Nove spoznaje o pretvorbi svjetlosti u električni impuls

Stručni članak dr. sc. Gorana Zgrablića, koji na pulskoj Politehnici predaje fiziku i ekologiju, objavljen je prekjučer u prestižnom američkom znanstvenom časopisu Physical Chemistry Chemical Physics. Rezultat je to zajedničke uspješne suradnje znanstvenika pulske Politehnike, zagrebačkog Instituta "Ruđer Bošković", tršćanskog istraživačkog centra Sinkrotrone, gdje je Zgrablić radio punih deset godina od 2006. do 2016.

Tema njegova članka jest retinal - fotoosjetljiva molekula koja se nalazi i u ljudskom oku.

- Mi smo u biti spojili eksperiment uz pomoć laserske spektroskopije i složenog kvantnog mehaničkog proračuna da bismo objasnili na koji način molekula funkcionira u trenutku kad pretvara svjetlost u električni impuls. I dosad se znalo kako funkcionira, ali mi smo objasnili zašto ona nije toliko efikasna kad se izvadi iz svog prirodnog okruženja. Naša saznanja mogu pomoći razvitku novih fotoosjetljivih uređaja koji bi s puno većom efikasnošću pretvarali sunčevu energiju u električnu energiju, objašnjava Zgrablić.

Ovaj mladi znanstvenik završio je studij fizike na zagrebačkom PMF-u, nakon čega je doktorirao na švicarskom Institutu za tehnologiju u Laussaneu. Ovo je 19. članak s područja fizike koje je o raznim temama objavljivao u znanstvenoj literaturi. No, Zgrablića ne okupira samo znanost, on je sommelier i amaterski kuhar koji , prema vlastitom priznanju, voli modernizirati istarsku kuhinju. (M. V. I.)