Nenad Pata u Zagreb doveo Truffauta, Wellesa, Deneuve

Nenad Pata danas
Nenad Pata danas

Iako se danas čini nevjerojatnim, potkraj 70-ih i početkom 80-ih godina prošloga stoljeća u Zagreb su dolazili filmski velikani. Da bi to zlatno doba Televizije Zagreb oteo zaboravu, tadašnji urednik Filmskog programa, današnji umirovljenik Nenad Pata, napisao je knjigu "Filmski velikani u Zagrebu".

Pata, idejni začetnik emisije "3, 2, 1… kreni!", u to je vrijeme - s najbližim suradnicima Nenadom Polimcem, Vladimirom Tomićem, Jožicom Štajnerom, Antom Peterlićem, Petrom Kreljom, Rankom Munitićem te voditeljem emisija Ivanom Hetrichom i realizatorom Zoranom Zlatarom - uspio u Zagreb dovesti filmske veličine kao što su Orson Welles, Claude Chabrol, François Truffaut, Andrzej Wajda, Werner Herzog, Catherine Deneuve, Jiří Menzel, Grigorij Čuhraj i mnoge druge.

- Kao klinac, tada već dobrano zaljubljen u film, sjećam se špica na Televiziji Zagreb, gdje bi uz funkciju urednika Filmskog programa stajalo Vaše ime i prilično neuobičajeno prezime. Možete li nam pojasniti porijeklo?

- Ja sam po majci Dubrovčanin preko 500 godina, a po ocu otkad je Austro-Ugarska ušla u Dubrovnik. Moj pradjed, koji se zvao Petar, bio je neki Čeh; i on je oženio neku Župku, i na taj način je to prezime završilo u Dubrovniku. A inače, ako vas zanima, bio sam vam učitelj hrvatskog jezika u Medulinu 1956. i 1957. godine.

- Idejni ste začetnik kultne emisije o filmu "3, 2, 1… kreni!", ostvarivši profesionalne vrhunce koji nisu dostignuti ni prije ni poslije te emisije. Koliko su vam zavidjeli ostali jugoslavenski TV-centri, posebno beogradski?

- Prilično (smijeh). Prilično su bili zavidni i emisija je, ustvari, skončana namjerno. Unutar serije filmskih velikana imali smo i velike kinematografije. Napravio sam kinematografiju Kine, koju mi je pravio novinar Butorac, i to tijekom godinu i pol.

- Zanimljivo je da je emisija trajala tri i pol sata - sat i pol razgovora i potom projekcija filma, a još je zanimljivije da su u studiju sudionici uredno i strastveno pušili.

- Je, je.

- Na jednoj se fotografiji vidi da Truffaut nije pušio; čak je u pauzi zamolio režisera emisije da iz kadra ukloni golemu stajaću pepeljaru.

- Truffaut nije pušio. Mjesec dana kasnije je umro. On je došao u emisiju s rakom, ali to nije pokazao. Za večerom je popio samo čašu vode, ali to nitko nije primijetio, osim Krelje koji je stalno bio s njim. Imate u knjizi onaj lijepi opis magle na zagrebačkom i pariškom aerodromu. ("Poslije projekcije, vidno raspoložen, Truffaut je digao publiku na noge izjavom da je za čekanja polijetanja aviona iz Pariza snubio nebo da magla spriječi polijetanje, a da sada moli boga da magla odgodi njegov povratak u Pariz.")

- Umalo ste uspjeli dovesti u Zagreb i Federica Fellinija, a trebali su još doći Ingmar Bergman, Karl Malden, Kirk Douglas, kao i glumac Danijel Olbrychski, koji je tada bio spriječen jer je snimao "Limeni bubanj" sa Schlondorfom.

- Čujte, nisu mogli doći jer emisija nije dugo trajala, a ti su ljudi bili strahovito zauzeti. Fellini je, recimo, bio jako zauzet; radio je u to vrijeme "Grad žena" pa nam je rekao da dođemo u Rim, ali mi iz principa nismo htjeli raditi emisiju izvan Televizije Zagreb.

- Kakav je Vaš stav o današnjoj hrvatskoj filmskoj kinematografiji? Mnogi imaju negativno mišljenje.

- Ja ne mislim tako. Mislim da imamo stvarno odličnih filmova i dobrih režisera. (Razgovarao Zoran ANGELESKI)

CIJELI RAZGOVOR ČITAJTE U PRILOGU ZOOM TISKANOG IZDANJA.


Podijeli: Facebook Twiter