Od Rovinja do Kanarskih otoka

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U maloj galeriji Zavicajnog muzeja otvorena je izložba najboljih crteža u ugljenu i temperi Stipe Pranjka. Time je nastavljen ciklus predstavljanja umjetnika iz "rovinjska škole", koja je kasnije nazvana Likovna kolonija Rovinj, zapocet prošle godine pred Grisiju izložbom Biserke Baretic.

Priredivac izložbe, viši kustos kustos muzeja Dario Sošic, podsjetio je da su umjetnici koji su se okupili u Rovinju oformili ne samo likovnu koloniju vec i Grisiju, a potom i sam Zavicajni muzej.

Rovinjska umjetnicka kolonija, ciji su prvi pripadnici bili Bruno Mascarelli, Zora Matic, Slobodan Vulicevic, Biserka Baretic, Lidija Salvaro, Vera Drehsler, braca Miodrag i Miroslav ?ordevic i Stipo Pranjko, bile je sa slicnima u talijanskoj Carrari i austrijskoj Sankt Margareti medu prvima u Europi.

Iako su umjetnici koji su se preko nje družili van umjetnickih središta imali razlicite, vlastite likovne izraze, jek je bio i njihov medusobni utjecaj. To se posebno vidjelo kod Pranjka, koji je poput spužve u kratkom vremenu od svojih uzora i prijatelja upijao sve najbolje.

Sošic istice da je njegovo prvo zanimanje za portret, mrtvu prirodu, pejsaž i uske rovinjske ulice ubrzo zamijenilo svjetlo, koje je najviše istraživao. Prešavši na apstraktno slikarstvo sve je više monokromatski reducirao boje, postavši medu prvim enformelistima u Jugoslaviji.

Takvi eksperimenti donijeli su mu medunarodni uspjeh, pa je nakon cetiri godine boravka u Rovinju vec izlagao u inozemstvu. Vec 1963. u potrazi za novim umjetnickim tendencijama emigrirao je u Italiju, od kuda se seli u Njemacku i Francusku, a od 1989. trajno se nastanjuje na Kanarskim otocima.

U Zavicajnom muzeju izloženo je 28 najnovijih Pranjkovih crteža u ugljenu i temperi. Sošic istice da su nastali po definiciji "arte povera", u kojem se likovni izraz smanjuje na najmanju mogucu mjeru. Izložba ce biti otvorena do 29. kolovoza.

Istovremeno, u Mutimedijalnom centru je otvoren drugi dio ove izložbe, na kojem su izloženi rani radovi Stipe Pranjka. Rijec je o slikama koja su nastale za Pranjkova boravka u Rovinju, pohranjene su u Zavicajnom muzeju, a jednu je iz svoje zbirke priložio Bruno Mascarelli.


Podijeli: Facebook Twiter