Ne nasjedajte na trikove prevaranata

Osobe starije životne dobi predstavljaju ranjivu skupinu populacije (Arhiva)
Osobe starije životne dobi predstavljaju ranjivu skupinu populacije (Arhiva)

Odjel prevencije PU istarske nastavio je s provođenjem edukacija u cilju povećanja samozaštite građana pa je tako u prostorijama Čitaonice kluba umirovljenika održana edukacija umirovljenika o pojavnim oblicima prijevara i načinima zaštitnog ponašanja osoba starije životne dobi. Ove, sada već tradicionalne edukacije umirovljenika na području Pule, provode se u organizaciji Sindikata umirovljenika Hrvatske, Podružnice Pula i Odjela prevencije te se pulski umirovljenici rado odazivaju na ovakve oblike edukacije.

Provjeriti dokumente

Voditeljica Odjela prevencije Alica Rosić-Jakupović upoznala je prisutne građane s različitim oblicima prijevara osoba starije životne dobi, koje predstavljaju specifičnu, osjetljivu i ranjivu skupinu populacije. Naglasila je da su najčešće prijevare starijih osoba lažno predstavljanje, dovođenje u zabludu u pogledu tjelesnog ili materijalnog stanja i stradavanja, dovođenje u zabludu u pogledu marke i kvalitete proizvoda, iskorištavanjem odsutnosti neke osobe, stresne situacije ili trenutnog duševnog stanja žrtve.

Kroz konkretne primjere za svaki pojedini oblik prijevare, Rosić-Jakupović pojasnila je načine na koje počinitelji nastoje ući u domove žrtava i iskoristiti njihovu nepažnju kako bi im otuđili dio imovine. Upozorila je starije osobe na počinitelje i njihov pristup žrtvi te način rada, a to su prije svega drskost, snalažljivost, odvažnost, autoritativni nastup, pričljivost, prikazivanje empatije, rad po unaprijed stvorenom scenariju, brza provedba transakcija, upornost u nagovaranju, uvredljivost prema svakoj skepsi usmjerenoj prema provjeri "činjenica" koje iznosi, razne simulacije poput bolesti, malaksalosti, nesvjestice te izazivanje sažaljenja.

U završnom dijelu osobama starije životne dobi dani su sljedeći savjeti: da ne nasjedaju na pokušaje ulične prodaje raznih proizvoda, jer se samo nekvalitetna, neoriginalna i roba sumnjivog porijekla može prodavati po znatno nižim cijenama od uobičajenih, da moraju biti oprezni kod konverzacija i transakcija novčanih i drugih vrijednosti, da ne puštaju nepoznate osobe u svoje domove bez utvrđivanja o kome je riječ, da pitaju osobu tko je, od kud dolazi i što hoće, ukoliko se osoba predstavi kao službena osoba, treba tražiti službenu iskaznicu, a ukoliko im je osoba sumnjiva unatoč službenoj iskaznici, prije puštanja u svoj dom trebali bi telefonom provjeriti je li ih uputila služba koju navodno predstavljaju, ne smiju se dati impresionirati odlučnim nastupom nepoznatog, njegovom titulom i slično.

Telefonske prijevare

"Vaši osobni podaci su zaštićeni zakonom i može ih prikupljati samo onaj tko je za to zakonom ovlašten i onaj tko za to dobije vaš pristanak. Ne nasjedajte na trikove poput nesvjestice, malaksalosti, bolesti, zapamtite izgled osobe, boju kose i očiju, visinu, stas i karakteristične znakove (madeže, ožiljke i sl.). Zapišite registracijsku oznaku vozila kojim su osobe došle, boju, marku i druge karakteristične detalje vozila, lopovi i prevaranti u pravilu koriste malo trikova, ali u različitim varijantama", ustvrdili su predavači koji su naglasili i da nije potrebno da osoba koja ih želi prevariti mora doći na vrata, već to može učiniti i putem telefona.

Ovakvi oblici edukacije nastavit će se i u narednom periodu kroz mjesne odbore, ali i na tematskim skupovima umirovljenika, kako bi se podigla svijest o važnosti samozaštite i podigla razina prepoznavanja potencijalno opasnih situacijama u kojima osobe starije životne dobi mogu postati žrtve. (S. ZRINIĆ TERLEVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter