U pulskom brodogradilištu Tehnomont nedavno je obavljeno nesvakidašnje i jedinstveno bočno porinuće broda kojeg grade za norveškog naručitelja. Nakon mjeseci pripreme, montaže odgovarajuće opreme i mnogostrukih „papirnatih provjera“ u more je prvi put u stogodišnjoj povijesti tog brodogradilišta s obalnog zida bočno porinuta novoizgrađena grdosija. Težak gotovo 220 tona, 24 metara dug i 11,2 metra širok, brod za servisiranje ribogojilišta u Norveškoj, četvrti je brod izgrađen u Puli u sklopu poslovne suradnje s norveškom tvrtkom Moen Marin.
Brod za ribogojilište
Norveški naručitelj nije i korisnik izgrađenih brodova već u toj zemlji pronalazi kupce Tehnomontovih brodova. Zbog toga su sva četiri broda iz serije, premda iste namjene i sličnih karakteristika, ipak u konačnici donekle različita. Svaki kupac ima specifične želje, a zadatak pulskih brodograditelja je realizirati ih. Tako je ovaj najnoviji brod, za razliku od prethodnika opremljen i specijalnim uređajem koji služi za usklađivanje svih propulzijskih dijelova. To znači da su propeler s prekretnim krilima, dva bočna propelera i kormilo softverski usklađeni na način da, bez obzira na uvjete na moru, brod stoji stabilno u jednoj poziciji.
Industrijska grana uzgoja ribe, prije svega lososa, u Norveškoj je u velikom porastu. Riječ je o uzgoju ribe u kavezima koji se nalaze u fjordovima, a u zadnje vrijeme sve više i na otvorenom moru. Kavezi su sve veći i veći, a ta ekspanzija od njihove flote, odnosno brodova koji će servisirati ribogojilište zahtijevaju sve bolje performanse. Kako doznajemo od člana Uprave Tehnomont brodogradilišta Kristijana Ivančića brodovi koje naručuju norveška ribogojilišta namijenjeni su premještanju kaveze u kojima se nalazi riba, kontroliranju užadi kojom su vezani za dno, podizanju i premještanju kamenih ploča koje služe za sidrenje kaveza, te mnogim drugim potrebama. Stoga trebaju i jako puno dodatne opreme, pa su tako brodovi izgrađeni u Puli opremljeni s dvije dizalice, četiri vitla za potezanje užadi, te raznim sigurnosnim i mjernim uređajima. Osim toga svaki od brodova opremljen je mini podmornicom koje ne samo da se koriste za podvodna snimanja, već su opremljene i visokotlačnim uređajima za pranje kaveza, te visoko sofisticiranom navigacijskom opremom s pet ekrana na kojima se iz kontrolne sobe upravlja i nadziru sve operacije.
Prvi takav brod izgrađen je i isporučen 2015. godine, dva su isporučena lani, a u srpnju porinuti brod bit će četvrti u nizu sličnih brodova koji odlaze za Norvešku. (Milan PAVLOVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU