U Istarsko narodno kazalište - Gradsko kazalište Pula u petak 4. studenog stiže hvaljeni mjuzikl "Raskružje" u izvedbi Putokaza. Produkcijski raskošan mjuzikl stvoren je prema originalnom konceptu libretistice Irene Križ, a satkan je od pjesama Putokaza s autorskih albuma u novom glazbenom ruhu orkestratora Filipa Franka. "Raskružje" donosi priču o ljubavi koja izlazi iz okvira, isprepliće slavenski mit o Jarilu i Morani s onim grčkim o Perzefoni, suprotstavljajući pritom dva mitološka motiva o nastanku proljeća. Može li ljubav prevladati razlike i predrasude, što ih nameće pripadnost drugačijem podrijetlu, pitanje je koje dovodi do zanimljivog zapleta koji vrvi slavenskim vilama, bogovima i grčkim furijama, gdje glavni likovi Demetra i Perun, Morana i Jarilo, Janja i Gospodin Lijep i Mlad, putuju Raskružjem u vječnim ponavljanjima iščekujući ljubav.
Kako je nastao mjuzikl i koji su planovi Putokaza ispričali su nam uoči pulskog gostovanja utemeljiteljica i umjetnička voditeljica Putokaza Miranda Đaković, autorica libreta Irena Križ te Vedrana Lisica koja glumi jednu od vili Rusalki.
- Odakle ideja za ovaj mjuzikl?
Miranda Đaković: - Našoj smo publici poznati po nastupima i koncertnim pričama na kojima osim višeglasnog pjevanja njegujemo i scenski pokret pa je nastanak mjuzikla kao cjelovitog glazbeno scenskog djela za nas bio logičan slijed. Dodatno su nas za to motivirali posljednji autorski albumi "Nova zemlja", "Androida", "Mjesec" i "Porculan" koji konceptom i sadržajem naprosto pozivaju na zajedničko uprizorenje i sinergiju.
- Što vas je privuklo u mitovima o Jarilu i Morani te u mitu o Perzefoni?
Irena Križ: - Nevjerojatno prožimanje različitih mitologija koje zapravo govore o istim vrijednostima. Tako su se i u ovim mitologijama našle dvije priče o nastanku proljeća. Čovjek je očito htio objasniti prirodne promjene božanskim utjecajem koje možemo prepoznati kroz negativne ljudske emocije kao što su tuga, osveta, posesivnost i to sam prepoznala kao interesantnu poveznicu. A zašto ne bi bilo suprotno?
- Jeste li u istraživanju i pripremi za mjuzikl između slavenske i grčke mitologije našli više razlika ili sličnosti? Irena Križ: - Upravo iz sličnosti ovih dviju mitologija su proizašla dva velika izazova za libreto "Raskružja". Pronaći priču koja bi povezala ove dvije mitologije i ponudila novo rješenje stvaranja proljeća te shvatiti da sve mitologije u svojoj osnovi govore isto. Drugi izazov je bio pronaći suvremene elemente života koje se lako mogu prepoznati u tim pričama, jer i danas su odnosi među ljudima prilično jednaki.
- Što je to u ovim mitovima koje obrađujete u mjuziklu što može biti zanimljivo današnjoj publici?
Irena Križ: - Činjenica je da se u ovoj priči publika može pronaći u puno elemenata iz svog života. Na premijeri mi je bilo izuzetno neobično kada su nam ljudi iz publike kasnije prilazili i priznali da su plakali na određenim scenama i pjesmama. Ono što je posebno u svemu tome, jest situacija da svakog gledatelja nije dirnula ista scena. Tu sam se kao autorica dosta iznenadila, ali i shvatila da su današnji odnosi među ljudima daleko sličniji mitološkim motivima nego što smo mislili. Neke ljudske vrijednosti se ipak nikada ne mijenjaju. I dok kroz vjekove čovječanstvo uzima velike zalogaje, i nastoji objasniti ili utjecati na prirodne mijene ili percipirati ih na "božjoj" razini, sve ovo vrijeme zaboravljamo unaprijediti male stvari koje su namijenjene za rješavanje upravo nama malim ljudima - ljubav, prijateljstvo, razumijevanje.
- Zašto je projekt podnaslovljen "Mjuzikl mijena"?
Vedrana Lisica: - Poznata je ona mudra rečenica kako samo mijena stalna jest. Upravo to opisuje djelovanje Putokaza u gotovo 33 godine postojanja. Više od 400 pjevača prošlo je našim malim kružnim tokom, ulazeći i izlazeći iz njega, ostavljajući nešto svoje, primajući i učeći od drugog i tako u krug. Razmjena energije je neupitna i upravo ta energija i mijene rezultat su dugogodišnje postojanosti Putokaza i svih specifičnosti koje opisuju naš, po ničemu, običan bend. Radnja mjuzikla također počiva na mijenama, onim generacijskim, tri glavna ženska lika, Demetre, njene kćeri Perzefone te njene kćeri Janje.
- Govori se o produkcijski raskošnom mjuziklu. U čemu se ogleda ta raskoš?
Miranda Đaković: - Hrabrost je bila zakoračiti u žanr mjuzikla, to je zahtjevna forma koju u Hrvatskoj nudi tek jedno profesionalno kazalište. U našem slučaju hrabrost označava zrelost i spremnost jer znali smo, to iziskuje puno izazova za sve nas - od šivanja kostima do maske i frizura ili pak tehničke logistike. No, kao i inače, nismo željeli išta prepustiti slučaju pa je mjuzikl, doista raskošan u svakom segmentu. Tehnički koristimo istovremeno tridesetak mikrofona za čiji se zvuk brine Goran Časni, svaku scenu prati bogata rasvjeta koju potpisuje Deni Šesnić ili pak posebno osmišljene video projekcije Martina Šesnića. Da bismo svijet slavenskih vila, hadskih furija, bogova i ostalih likova "Raskružja" što bolje približili publici pobrinula se Tajči Čekada dojmljivim kostimima. Scenskim pokretom bavila se Ivana Kalc, a sve je režijski postavila, životno i snažno, redateljica Lenka Udovički.
- Koliko sam shvatio, mjuzikl je i svojevrsni osvrt na povijest Putokaza, uz kombiniranje pjesama s njihovih albuma. Koliko je starog, a koliko novog u "Raskružju"?
Vedrana Lisica: - Da, pjesme Putokaza inspirirale su Irenu Križ da ih posloži u cjelinu unutar koje će pričati, još jednu, dosad neispričanu priču. No, one nisu bile pisane za mjuzikl, dapače, nastale su davno prije. Koliko su svevremenske pokazuje upravo činjenica da savršeno funkcioniraju u priči "Raskružja", bez intervencija i mijenjanja tekstova. Na neki način, ipak i jesu nove, zbog drukčijeg glazbenog čitanja i ruha u koje ih je odjenuo glazbeni producent i orkestrator Filip Frank.
- Čime se još bave Putokazi, koji su planovi za dalje?
Miranda Đaković: - Uvijek nešto stvaramo, to je neizbježno kad ljudi dijele vrijeme, prostor, sebe... Zahvalni smo Istarskom narodnom kazalištu, gradu Puli i svima koji nas podupiru u predstavljanju "Raskružja" publici Istre. Naši su planovi potom cirkulirati "Raskružjem" u Zagrebu, 21. veljače, uoči svog 33. rođendana, a onda, tko zna? Ako to i bude naš kraj, dobro je. Svaki kraj ujedno je i novi početak.
Ulaznice u pretprodaji
Ulaznice su u pretprodaji na blagajni INK-a i u sustavu mojekarte.hr. Trenutno su ulaznice 75 kn, a ukoliko se kupuju online onda se ostvaruje još 10 posto popusta, a od idućeg tjedna će ulaznice koštati 85 kuna. (Razgovarao Mladen RADIĆ)