih svojom rukom, a program će onda kroz diktiranje (a ne pisanje) ispisati ostatak teksta, razvio je program OS koji će mu biti pri ruci za sve potrebe.

Tako je izmislio svoju Samantu, neku vrstu virtualne tajnice preko koje komunicira na daljinu, dajući joj božanstveni glas Scarlett Johansson, koja tako umrežena i isprogramirana obrađuje sve ponuđene podatke koji su u sistemu ili mreži i onda ih oblikuje prema svom zadanom karakteru. I što se dešava, OS Samanta preuzima sve ljudske osobine, puni se onim emocijama za kojima najviše korisnici operativnog sustava tragaju surfajući za srećom ili zadovoljstvom. Rekli bismo jednostavno isprogramirana veza bez suvišnih zavrzlama, kako je prije četvrt stoljeća proročanski riječki dvojac Denis&Denis pjevao o "programu mog kompjutera". Oblikovati nju ili njega po vlastitom nahođenju i željama da nam budu kompatibilni s našim potrebama, odavno je želja egoističnog ljudskog bića, bilo da se radi o Frankesteinu ili programu OS, RoboCopu ili Terminatoru, a vidjeli smo i niza filmova na sličnu temu kada nas u tim pretjerivanjima počne proganjati naše računalo. Pitanje je samo u koji ćete žanr ugurati ovu temu.

Spike Jonze je scenarist i režiser koji je ponudio u zadnje vrijeme sigurno najoriginalniji scenarij na tu temu višestruko se poigravši ne samo s današnjim otuđenim svijetom koji visi i komunicira na Fejsu ili nekoj drugoj mreži, već i s mogućnošću i razvojem tehnike i tehnologije koja sve više preuzima (i oduzima) ljudske  osobine i istiskuje nas iz svakodnevnice kao suvišna zanovijetala. (M. ĆURIĆ)

VIŠE ČITAJTE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter