Nikada ne zatvarajte oči pred patnjama drugih ljudi i naroda

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Maleno dvorište Etnografskog muzeja na Velom Brijunu sinoć je bilo dupkom puno gledatelja koji su došli prisustvovati ležernom večernjem druženju s jednom od najvećih svjetskih živućih glumica, legendarnom Vanessom Redgrave. U programu pod nazivom "Večer s Vanessom Redgrave - Parlami d'amore", uz proslavljenu oskarovku gostovalo je i troje vrhunskih svjetskih glazbenika i ujedno njezinih dugogodišnjih prijatelja: engleski violinist Steve Bentley-Klein, belgijska sopranistica Lisa Mostin te klaviristica Jeanne-Minette Cilliers iz Južne Afrike. Iznimnu čast da sudjeluje u jednom ovakvom programu nenadano je dobio i poznati pjevač iz Fažane Erik Balija, koji je upravo s pjesmom "Parlami d'amore" u pratnji klaviristice otvorio ovu posebnu večer.

Kao na gondoli

- Postoje razne vrste ljubavi. Jako, jako puno vrsta ljubavi postoji. Kada slušam ovu pjesmu, uvijek me ponese sentiment. Osjećam se kao da sam na gondoli u Veneciji, vozim se kanalom, a gonodoljer mi pjeva… Ali gondoljeri u Veneciji ne pjevaju venetske pjesme nego napolitanske! Zamislite!, rekla je na tečnom talijanskom Vanessa Redgrave na oduševljenje mnogobrojne publike koja je zaista stigla sa svih strana svijeta. U tom mnoštvu smo ugledali i poznatog hrvatskog kazališnog glumca, jednog od doajena kazališta Gavella, Zorana Gogića, koji je u pratnji supruge s velikim zanimanjem, ali i kroz drugačiju, profesionalnu vizuru, pratio nastup Vanesse Redgrave.

U neformalnoj i ležernoj atmosferi proteklo je narednih sat i pol vremena druženja s glumicom koja je za početak izrecitirala pjesmu višestruko nagrađivane američke pjesnikinje Marilyn Nelson "Blue footsies" koju je napisala kada je imala samo četiri godine. Nakon te zabavne, ali i misaone pjesmice, Redgrave je ispričala publici svoj prvi susret s jednim dječjim kampom u Palestini prije 15-ak godina i koliko je to za nju bilo teško, srcedrapajuće iskustvo.

- Ta djeca su živjela u kampu cijeli svoj život, samo koji metar od mora, i mogli su ga vidjeti, ali nisu smjeli ići na more. Prilikom našeg posjeta tamo je bila i psihologinja koja nam je pomogla u razgovoru s djecom. Pitala ih je što žele biti kada odrastu, i naravno, djeca kao djeca, svi su imali velike snove i želje, ali najviše me pogodilo kada je jedan dječak sav uzbuđen rekao da kada odraste želi biti instruktor plivanja. A ni sam nije još niti jednom otišao na to more koje je tamo tek nekoliko metara od njega, rekla je Vanessa.

Glumica je inače itekako poznata po svom aktivizmu i humanitarnom radu kojim se bavi od najranije mladosti, kako i sama priznaje, vjerojatno i stoga što je bila dijete u doba Drugog svjetskog rata, a niti jedno dijete, kaže ona, ne bi smjelo svoje djetinjstvo i odrastanje provesti u ratnim zbivanjima, niti jedno. Taj dio njezinog života djelomice je oslikan i u kratkom filmu koji je povodom njezinog 80. rođendana napravio njen unuk, a u kojem kroz fotografije i videosnimke priča priču o svojoj baki, Vanessi Redgrave, i to na način na koji je veći dio javnosti uopće ne poznaje. Preksinoć je brojna publika na Velom Brijunu imala priliku pogledati taj kratak filmić i ekskluzivno vidjeti dio materijala iz obiteljskog arhiva, nakon čega je velikim pljeskom odala iskreno štovanje i divljenje ovoj nevjerojatnoj ženi koju nikada nije bilo strah staviti i vlastiti život na kocku ili se sukobiti s vladarima zemalja i drugim moćnicima oko pitanja ljudskih prava, ratova i izbjeglica, a vrlo angažirana bila je i tijekom Domovinskog rata kada je obilazila sve zaraćene zemlje na ovim prostorima.

Fantastična sopranistica

Ovacije publike izazvala je i fantastična mlada belgijska sopranistica Lisa Mostin svojim izvedbama arije iz opere "Candide", a zatim i najpoznatiji dio iz Mozzartove "Kraljica noći" unijevši se potpuno u ulogu dok pjeva. Dvije sentimentalne skladbe odsvirao je na violini Steve Bentley-Klein, a tijekom cijelog događaja izvođači su međusobno komunicirali prisjećajući se nekih zajedničkih zgoda ili pričajući o samim djelima koje izvode. Zatim je Redgrave pročitala i dio ne tako davno otkrivenog eseja Percyja Bysshe Shelleyja "Poetical Essay on the Existing State of Things" u kojem poznati pisac sasvim otvoreno i strastveno napada korumpirane vlasti koje potiču porobljavanje naroda, ratove i opresiju, i koji je, iako napisan daleke 1811., jednostavno svevremenski bunt protiv svake ljudske nepravde.

Redgrave je pročitala i pismo koje je dobila od jedne medicinske sestre koja je radila u jednom kampu za izbjeglice u Iraku prošle godine, a zatim i dio Shakespeareovog 18. soneta. Za kraj je vrlo emotivno izrecitirala i stihove iz poznate pjesme Leonarda Cohena "Anthem" naglašavajući više puta frazu " There is a crack, a crack in everything, that's how the light gets in" (Postoje napukline, napukline u svemu, tako svjetlo ulazi unutra, op. a.).

Iako se cijeli ovaj događaj činio "sklepanim", stihijskim, nabacanim, pa možda i besmislenim, kada se malo promisli o svemu što smo čuli na druženju s Vanessom Redgrave, smisao se ipak vidi. Bio je ovo još jedan način da 80-godišnja diva poruči publici da ne zatvaraju oči pred patnjama drugih ljudi i naroda, a pogotovo pred patnjama i boli djece i žena. Svatko može barem nešto učiniti da barem jedan život uljepša i olakša mu patnje, baš svatko. Redgrave nam je željela poručiti da je ljubav ključ svega dobroga i da ona na koncu mora pobijediti, a kao što to obično biva, oni ljudi koji ne zatvaraju oči pred patnjama drugih teško pate i sami, a nerijetko nisu lišeni ni drugih osobnih nedaća i boli. No, ne treba odustati, prepustiti se malodušnosti ili dići ruke od svega, već treba prigrliti život i iskoristiti ga na najbolji mogući način, a to je čineći dobro drugima jer tako radimo dobro i sebi. Na kraju krajeva, kako kaže Cohen, upravo su te pukotine u našoj duši mjesta kojima božansko svjetlo ulazi u nas. (Patricija SOFTIĆ)



Podijeli: Facebook Twiter