U riječkom Malom salonu u ponedjeljak 17. ožujka bit će otvorena izložba "Ce côté en Haut: The Fragile World of Constellation" posvećena kultnoj alternativnoj glazbenoj izdavačkoj kući Constellation Records iz Montreala, i to u širem smislu riječi.
Kustos i autor projekta koji u Hrvatsku dolazi zahvaljujući Dis-patch kolektivu iz Beograda je Relja Bobić koji nam je otkrio da je ideja o takvom predstavljanju rada jedne diskografske kuće nastala prije gotovo 10 godina. Izložbom koju će moći razgledati do srijede, 26. ožujka bit će službeno otvoreno prvo izdanje festivala Impulse kojem je cilj promocija urbane kulture, posebno njenog glazbenog segmenta. Višednevno događanje ujedno je i projekt kojim započinje suradnja Udruge Diston i Studentskog kulturnog centra Sveučilišta u Rijeci.
Otkud ideja za postavljanjem izložbe Ce côté en haut: The Fragile World of Constellation?
– Dok sam bio aktivan na Radiju B92 u Beogradu, kao koautor emisije Belgradeyard Sound System zajedno s Goranom Simonoskim, stupili smo u kontakt s izdavačkom kućom Constellation kako bismo njihova izdanja predstavili u svojim emisijama. S obzirom na to da je tada dostupnost interneta bila na sasvim drugačijem nivou nego danas, redovno smo primali njihova CD izdanja poštom. Još tada sam bio zatečen i opčinjen kvalitetom i taktilnošću njihovog grafičkog pristupa glazbenim izdanjima - omote za CD-e tretirali su kao i omote za vinilne ploče, uz korištenje posebnih papira, ručnog tiska i jako živog kolorita. Sve to je zajedno s glazbom stvaralo specifičnu cjelinu, vrlo autentičnu, dosljednu ali beskrajno raznoliku. Omoti su izgledali prirodno i organski, načinjeni su na DIY način, ali uz vrhunski nivo produkcije. Kada sam imao prilike vidjeti i njihove plakate za koncerte, kao i druge tiskane materijale, bio sam siguran da bi prezentacija ovog materijala koji se akumulirao tijekom 15 godina postojanja ove glazbene etikete bila jedinstveno iskustvo, i da bi dala novi pogled na Constellation onima koji su fanovi bendova koje oni podržavaju, ali i onima koji bi se prvi put s njima susreli. Organska veza između glazbe i njihova vizualnog svijeta ono je što je tu najzanimljivije, kao i promatranje vizualnog sadržaja nevezano o glazbi koju obično prati.
Za one koji nisu upoznati s njezinim radom, kakva je uloga izdavačke kuće Constellation Records u svjetskoj glazbenoj sceni?
- Zanimljivo je da su oni izrazito lokalna pojava, koja je s druge strane ostvarila jak globalni utjecaj na indie glazbu i kulturu uopće. Od Montreala, odakle dolazi 95 posto bendova koje oni izdaju, do turneja koje oni bendovi imaju u Japanu ili Australiji, kao i redovito širom Europe i SAD-a, pored tisuća i tisuća prodanih albuma. Za to su najzaslužniji neki od njihovih poznatijih bendova kao što je Godspeed You! Black Emperor ili Do Make Say Think, kasnije i Thindersticks koje izdaju za područje Sjeverne Amerike. Ljudi koji stoje iza etikete, neki od njih i sami glazbenici, već 15 godina uporno pristupaju nezavisnom glazbenom izdavaštvu na jako ozbiljan i poseban način. Zato su jako bitni. Uspjeli su kreirati svoju sliku svijeta i uspješno je prenijeti drugima, sliku koja ima čvrsti okvir i načela ali je i izrazito bogata raznolikim identitetima, pristupima i individuama. To je danas rijetkost, a možda je i stvar u tome da su na ovo putovanje krenuli još 1997. godine kada je situacija na glazbenoj sceni i tržištu bila drugačija. Oni su sve to "pregurali", opstali i razvili se zahvaljujući svom osobnom pristupu, pri tome postajući važan faktor svoje lokalne, ali i globalne nezavisne glazbene i umjetničke scene.
Koliko je vremena prošlo od ideje do realizacije?
- Zapravo, dosta godina, s obzirom na to da se radi o »privatnoj« inicijativi koja nije bila financirana kroz bilo kakav međunarodni projekt. Izložba je nezavisan projekt Dis-patch kolektiva, samostalno smo ga i financirali, a Constellation je pružio podršku kroz donaciju samih izdanja koja su na izložbi predstavljena. Čekali smo da se ukaže pravi trenutak, da imamo dovoljno vremena da se projektu posvetimo na pravi način, pored svih drugih aktivnosti na koje smo bili fokusirani, kao što je bio Dis-patch festival. Namjera je bila i da se osnuje pažljivo odabran multidisciplinarni tim, tako da je to bila suradnja arhitekata, grafičkog dizajnera, producenta, stolara, bravara i umjetničkog direktora. To se stjecajem okolnosti poklopilo i s proslavom 15 godina postojanja etikete, te smo na kraju bili dio njihove europske turneje 2012. godine tijekom koje smo putovali s glazbenicima i postavljali izložbu u tri grada tijekom samo 12 dana, kao bend na turneji. To zaista nismo ni sanjali u trenutku kada smo ušli u projekt, izvorno smo htjeli napraviti kvalitetnu premijeru u Beogradu, a zatim vidjeti bi li netko pozvao izložbu na gostovanje. Postavili smo sebi autorski izazov, baveći se materijalom koji je nama bio važan i koji cijenimo u umjetničkom smislu.
Što želite poručiti izložbom?
- Ideja je prije svega kreirati ambijent za uživanje u ovom upečatljivom vizualnom materijalu, ali i dati mu značaj koji zaslužuje u području vizualne umjetnosti. Bez obzira jeste li upoznati s radom Constellationa kao kolektiva ili ne. Željeli smo istaknuti jedinstvenost ovog zbira radova iz perspektive grafičkog dizajna, umjetnosti i zanatskog tiska i premjestiti ga iz registra glazbene scene u čisto umjetnički i vizualni. Zanimljivo je na jednom mjestu sagledati tu posebnu kvalitetu koju Constellation kao kolektiv realizira kroz glazbu, vizualno stvaralaštvo i nezavisni glazbeni i politički aktivizam. A ovo je prva prilika te vrste. Namjera nam je bila i glazbene i vizualne motive pretočiti u svojevrsnu prostornu instalaciju, tako da postoje segmenti izložbe kao zasebni ambijenti u kojima posjetitelj može provesti vrijeme i upijati specifični Constellationov senzibilitet.
Budući da je riječ o putujućoj izložbi, gdje je sve do sada gostovala i s kakvim uspjehom? Gdje je bilo najviše posjetitelja?
- U Rijeci će biti šesto izdanje izložbe. Bilo je manjih i većih prezentacija, ovisno o okolnostima, od garaža do pravih galerija. Treba imati na umu da je postav od samog početka osmišljen tako da se lako može prilagođavati različitim prostorima, i da se može rastaviti i sastaviti. To je često mukotrpan, ali i zabavan proces u kojem je bitnu ulogu imao arhitektonski studio Petokraka koji je dizajnirao drveni izložbeni modul koji koristimo na različite načine, a koji se estetski perfektno povezao s materijalom koji se na njemu nalazi. Najposjećenije su bile izložbe u Beogradu i Bernu, kada smo postavili izložbu u specifičnom prostoru na festivalu Heartland koji je bio u potpunosti posvećen Constellationovim autorima i njihovom jubileju. Bilo je fanova iz čitavog svijeta koji su došli u Švicarsku samo da bi vidjeli velik broj njihovih bendova tijekom dva dana. Samim tim reakcije na izložbu su tamo bile najintenzivnije i osjetili smo se dijelom te globalne mreže ljudi kojima su njihov rad, glazba i kredo bliski i bitni.
Po čemu se ova izložba razlikuje od sličnih projekata?
- Ovaj projekt prije svega vidimo kao konceptualnu, tematsku i autorsku izložbu, ne kao običnu retrospektivu određenih radova u nekom razdoblju. Takvih tematskih izložaba danas ima puno, ne toliko u području glazbe, ali u području vizualnih komunikacija svakako, pa čak i u našoj regiji ima dobrih primjera. Mnoge od njih su kvalitetne i ozbiljno pristupaju temama kojima se bave i nadamo se da se ova izložba nalazi u tom lijepom društvu. Željeli smo kreirati posebno iskustvo za promatrača i objediniti glazbeno, vizualno i prostorno razmišljanje, nadovezati se na predivni Constellationov senzibilitet i to sve provući kroz vlastitu prizmu.
Što će točno riječka publika moći vidjeti na izložbi?
- Prije svega kompletnu Constellationovu diskografiju, u CD i vinilnim formatima. Ali to nisu samo omoti, jer mnoga od njihovih izdanja sadrže i poklon-postere, razglednice ili zanimljive tiskane elemente. Bit će tu i ekskluzivnih fotografija, elemenata koje smo razvili kao autorski tim i Constellationovi videoradovi predstavljeni u zanimljivom ambijentu. Ideja je da svi elementi pruže posebno iskustvo ljudima koji odluče provesti vrijeme razgledajući postav i da se taj neuhvatljivi Constellationov duh prikaže na intuitivan i senzibilan način. Svakako vas pozivamo da pogledate izložbu, bez obzira jeste li upoznati s materijalom koji je prikazan, jer to i jest glavna ideja - ovi su radovi toliko upečatljivi da ostavljaju jak utisak i izvan glazbenog konteksta za koji su vezani. (I. KOCIJAN)