"Proizvedeno smece ne naplacuje se realno, novi obracun placanja odvoza otpada u domacinstvu je protuzakonit, odnosno kosi se s odredbama Zakona o zbrinjavanju komunalnog otpada", ustvrdio je Umažanin Stjepan Sirotic, koji se dopisništvu Glasa Istre požalio na racun komunalnog poduzeca 6. maj i najavio da ce im poslati inspekciju.
Racuni se ispostavljaju tromjesecno - prije je placao 178, a za prva tri mjeseca ove godine stigao mu je racun na 202 kune, što znaci da je ta usluga poskupjela osam kuna na mjesec. Kako je rekao, tu spada i pet kuna mjesecno za sanaciju deponija, što svi, neovisno o velicini domacinstva, placaju jednako, a to po njemu takoder nije u redu.
"Više se ne može naplacivati po površini stana, vec je zakon odredio tri alternative - masa, volumen ili broj ukucana, što znaci da jedno iskljucuje drugo. Tu se ne radi o novcu, vec je poanta u tome da nije pravedno raspodijeljen teret troškova odvoza smeca na gradanstvo", smatra Sirotic.
"Sadašnji ukupni trošak odvoza smeca na cijeloj Bujštini ostao je na istoj razini, ali raspodjeljuje se na drukciji nacin. Po novoj formuli, koja apsolutno poštuje zakon, 85 posto cijene, kao i dosad, obracunava se na osnovi kvadrata stana, što pokriva izdatke hladnog pogona (vozni park, deponij, kontejneri, radna snaga). Ostatak je varijabilni dio i ovisi o broju clanova domacinstva.
Buduci da je Umaština turisticko podrucje s velikim brojem vikendaša, broj ukucana teško je utvrditi i postojala je realna opasnost da domicilno stanovništvo placa troškove privremenih stanovnika pa smo stoga uveli formulu koja omogucava pravedniju raspodjelu. Sve je to ucinjeno da se ne desi da mladi bracni par s djetetom u garsonijeri od 30 cetvornih metara placa jednako kao tajkun u vili u kojoj živi sam, što bi se sigurno dogodilo", istice direktor 6. maja Krešimir Vedo.
Svako kucanstvo mora Upravi 6. maja prijaviti tocan broj clanova domacinstva, što tvrtka teško može sama utvrditi jer se ljudima u kucu ne može ulaziti, a podatke iz policije nije lako dobiti. Istice da je stoga trebalo uvesti mješoviti sustav naplate. Ukupni efekt novog nacina obracuna nece utjecati na prihode poduzeca, što znaci da nema realnog povecanja cijena. Predložene cijene odvoza komunalnog otpada spadaju medu niže u Hrvatskoj.
Mjesecna naknada od pet kuna pod domacinstvu uvedena je po uzoru na druge gradove od 1. sijecnja ove godine, za sanaciju deponija. Prikuplja se u ime i za racun jedinice lokalne samouprave, a sredstva su namjenska. Gradska uprava usmjerit ce ih iskljucivo za sanaciju deponija i isplatu ekološke rente stanovnicima koji žive u blizini odlagališta, što je zakonska obaveza. Naknada ce se ukinuti kada sanacija bude gotova i kad se ekološka renta isplati do kraja, kaže Vedo.
Porucio je da se ne boje inspekcije jer su zakonske norme ispunjene, a istovremeno je zadržana socijalna komponenta.