Skupna izložba recentnih radova petoro mladih umjetnika, diplomanata i svježe diplomiranih studenata riječke Akademije primijenjenih umjetnosti Tanje Blašković, Ivane Butković, Dominika Grdića, Dajane Jurman-Osip i Roberta Maloića, pod nazivom "Nedogledi", otvorena je proteklog vikenda u galeriji "Lamparna" u Labinu.
Koncepciju izložbe potpisuje umjetnički voditelj galerije Damir Stojnić, umjetnik i docent na Katedri za slikarstvo Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Nakon prošlogodišnje izložbe "Vlast tijela/Tijelo vlasti", ovo je druga u nizu izložbi kojom Labin Art Express XXI promiče umjetnost najmlađe generacije umjetnika, kao jednu u nizu djelatnosti Kluba mladih 21.
Sama, pak, izložba prva je u seriji izložbi pod nazivom V.I.T.R.I.O.L. koju autorski također potpisuje Stojnić, a u sklopu koje će se do kraja godine održati četiri samostalne izložbe renomiranih predstavnika slovenske i hrvatske suvremene umjetnosti - Bojana Štokelja i Dimitrija Bašičevića-Mangelosa te umjetničkih kolektiva IRWIN i Labin Art Express XXI. Koncept nove serije izložbi izravno se oslanja na obimno djelo Carla Gustava Junga "Psihologija i alkemija" te na "Umjetnost i alkemija", djelo Artura Schwarza, znamenitog povjesničara umjetnosti, esejista, pjesnika, kabalista i izravnog suradnika Marcela Duchampa.
Prilikom otvaranja izložbe Stojnić je istaknuo kako naziv V.I.T.R.I.O.L. pored naziva za sulfatnu kiselinu, predstavlja i skraćenicu srednjevjekovnih alkemičara Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem, a što u prijevodu s latinskog znači: 'Posjeti unutrašnjost Zemlje i pročišćavanjem otkrij Tajni kamen'. Time se, kaže on, naglašava odabir onih autora koji vlastiti rad koriste u svrhu introspektivnih, spiritualnih procesa kojima pomiču osobne kognitivne granice, ne bi li sebe doveli do unutarnje preobrazbe upravo snagom vlastite kreativnosti. Taj je naziv odabran i stoga što je u simboličkom sinhronizmu sa samim toposom galerije "Lamparna", koji predstavlja "predvorje" davno napuštenog labinskog rudnika, a koji bi uskoro, inauguracijom 2021. godine, trebao postati Podzemnim gradom Kulture na čemu umjetnički kolektiv Labin Art express XXI ustrajno radi već četvrt stoljeća.
Izložbom "Nedogledi" upravo se propituje pitanje "horizonta" kao krajnje granice percepcije u vizualnom i ontološkom smislu, dakle, kao krajnje granice mogućnosti djelovanja, ali i spoznaje.
Kako je rekao Stojnić, svaki od autora tome je pristupio na drugačiji način. Tanja Blašković svojim radom "Riot" - kojim u tehnici peglanog najlona prikazuje scenu nasilja u kojoj policajac napada pripadnicu ruske aktivističke grupacije Pussy Riot - postavlja pitanje granica nasilja, ali i apatije. U tehnici peglanog najlona izvedena je i njena podna instalacija "Stareater" kojom iznosi svoje viđenje svemirskih crnih rupa, ironijski izmještajući taj naziv iz astrofizikalnog u egzistencijalistički kontekst.
Ivana Butković se idejom "Nedogleda" pozabavila kroz ideju gravitacije, koju u istoimenu video uratku problematizira pokušajem da vlastita stopala odvoji od površine premazane ljepilom za hvatanje štakora, a osjećaj beznadnosti naglašen je zvukom. Njezin drugi rad predstavlja diptih digitalnih printeva naziva "Rubni prostor" s prikazima umjetničine kose prebačene najprije preko debla, a na drugom, preko gomile kamenja. Oba prikaza jasno govore o odvojenosti od prirode i potrebi za povratkom prirodi.
Na to se nadovezuju triptih "Autoportreti" Roberta Maloića te radovi Dajane Jurman-Osip. Svoje "autoportrete" Maloić izvodi u mediju fotografije s maskom na glavi izrađenom od osušene paprati i vrhova trstike, prizivajući arhetip Zelenog čovjeka iz keltske mitologije kao antropomorfnog hibrida čovjeka i biljke. Dajana Jurman-Osip kroz tri slikarski obrađena printa, kao i Maloić, ukazuje na opću povezanost ljudske, biljne i životinjske anatomije.
Baveći se vremenom, Dominik Grdić se predstavlja video instalacijom "Upravo sad". Na ekranu, namješten tako da se pojavljuje točno svake sekunde, pulsira naziv rada, s bijelim slovima na crnoj pozadini, ukazujući na repetitivnu stvarnost sadašnjeg trenutka koji netremice prolazi.
Izložba ostaje otvorenom do 10. lipnja i može se razgledati od ponedjeljka do subote, od 18 do 21 sat. (Z. ANGELESKI)