U prošloj je godini na moru smrtno stradalo 17 osoba, ozlijeđene su 42, a nestale četiri. Pritom je spašeno čak 825 ljudi i 167 plovila. U 2011. smrtno je stradalo 20, a godinu prije 24 osobe.
Sve su to upozorenja da u plovidbi valja biti oprezan. Najveća prijetnja dolazi od onih koji upravljaju gliserima, vodenim skuterima, odnosno svim plovilima koja pokreću motori velike snage. No, tijekom ljetnih mjeseci na moru je i mnoštvo jedriličara, od kojih su mnogi proveli sati za timunom koliko prosječan čovjek u letu na skijama. Oni možda veću opasnost predstavljaju sami sebi nego drugima, ali zbog njihovog neznanja može stradati i netko u blizini.
Podsjetimo samo na bizaran slučaj u porečkoj luci 2011. kada je 14-metarska jedrilica potopila turistički brod. Posada jedrilice "zabavljala" se blokadom sajle gasa, a da uopće nisu ugasili motor te su na koncu krmom udarili u brod koji je ubrzo potonuo. Na potonulom brodu, srećom, u tom trenutku nije bilo nikoga.
U razgovoru s nekoliko djelatnika čarter tvrtki na istarskoj obali doznajemo da se na more otiskuju razni "poznavatelji" plovidbe. Za unajmljivanje jedrilice potrebna je tek dozvola za voditelja brodice kategorije B, koja se polaže bez prethodnog tečaja (za razliku od viših kategorija, op. n.) te VHF dozvola. Za ta dva dokumenta, koja stranac može bez problema položiti u Hrvatskoj, valja izdvojiti niti 100 eura. Problem je, međutim, što se s tim dozvolama može upravljati brodovima vrijednima po nekoliko stotina tisuća eura.
- Najam jedrilica je cjenovno postao mnogima prihvatljiv. Moje iskustvo govori da najčešće jedrilice unajmljuju potpune neznalice, ljudi koji ne znaju zamijeniti ni impeler. Postalo je normalno da nam vraćaju jedrilice s pokidanim jedrima, oštećenim krmama, pramcima kojima su udarali o molove. Svaki dan strepimo što će se dogoditi, hoće li nam vratiti čitave brodove, hoće li se negdje nasukati, što će biti s njima, žali se jedan djelatnik u čarteru.
Jedrilice u čarteru, doduše, imaju kasko osiguranje, a unajmljivač mora platiti i sigurnosni depozit koji pokriva manju štetu. Problem je, kažu naši sugovornici, što u posljednje vrijeme mnogi osiguravaju taj depozit pa zapravo mogu mirne duše navaliti jedrilicom na neki mol punim gasom, jer na koncu ne snose nikakvu materijalnu odgovornost. (Piše Bojan ŽIŽOVIĆ)
VIŠE O OVOJ TEMI U TISKANOM IZDANJU.