Nezadovoljan sadržajem i odrednicama novog Zakona o zaštiti potrošača Željko Tomašić, predsjednik Regionalne organizacije zaštite potrošača (ROZP) upozorio je javnost na manjkavost zakona. On tvrdi da Zakon radio trgovački lobi, a udruge za zaštitu potrošača bile su samo demokratski ukras. Stoga Zakon, kako veli, omogućava jako velike manipulacije trgovaca.
- Budući da smo legalisti, moramo poštivati zakone i proceduru, a ovime želimo ukazati javnosti i potrošačima da se ni ono malo što obvezuje trgovce u Zakonu ne poštuje, a da nikakvih sanacija za to nema, upozorava Tomašić. Veli da će, ukoliko dobiju koncenzus svih udruga za zaštitu potrošača u Hrvatskoj, javno pozvati potrošače da ne kupuju kod trgovaca koji ne poštuju Zakon.
Preveliki manevarski prostor
Naime, kako podsjeća, prošlo je više od mjesec dana otkako je novi Zakon o zaštiti potrošača stupio na snagu. Decidirano je određeno da nadzor nad provođenjem Zakona obavljaju tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva, u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom. Ti inspektori rade uglavnom po prijavi potrošača i to, kako Zakon određuje, tek nakon što su iscrpili sve mogućnosti izvansudskog rješavanja spora (žalba trgovcu, a ako se radi o javnoj usluzi i žalba Povjerenstvu za reklamacije potrošača). Prevedeno rječnikom potrošača, Zakon, veli Tomašić, ostavlja trgovcu mogućnost da pokuša prevariti potrošača. Ako se potrošač slučajno žali, tek na pismenu žalbu ima sasvim dovoljno vremena da ukloni dokaze svoje prijevare.
- Takav zakon rezultira time da trgovci, barem za sada, ni ne pomišljaju primijeniti članak 10. Zakona o zaštiti potrošača koji se odnosi na podnošenje prigovora. Trgovcima na pamet ne pada da po podnošenju pisanog prigovora od strane potrošača u poslovnim prostorijama bez odgađanja pisanim putem potvrde primitak žalbe. U poslovnim prostorijama trgovac je dužan, napominje dalje, vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora. Novim zakonom naređeno je i kako je trgovac, osim pisanog prigovora, dužan potrošaču omogućiti podnošenje prigovora putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte. Trgovac koji pruža javnu uslugu mora pak na ispostavljenom računu vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora.
Trajanje akcije i usporedna cijena
Neposrednim uvidom u najprometnijim trgovačkim centrima, aktivisti ROZP-a utvrdili su da ni na jednom prodajnom mjestu potrošačima nisu omogućena prava prigovora iz članka 10. Zakona o zaštiti potrošača.
- Uočeno je i da se ne poštuju odredbe koje reguliraju "akcijsku prodaju". Naime, police vrve od naljepnica "akcija" ili "akcijska prodaja", ali ni na jednom mjestu nismo naišli da se poštuje odredba koja određuje da je pri oglašavanju akcijske prodaje trgovac dužan navesti njeno trajanje te mora istaknuti cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja akcijske prodaje, a koja može trajati najdulje 30 dana, zaključuje predsjednik ove udruge. (B. PETROVIĆ)