Prestaje li Hrvatska biti pomorska zemlja i postaje li sve više primorska? Po politici štednje koju trenutno provodi Vlada, moglo bi se reći da pomorstvo u Hrvatskoj odlazi u povijest. Najava ukidanja jedine dužobalne linije između Rijeke i Dubrovnika, koja prema nekim podacima plovi još od 1947. godine, svakako je tek čavao u lijes našoj bogatoj pomorskoj tradiciji. Linija je (pre)skupa, ističu u resornom ministarstvu i Agenciji za obalni linijski pomorski promet. No, ipak se ponovno razmišlja o njenom neukidanju.
U Agenciji spominju preoblikovanje linije u turističku, ne otkrivajući nam detalje što to točno znači, odnosno hoće li se između Rijeke i Dubrovnika i dalje prevoziti putnici i vozila, hoće li linija biti predviđena i za domaće putnike ili isključivo za turiste, hoće li brod - a govori se o nasušnoj potrebi za novim i modernijim - sadržajno biti prilagođen stranim gostima, dakle, hoće li u njemu biti sadržaja poput kasina, trgovina i slično.
- Jasno je da u sadašnjem obliku linija nema budućnosti, tim više što je 47 godina stari trajekt "Liburnija" (brod koji trenutno vozi na dužobalnoj liniji, op. n.) potpuno neprimjeren potrebama. Zato se javila ideja da se liniji, upravo zbog tradicije i prepoznatljivosti, da prvenstveno turističko značenje. To bi podrazumijevalo sudjelovanje ne samo Ministarstva turizma nego i cijele hrvatske turističke industrije u kreiranju te linije, ali i nabavi odgovarajućeg broda za njezino održavanje, ističe Ivo Baldasar, ravnatelj Agencije.
Što se tiče domaćih putnika, oni prema svemu sudeći neće moći putovati brodom od sjevera Hrvatske do njenog krajnjeg juga. To se uostalom moglo i očekivati budući da je sav promet preusmjeren na autocestu između Zagreba i Splita, a za dužobalnu liniju se godinama govorilo da stvara gubitak, da je skupa, da je treba ukinuti… Zato i nije imala ozbiljnije šanse za opstanak, barem ako je suditi po promišljanjima političara, bilo sadašnjih ili bivših vladajućih.
Hoće li 500 Jadrolinijinih radnika ostati bez posla?
I Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske uputio je otvoreno pismo predsjednici saborskog odbora za pomorstvo Nadi Turini Đurić u kojem upozorava da Jadrolinija mora obnoviti flotu ako želi ostati konkurentna na europskom tržištu. Ukidanje dužobalne i međunarodnih linija vide kao namjeru da se pomorski promet u Hrvatskoj prepusti jakim europskim brodarima, ali i opasnost da oko 500 Jadrolinijinih djelatnika ostane bez posla. (Piše Bojan ŽIŽOVIĆ)