Osebujan dijalog i ženska stvarnost

(A. ČIZMIĆ/CROPIX)
(A. ČIZMIĆ/CROPIX)

Vrlo dojmljiva, dopadljiva, razigrana, publici se silno svidjela kraća plesna forma "Alien express", koja je bila poput pravog bisera druge večeri svetvinčentskog Festivala plesa i neverbalnog kazališta. Žigan Krajnčan i Gašper Kunšek izveli su zanimljivu igru, pravi dijalog tijela, pokreta, pa i slika, predodžbi i ideja, misli, gdje su upotrijebili cijeli savičentinski trg kao mjesto radnje.

Penjući se na balkone

Taj duet je podrazumijevao i penjanje, čak do jednog dražesnog rascvjetanog balkona usred trga, pa polijevanje vodom, dijalog putem tekstova poznatih pjesama na neizravan način, a duet je bio čvrst i napet, prijateljski i ponekad i konfrontacijski.

Prije svega je tu došla do izražaja uvježbanost izvođača, gipkost, spremnost, u plesu koji je imao i odlike sportskog, akrobatskog, gdje su se David i Golijat pretvarali u Kentaura, penjući se na planine (balkone) ili uz note ljubavne pjesme.

Autor i koreograf predstave "The Devil's garden" u izvedbi Zagrebačkog plesnog ansambla bio je David Hernandez. Plesačice, koje zaslužuju same pohvale za pripremljenost, uvježbanost jer iz nastupa je vidljivo da je nastao kao posljedica velikog, dugotrajnog rada su Petra Chelfi, Andreja Jandrić, Martina Nevistić, Filipa Bavčević, Sintija Kučić, Petra Valentić i Kasija Vrbanac.

Tu je vrlo zanimljiv i odabir glazbe, gdje dolazi i do svojevrsnog kontrapunkta među raznim glazbenim motivima, a sve kako bi se čim bolje prikazali određeni plesni segmenti. Pri tome treba spomenuti i savjetnicu za glazbu Davorku Begović. Recimo samo da su tu i note velikana poput J. S. Bacha, a među njima upravo i razni kontrapunkti kao glazbene forme, očito za bolje dočaravanje teme koju predstava želi tretirati.

Već drugu večer zaredom u Svetvinčentu glavne predstave su poduže forme, a obje bi predstave bile možda još efektnije, snažnije da su mrvicu sažetije, no svakako svi akteri zaslužuju pohvale.

Prisutna je tu i svojevrsna fragmentirana naracija koja nije uvijek podjednako snažna, no, s druge strane, ostavlja veću mogućnost za osobnu interpretaciju.

Predstava otvara prozor u društvo unutar društva – zajednicu žena izvan svakodnevne stvarnosti. U ovom projektu David Hernandez i Petra Glad odlučili su raditi isključivo s izvođačicama i pozabaviti se temom ženske stvarnosti.

Kao Amerikanac koji koreografira djelo za hrvatske plesačice, Hernandez se postavio kao svjedok, kao netko izvana tko promatra što se događa, želeći da i publika doživi nešto slično onome što je on doživio gledajući jedan svijet izvan svog vlastitog, navedeno je u najavi predstave.

Metaforičko područje

Sve se to manifestira nizom pokreta koji oslikavaju metaforičko područje između granica muške patrijarhalne stvarnosti našeg svijeta, u kojem se različiti ženski životi ispresijecaju i djeluju jedni na druge. Za jaču vizualnu snagu toga prostora, Hernandez je angažirao vizualnu umjetnicu Zdravku Ivandija Kirigin koja je osmislila vrt kao mini-svemir koje izvođačice nastavaju i kojim upravljaju. U stvaranju zvukobraza, Hernandez i Bojan Gagić kreirali su zvučnu instalaciju u kojoj se osjeća prisutnost jednog izvanjskog svijeta i istodobno odjek tog pomalo mističnog prostora. Tu posebno dolazi do izražaja taj motiv Bachovog "Umijeća fuge", upravo da bi označio tu simbiozu, ali i sjecište, kao i kontrapunkt različitih svjetova i stvarnosti.

Cijela je predstava poput svojevrsne metafore, potrage, istraživačkog rada, ali i simbioze zvukova i pokreta.

David Hernandez rođen je u Miamiju gdje je završio operno, jazz i studijsko pjevanje na Sveučilištu Miami, i ples u New World School of Arts. Nakon studija preselio se u New York kao pripravnik u kompaniji Trishe Brown, i počeo istraživati s Meg Stuart. S Meg Stuart otišao je u Belgiju, gdje joj je pomogao osnovati kompaniju Damaged Goods u kojoj je gotovo sedam godina radio kao plesač i umjetnički suradnik. Već više od 20 godina stvara vlastite plesne predstave, instalacije, događanja i mnoge druge vrste multidisciplinarnih projekata. David radi i kao pjevač i glazbenik, i član je vokalnog sastava rane glazbe Graindelavoix, kojeg vodi Bjorn Smelzer i jazz sastava Reve d'Elephant Orchestra, s kojima nastupa na koncertima, snima albume i odlazi na turneje. (Vanesa BEGIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter