Novi zakon ukida male turističke zajednice

Veliki TZ-i ostaju bez značajnog dijela novca zbog drugačije članarine u svojim proračunima (Neven LAZAREVIĆ)
Veliki TZ-i ostaju bez značajnog dijela novca zbog drugačije članarine u svojim proračunima (Neven LAZAREVIĆ)

Do nedjelje je na javnoj raspravi novi paket zakona o turističkoj zajednici, boravišnoj pristojbi i članarini koji je čitav sustav turističkih zajednica u državi dignuo na noge, ali i županije te Hrvatsku gospodarsku komoru. I dok se Dalmatinci, Slavonci te središnja Hrvatska žale da će im se ukinuti velik broj malih turističkih zajednica koje se ne mogu same financirati, u Istri su na to spremni te naveliko razmišljaju o udruživanju.

Naime, novi paket zakona, koji se donosi već tri godine, konačno je nakon objave smjernica i nekoliko prezentacija krajem lipnja ugledao svjetlost dana. Pušten je u javnu raspravu koja je ponovno uznemirila duhove jer je od samog početka predviđao uspostavljanje samoodrživosti TZ-a što velik dio TZ-a u unutrašnjosti ne zadovoljava jer imaju premale budžete. Oni TZ-i čiji troškovi za bruto plaće radnika zaposlenih prelaze 25 posto ukupnih prihoda turističke bit će ukinute, odnosno morat će se udružiti. To znači da će se, ukoliko u siječnju iduće godine zakon stupi na snagu, polovica od ukupno 304 TZ-a morati ugasiti. 

Natjerati TZ-e na udruživanje

U tome, za razliku od mnogih,  problem ne vidi direktor TZ-a središnje Istre Radenko Sloković. Njegov TZ objedinjuje niz manjih općina na Pazinštini uključujući Pićan i Sveti Lovreč, a za potrebe programa Hrvatska 365 udružili su se s Motovunom.

- Veseli me novi zakon i smatram da je dobar. Još 2007. napravili smo ono što će zakon sada "natjerati" druge. Ako se zakon zaista i usvoji,  napravit ćemo detaljne simulacije i vidjet ćemo koja je za nas najbolja opcija. Ako ne budemo u granicama financija kako je predvidio zakon, još ćemo se udružiti s nekim TZ-om. A kako će sustav izgledati u Istri je stvar čitave Istre i zbog toga sam javno na koordinaciji TZ-a s Poluotoka predložio da Denis Ivošević kao direktor županijskog TZ  sazove posebnu koordinaciju TZ-a  gdje će biti predstavnici malih TZ-a. Tamo bismo trebali usporediti podatke i vidjeti kako nam je najbolje da se organiziramo ubuduće. I mali su svjesni da se moraju udruživati, samo je pitanje kako, kazao je Sloković.

S druge strane, velike turističke zajednice nezadovoljne su smanjenjem turističke članarine za 15 posto i preraspodjelom članarine obveznika koji ima svoje poslovnice u četiri različite županije izvan svog sjedišta. Ta će članarina primjerice Konzuma ili sličnih subjekata u 65-postotnom iznosu ići u nacionalnu turističku organizaciju. Sve će to smanjiti budžete TZ-a.

Prevelik upliv politike

Druga zamjerka velikih TZ-a je veći udio predstavnika općina u tijelima TZ-a nauštrb velikih turističkih kuća. Na isto se žalilo i Turističko vijeće HGK koje smatra da nema razloga za hitnu proceduru tako bitnih zakona koji su digli toliku prašinu.

Naime, predlaže se da lokalna uprava uz predsjednika turističke zajednice, koji je načelnik, gradonačelnik i župan, u turistička vijeća turističkih zajednica imenuju i još dva člana-svoja predstavnika. To u HGK smatraju direktnim dodatnim utjecajem politike na turizam. Ističu i da će u stručnim odborima za razvoj proizvoda, marketing i turističku infrastrukturu, čija se osnivanja također predlažu zakonom, lokalna uprava imati prevlast što je prema njima u suprotnosti s interesima struke i privatnog sektora koji plaćaju turističku članarinu i preko kojih ide naplata boravišne pristojbe.

Sve svoje primjedbe i mali i veliki TZ-i trebali su ovaj tjedan uputiti na adresu županijske zajednice koja će dati primjedbu na zakon.

Da podsjetimo, prema prijedlogu Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma lokalne TZ bit će prvenstveno  zadužene za razvoj turističkih proizvoda i promociju destinacija, a županijske TZ za konsolidaciju te promociju na razini županije. Glavni ured HTZ-a će u svom radu biti znatno više nego do sada fokusiran na jačanje turističkog brenda Hrvatske, i u tom smislu uvjetno možemo govoriti o transformaciji HTZ u marketinšku agenciju hrvatskog turizma.

Turističke zajednice županija dobivaju ulogu koordinatora turističkog razvoja te nadležnost provođenja natječaja za potpore turističkim zajednicama i inicijativama na turistički nerazvijenim područjima. Za razvoj postojećih i stvaranje novih proizvoda zadužene su lokalne turističke zajednice. (Barbara BAN)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter