Novigradski Lapidarium: Ironični dizajn u Italiji


U novigradskom muzeju Lapidarium je postavljena izložba pod  nazivom ''Ironični dizajn u Italiji od 60-ih godina nadalje'', koja će svojom specifičnošću zasigurno privući veliki broj posjetitelja. IzlažU Gruppo Sturm, Gaetano Pesce, Achille e Pier Giacomo Castiglioni, Livio Castiglioni/Gianfranco Frattini, Dino Gavina, Ettore Sottsass Jr, Enzo Mari i Bruno Munari.

Kultna ostvarenja

Radi se o izložbi koja predstavlja pojedina kultna ostvarenja umjetnika i njihovo viđenje talijanskog dizajna, te predmeta koji su stvorili "Design Made in Italy". U Lapidariumu je izložen Pratone, Cactus i Ventaglio, sjedalice Hacca, UP1 i UP2 s loptom U6, stolac Mezzadro, sjedalice Box i Universale, lampe Toio, Sciuko, Eclissi, Cuboluce, Sinus, Pistillino i Boalum, stol Leonardo, barski stol Zen, kermika Yantram pisača mašina Valentine, radio Cubo, stalak za čitanje Servolibro, puzzle-igra 16 Animali, krevet Abitacolo i vješalica In magazini. No, tu su i katalozi i fotografije što danas nose kultni bibliofilski status za sve ljubitelje dizajna i njegove povijesti.

Naime, Italiju šezdesetih godina obilježava snažni razvoj dizajna, uvode se novi materijali kao što je poliuretan, koji npr. tvrtka ''Gufram'' koristi za poznati ''Pratone'' i plastike. Zapravo ovi materijali omogućuju prelazak s manufakturne proizvodnje na serijske tvorničke ritmove, a Enzo Mari, Ernesto Gismondi, Dino Gavina glavni su akteri. U tom razdoblju nastaju i djela Ettorea Sottsassa za Olivetti, kao što je prijenosni pisaći stroj Valentine iz 1969 godine. Nadalje, Cini Boeri 1971. godine dizajnira kauč Serpentone za ''Arflex''. Isti se sastoji od tiskanih lamela, od poliuretana poredanih jedne uz druge. Bitno je istaknuti i umjetnike poput Joea Colomba i Bruna Munarija.

Tako je talijanski dizajn prešao iz potrebe da se predmetima svakodnevne uporabe dodijeli forma, ''po mogućnosti lijepa i funkcionalna - što proizlazi iz evolucije, materijala i proizvodnih procesa - za slobodni dizajn, ironičan, odijeljen od racionalnih i logičkih ograničenja''.

Umjetnička disciplina

- Kada govorimo o dizajnu kao umjetničkoj disciplini i koji je internacionalno prepoznatljiv, tada svakako mislimo na dizajn koji je nastao u Italiji nakon Drugog svjetskog rata, a koji danas ima etiketu dizajn ''Made in Italy''. Pedesetih i šezdesetih godina iz različitih društvenih i ideoloških razloga dolazi do promjene i sve većeg utjecaja pop i medijske kulture, te zabave koja ju prati. Tada dolazi do otvaranja popularnih mjesta za zabavu poput rimskog Pipera, nakon toga i Internationala i Lanterne na našim područjima. Na tim je mjestima bio potreban takav tip namještaja koji mora biti lijep, praktičan i funkcionalan, stoga se u tom razdoblju počinju upotrebljavati plastični kemijski elementi kao gradbeni. No, tu su i predmeti koji inače čine elemente u svakom domu, od kreveta, vješalica, rasvjete, sjedalica. Svaki od tih predmeta je specifičan, upotrebljavaju se novi materijali, jake boje i organski oblici, veli Jerica Zihler, ravnateljica muzeja i  kustosica izložbe.

Izložba se može pogledati do 22. rujna, a organizirana je u suradnji sa Zattoni Cervia i Talijanskim Institutom za kulturu u Zagrebu. (Tea GRGIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter