Nevidljiva umjetnina prodana za 10 tisuca dolara

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Deset tisuca dolara cijena je koju je postiglo prvo umjetnicko djelo koje je uspio prodati Muzej nevidljive umjetnosti (MONA) koji je prošli mjesec na internetu otvorio ekstravagantni americki glumac, producent i umjetnik James Franco u suradnji s konceptualnim parom Praxis (Brainard and Delia Carey), javljaju americki mediji.

Iako se doima ostvarenjem sna pripadnika svih "nadriprofesija" i svjetskih hohštaplera koji nekome žele prodati nešto, a da to ne proizvode niti posjeduju, MONA je, prema rijecima tvoraca, projekt muzeja koji ljude podsjeca da žive u dva svijeta: fizickom svijetu vidljivog i nevidljivom svijetu misli i, buduci da se sastoji iskljucivo od misli, MONA redefinira koncept stvarnog. Premda su umjetnine nevidljive, uz njih se dobivaju opisi koji zainteresiranima otvaraju oci u paralelnom svijetu slika i rijeci, koji nije vidljiv, ali postoji. I na prodaju je.

"Kad date prilog tom projektu, ne kupujete umjetnicko djelo koje se vidi! Necete u svoj mailbox dobiti sliku, film ili fotografiju. Dobit cete nešto puno fascinantnije: mogucnost sudjelovanja u cinu umjetnickog stvaranja. Dobit cete karticu s opisom umjetnickog djela, kao i potvrdu o autenticnosti.

Karticu možete objesiti na zid u svojem domu ili uredu. Sve dalje je na vama!", upozoravaju Franco i Praxis da se potencijalni kupci ne bi iznenadili kad za svoj pravi novac, a cijene u MONA-i krecu se od tisucu do deset tisuca dolara, ne dobiju nikakvu opipljivu umjetninu nego poruku s opisom onoga što su kupili.

Tako je umjetnicko djelo nazvano "Svjež zrak", procijenjeno na 10.000 dolara - našlo kupca - Aimee Davison, montrealsku web producenticu, model i glumicu. Buduci da svoju umjetninu ne vidi, Davison je nakon kupnje dobila opis koji ce joj pomoci da u svakom trenutku uživa u svojoj kupovini.

"Jedinstveno umjetnicko djelo, samo što je ovo na prodaju. Zrak koji kupujete je poput beskrajnog spremnika kisika. Bez obzira na to gdje se nalazite uvijek imate mogucnost udahnuti najfiniji i najcišci zrak koji Zemlja može proizvesti. Svaki udah daje vam beskrajan mir i zdravlje. Ovu umjetninu imajte uza se, ako je posjedujete, jer bilo gdje da ste, možete si zamisliti da udišete najukusniji zrak koji dolazi s vrhova planina ili poljana uz more; i nikad vam ga nece ponestati", stoji u objašnjenju koje ima za cilj pokazati da 10 tisuca dolara uopce nije pretjerana cijena za umjetnicko djelo "Svjež zrak" pa makar bilo i nevidljivo.

No, što god mislili o objašnjenju, ono u slucaju Aimee Davison nije uopce bilo potrebno, ona je prezadovoljna.

“Kao producentica novih medija, poistovjetila sam se s ideologijom ovog projekta, a osobito me se dojmila recenica - 'U našoj Novoj ekonomiji sredstvo placanja su ideje i snovi.'. Društveni mediji, kao integralni dio 'Nove ekonomije' na internetu revolucionarizirali su nacin na koji se stvaraju, promoviraju i prodaju umjetnicka djela.

Neki ce to smatrati prijevarom, ali ja kupnju 'Svježeg zraka' smatram pokroviteljstvom nad umjetnošcu društvenih medija i konceptom 'samoprodaje' u kojem se reklamira i prodaje necija osobnost, vještine i proizvodi putem društvenih medija i platformi za samoreklamu", objasnila je Davison, koja je prije nekoliko mjeseci putem interneta prodala vlastitu dušu za 100 dolara.


Podijeli: Facebook Twiter