"Cijeli radni vijek radim u trgovini, ali više ne mogu pratiti cijene. Svaki dan nešto mijenjamo - nešto poskupljuje, nešto ide na akciju. Stoga je vrlo teško znati što je gdje poskupjelo i gdje je jeftinije", odgovorila nam je jedna prodavačica na upit je li u ovoj godini zamijetila znatnija poskupljenja.
Kako nam je navela, vidljivo je da su poskupjeli kruh i mlijeko, očito zbog uvođenja PDV-a na ove namirnice, dok su ostale cijene toliko šarolike i sklone mijeni da ih je teško "pohvatati" i trgovcu, a kamoli kupcu. Za oko pet posto kruh su poskupjeli najveći proizvođači s našeg područja Brionka i Mlinar, dok se neke manje pekare još uvijek opiru poskupljenju, a mnogi ga trgovački lanci drže na raznoraznim akcijama.
Prodavačica nam je odala i jednu "caku" kojom se proizvođači i trgovci u zadnje vrijeme dosta služe. Da kupci ne bi primijetili da je nešto poskupjelo, taj se artikl najprije stavi na akciju, a kad ona završi on neznatno poskupi. Na taj se način kupac zavara da je proizvod samo došao na svoju staru cijenu, a zapravo je skuplji. Tako je, primjerice, pakiranje od dvije litre mlijeka imalo cijenu 10,98. Zatim se za vrijeme akcije prodavalo po 9,98, no kada je akcija završila cijena mu iznosi 11,98!
Da je mlijeko poskupjelo, no ne zbog dobavljača u nabavi ili trgovaca u maloprodaji, već isključivo zbog PDV-a, pojasnio nam je Željko Jelenić, izvršni direktor Puljanke, koji je dodao da korekcije cijena većine artikala nisu veće od uobičajenih početkom godine.
- Početkom i polovicom godine dobavljači uobičajeno aktualiziraju svoje cjenike zbog povećanja troškova u poslovanju, pa tako i ove, veli Jelenić. Na naš upit o većim cijenama ulja navodi da je upravo ovih dana stigla obavijest dobavljača o nešto nižim cijenama.
- Svi kalkuliraju, i dobavljači i trgovci, i mislim da se cijene više neće pretjerano dizati, posebice što su ovi zimski mjeseci jako loši što se potrošnje tiče i za korekcije cijena sigurno će većina čekati ljeto i turiste, kaže Jelenić.
I dok s jedne strane sve pomalo poskupljuje, pritisnuti krizom mnogi trgovci ipak odlučuju balansirati cijenama nauštrb vlastite marže ne bi li zadržali konkurentnost i lojalnost svojih kupaca. Kupci u krizi spremni su zbog minimalne razlike u cijeni proći i nekoliko dućana. Ali mnogi pomalo stječu naviku odlaska po špežu u susjedne zemlje.
Istrani tako sve više odlaze u Kopar, gdje im se na račune veće od 50-ak eura vraća i porez, te u Italiju. Tako je najveći domaći trgovački lanac Konzum započeo veliki projekt "Najniže cijene u susjedstvu" u sklopu kojeg je u sniženje cijena uloženo više od sto milijuna kuna. Projekt će, navodi nam Ana Mitrović, voditeljica Ureda za odnose s javnošću, kupcima omogućiti kupnju najpotrebnijih proizvoda po najpovoljnijim cijenama u Konzumovim prodavaonicama. (B. PETROVIĆ; snimio D. ŠTIFANIĆ)
VIŠE U TISKANOM IZDANJU