Novi poticaj investicijama ili apartmanizacija?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Kada su investitori u turisticka naselja apartmana i vila culi da se novim izmjenama Zakona o gradnji i prostorom planiranju namjerava konacno omoguciti etažiranje i prodaja apartmana u T1 i T2 turistickim zonama, bili su sigurno oduševljeni. Naime, trenutni zakon to im zabranjuje, zbog cega su se investitori mnogo puta žalili jer su racunali da ce upravo prodajom tih apartmana vratiti svoju investiciju u resorte.

Takva prica posebno se odnosi na zadnje greenfield investicije u hrvatskom turizmu, poput Rezidencije Skiper i Kempinskog na Crvenom Vrhu ili pak na Punta Skalu. Ipak, mudri su investitori, bez obzira na zabranu prodaje apartmana, da se ne bi ponovila Barbariga, ipak našli rupu u zakonu i uspjeli prodati svoje apartmane.

Prodajom bi turisticka naselja živnula

Ako se prihvati najnoviji prijedlog izmjena zakona, rupe u zakonu više nece morati tražiti te ce slobodno moci raditi s apartmanima što su i namjeravali. Koliko je to dobro ili nije za turisticki, ali i javni sektor te što bi ovakva dozvola mogla u buducnosti projicirati?

Mnogi kažu da ce se time povecati cijene u T1 i T2 turistickim zonama, gdje se mogu graditi hoteli, apartmani i vile, da ce se turisticka naselja pretvoriti u miš-maš naselja koja ce služiti i za stanovanje te da ce sve skupa loše utjecati na urbanisticku sliku cijelog naselja koje bi time moglo izgubiti javnu upotrebu pojedinih sadržaja te da ce dati dodatan vjetar u leda apartmanizaciji.

IDS-ovac Damir Kajin ide toliko daleko da kaže da ce dozvoljena prodaja razbiti turisticke tvrtke, srozati zaposlenost, uništiti sitno gradevinarstvo, da ce time samo velike banke izvuci novac iz Hrvatske i da ce se pogodovati tajkunima.

S njime se ne slaže predsjednik Uprave porecke hotelijerske tvrtke Riviera Veljko Ostojic, za kojeg mnogi vec sada vjeruju da ce ponovno zauzeti fotelju ministra turizma.

- To je dobro jer se daje novi poticaj investicijama, što je dobitna kombinacija za lokalnu zajednicu, za investitore novih objekata i postojeca poduzeca. Naime, u Hrvatskoj imamo niz turistickih naselja koja su u velikom dijelu godine prazna. To je uglavnom obilježje cijelog Mediterana koji je tipicna sezonska destinacija. Prodajom ce se u takva naselja dovesti život i izvan glavne sezone, jedinice ce se u velikoj vecini slucajeva obnavljati, angažirat ce se radna snaga, vlasnici ce dolaziti pogledati svoje vlasništvo i izvan sezone i u odredenim ce slucajevima koristiti usluge lokane zajednice, za razliku od sada, kada je sve napušteno i u poprilicno lošem stanju, smatra Ostojic.

Ipak, veli da prodaja ne bi trebala biti nagla, vec da bi se sve trebalo odvijati postupno te da se ni u kom slucaju ne smije dozvoliti da se turisticka naselja pretvore u alternativna stambena naselja. Po njemu, bez obzira na to tko je vlasnik, njima bi trebala upravljati kompanija koja u resortu drži hotel.

- Takva bi naselja trebala biti svojevrsni mixed-use resorti, gdje ce biti nekoliko oblika vlasništva, odnosno korištenja objekata. Taj je model odavno poznat u svijetu i dobro funkcionira. Ne trebamo otkrivati toplu vodu. Vani svugdje postoji hotel koji je centar sadržaja i upravljanja naseljem, dodaje on.

Novac uložiti u podizanje kvalitete resorta

Tvrdi da se bez hotela takva naselja pretvaraju u Barbarigu te da investitorima ne bi trebalo dozvoliti da kod novih investicija najprije grade apartmane i vile u resortu, a tek na kraju hotele da ne bi došlo do zloupotrebe prostora

- Investitori koji gledaju na dugi rok sigurno ce napraviti takav tip naselja, a investitori špekulatni, koji žele na kratki rok oploditi novac, napravit ce samo naselje, prodati ga i otici. Mislim da bi dodatna mjera mogla biti ukidanje poreza na reinvestiranu dobit, što bi bio poticaj za turisticke tvrtke. Tada bi se novac od prodaje apartmana, odnosno vila mogao iskoristiti za podizanje kvalitete smještaja u ostatku resorta. Što se naše tvrtke tice, uvjeren sam da ce se novac koji se ostvari na taj nacin uložiti u podizanje kvalitete, nastavlja Ostojic.

S druge strane, predsjednik Društva arhitekata Istre Leonid Zuban smatra da je pitanje etažiranja u turistickim zonama, po najnovijem prijedlogu izmjena zakona, nejasno regulirano jer ne daje jednoznacne upute.

- Ukoliko se ta odredba ostvari, ona ce omoguciti da se kroz nacin korištenja u stvarnosti izvrši promjena namjene zone. Naime, ukoliko se etažira cijela zona, uz mogucnost etažiranja i vanjskih površina, zapravo se u prostoru ostvaruje efekt parcelacije naselja za povremeno stanovanje. Time se bitno smanjuje njegov gospodarski efekt i dinamika te se pretvara u inertan i slabo iskorišten prostor, zakljucuje ovaj arhitekt.


Podijeli: Facebook Twiter