Novim kanalom protiv poplava u Puli

Kišni vrtovi (Arhiva/M. MIJOŠEK)
Kišni vrtovi (Arhiva/M. MIJOŠEK)

U neznatnom padu i podizanju razine mora kao razlozima plavljenja centra Pule u vrijeme svake "malo" jače kiše, problem vidi i arhitekt Bruno Nefat, koji također, kao i Igor Stari direktor Herculanee, ističe da je potrebno puno više komunalno uređenih ulica prema primjeru Nazorove s kišnim vrtovima.

Nefat smatra da se urušava kameni svod kanala Pragrande koji prolazi ispod prometnica što smanjuje protočnost otjecanja oborinskih voda, međutim, najveći problem definitivno, smatra i on, je podizanje razine mora. Pogotovo što nevrijeme i kišu obično prati plima pa se more kroz kanal podigne čak do Trga Republike i ispuni ga u potpunosti. Jasno da tada oborinske vode ne mogu u njega otjecati i središte grada plavi. Nefat smatra da su tri koraka nužna da se situacija s plavljenjem izbjegne, od čega se dva podudaraju s našim sugovornici iz prethodnih nastavaka ove teme.

- Prvo treba vode koje se u Pragrande slijevaju iz smjera Valdebeka i okolice usmjeriti negdje drugdje. To će se učiniti kada se dovrši projekt izgradnje sustava prema Dolinki i moru. Zatim bi trebalo pronaći načina da se prilikom meteoroloških promjena more počne ispunjavati iz kanala kako bi oborinske vode mogle otjecati kanalom, predlaže Nefat, koji usto smatra da Marulićevu ulicu treba komunalno urediti na jednak način kao i Nazorovu, s potpuno novom infrastrukturom te depresijama (kišnim vrtovima) kao upojnim bunarima kod Ekonomske škole i u parku kod Elektroistre.

Svi navedeni uzroci plavljenja centra Pule; nedostatan stoljetni sustav odvodnje, smanjenje upojnih zelenih površina uslijed urbanizacije grada, te prodiranje mora u podzemni kanal Pragrande sve do Trga Republike; čine najveći problem naoko nerješivim. Međutim, sredstvima iz fondova Europske unije sufinanciraju se inovativne metode rješavanja odvodnje urbanih oborinskih voda.

Naravno, ne treba odbaciti niti zamisao ispumpavanja mora iz podzemnog dijela Pragrandea, no, Herculanea to namjerava učiniti postavljanjem pogonskih naprava koje bi vodu tjerale van kanala. (Piše Goran ROJNIĆ)

CIJELI TEKST U TISKANOM IZDANJU 


Podijeli: Facebook Twiter