Upozoriti na razlike u kvaliteti proizvoda koji se mogu kupiti na zapadnom i istočnoeuropskom tržištu te zbog čega je jedan te isti prehrambeni proizvod, istog proizvođača, primjerice kvalitetniji i jeftiniji u Njemačkoj nego u Češkoj, samo su neka od pitanja koja su bila u fokusu istraživanja provedenog početkom ove godine na prehrambenim proizvodima s njemačkog i češkog tržišta.
Istraživanje je provela češka europarlamentarka Olga Sehnalova koja je u petak na konferenciji za novinare u Puli zajedno s SDP-ovom europskom zastupnicom Biljanom Borzan upozorila kako se proizvodi kupljeni na tržištima novijih članica Unije, cijenom i kvalitetom razlikuju u odnosu na iste u zemljama starih članica.
Borzan je tom prigodom istaknula kako je i Europska komisija na temelju ranijih istraživanja potvrdila da je svjesna kako potrošači u zemljama članicama nemaju isti tretman, naglašavajući pritom kako su proizvodi u svim zemljama sigurni za zdravlje.
- Znači li to da bi mi trebali poručiti proizvođačima "hvala vam što nas ne trujete". Logično je da bi skuplji proizvodi trebali biti kvalitetniji, no nažalost nerijetko se događa obrnuta situacija. Također, neprihvatljivi su argumenti proizvođača kako se prehrambeni proizvodi razlikuju, jer se ukusi moraju prilagoditi podneblju i zemlji stanovnika. No to ne znači da zato u njima mora biti manji udio mesa ili pak da kod odabira deterdženta za pranje rublja, ne želimo da nam rublje bude bolje oprano ili da bolje miriše, kazala je Borzan.
- Meni kao Slavonki bolje ide ljuto i kulen nego recimo nekom Dalmatincu ali to ne može biti osnova da se u neki proizvod stavi margarin, a da ga u nekim nema, kazala je Borzan i navela će zajedno s svojim suradnicima i Hrvatskom agencijom za hranu provesti slično istraživanje kada će usporediti prehrambene proizvode i higijenske potrepštine u Hrvatskoj, Francuskoj i Njemačkoj, a koje će potom predstaviti javnosti.
- Cilj nam je izvršiti pritisak na Europsku komisiju kako bi se europska legislativa mijenjala na način, da ako već u svim dokumentima EU imamo pozivanje na jednakost i ravnopravnost svih građana, onda se to mora primjenjivati i kada je riječ o potrošačima, upozorila je Borzan.
Zastupnica Olga Sehnalova naglasila je da su istraživanjem bila obuhvaćena 24 proizvoda kupljena u istim trgovačkim brendovima u Njemačkoj i Češkoj. Pokazalo se kaže, kako su kod čak 35 posto proizvoda bila prisutna odstupanja. Tako je primjerice mesni narezak u Njemačkoj, sadržavao meso svinjetine dok je recimo u Češkoj isti mesni narezak, istog proizvođača, sadržavao meso peradi.
Razlike su bile primjetne i u udjelima masnoća, kofeina ili sladila u alkoholnim pićima, a čak 14 od ukupno 24 testiranih proizvoda, bilo je drugačije po osjetilnoj procjeni, s ime da su se oni ukusniji mogli kupiti upravo u Njemačkoj. Zanimljivo je primjerice da je čak 14 proizvoda kupljenih u Češkoj, bilo skuplje nego u Njemačkoj.
Komentirajući ove rezultate, češka zastupnica Sehnalova, naglasila je kako unutarnje europsko tržište ne bi smjelo diskriminirati potrošače te da je i ovo poruka Europskoj komisiji ali i velikim trgovačkim lancima koji moraju uskladiti kvalitetu i cijene za sve zemlje članice.
Predsjednik Društva Potrošač Igor Vujović kazao je da su na ove probleme upozoravali još 2004. godine kada je njihov bivši predsjednik čak završio na sudu jer je javno govorio da deterdžent Ariel nije iste kvalitete kao u zapadnim zemljama.
"Sud je na kraju potvrdio ovakve sumnje i dokazalo se da se radi o različitoj kvaliteti. Činjenica je da proizvodi zapadnoeuropskih zemlja nisi identični onima koji se plasiraju kod nas", zaključio je Vujović. (D. BAŠIĆ-PALKOVIĆ)