Vjecna je dilema je li isplativije kupovati novi ili rabljeni automobil. S jedne su strane pobornici teorije "novo je novo" koju podupiru sve dulja jamstva pri kupnji, a uz to mnogi vole biti prvi - pa makar i vlasnici automobila. S druge strane, nemali je broj onih koji kupnju rabljenih automobila smatraju isplativijom.
Njima u prilog ide cinjenica da samo u prve dvije godine novi automobil izgubi i do 35 posto vrijednosti. Vec nakon izlaska iz salona gubi desetak posto, a kataloški mu vrijednost pada oko 1 posto mjesecno.
Kriza automobilskog tržišta potpomognuta otežanim uvjetima ishodenja kredita u prvi je plan stavila one koji još raspolažu odredenom kolicinom gotovine. Dok imaju novce u džepu oni diktiraju pravila igre. Bez obzira na to kupovali od pravne ili fizicke osobe, znajte da ce se i jednima i drugima zacakliti oci kada stavite cash na stol.
Kao i u svakom poslu i ovdje je važno ne srljati i iskljuciti srce, a ukljuciti mozak. Dobro se pripremite, razradite strategiju i sustavno sužavajte odabir dok ne pronadete najbolju ponudu za kolicinu novca kojom raspolažete.
Pri kupnji se javlja još jedna nedoumica. Je li pametnije automobil kupovati preko oglasa, kod prodavatelja rabljenih vozila, na autotržnici ili kod prodavatelja novih vozila. Odabir ovisi o vrsti automobila koji kupujete, odnosno o kolicini novca koji ste spremni izdvojiti za kupnju.
Na autotržnici se u pravilu pojavljuju automobili koje ste tijekom tjedna mogli vidjeti "u žici" kod nekog od dilera rabljenih automobila, uz poneki "novitet" iz okolnih mjesta. Teško cete na tržnici pronaci novije modele koji se prodaju preko oglasnika, odnosno, još cešce su u ponudi prodavatelja novih vozila jer su bili predujam za kupnju novog automobila.
Ne nasjedajte na prazne price
Zlatno je pravilo da treba pogledati što više automobila i što bolje gledati, a što manje slušati ono što se prica o automobilu. Povedite osobu koja se razumije u automobile bar koliko i vi, jer cetvore oci vide više od dvojih.
Odluku o kupnji donesite iskljucivo na temelju vlastitih zapažanja, a ne na osnovi prica prodavatelja. Ako je prodavatelj neiskusan, vaše ce ga taktiziranje i šutnja tjerati da još više prica, a tada možda otkrije i nešto što nije planirao reci. Nikada ne zaboravite cinjenicu da vi vodite igru dok imate novac u džepu. U boljoj ste situaciji od prodavaca, te nema razloga za žurbu. Ne nasjedajte pricama o hitnoj prodaji, jer ako se proda ovaj, pronaci cete neki drugi, možda i bolji automobil.
Prije polaska u pretraživanje tržišta stavite na papir vaše potrebe. Koliko kilometara godišnje prijedete? Vozite li se uglavnom sami? Koliko cesto idete na dulja putovanja? Odgovori ce vam biti smjernice trebate li manji ili veci automobil, s benzinskim ili dizelskim motorom, s instalacijom za ukapljeni naftni plin, s terenskim ili možda dostavnim sposobnostima.
U pravilu su automobili s dizelskim agregatom skuplji, no, dio uloženog vracaju kroz manju i ravnomjerniju potrošnju. No, ne treba zaboraviti da su popravci na njima nerijetko mnogo skuplji od onih na benzinskim agregatima. Visokotlacna crpka (Bosch pumpa) ili turbopunjac skuplji su od generalke slicnog benzinca ili od ukupne vrijednosti vozila.
Vizualno provjerite stanje motora i brtvi. Svježe oprani motor u pravilu skriva curenja ulja ili rashladne tekucine. Motor u praznom hodu (leru) mora raditi mirno, a dodavanje gasa ne smije biti popraceno izbacivanjem dima ili gareži. Osobito je nepoželjan plavicasti dim koji ukazuje na ozbiljnu istrošenost motora. Crni dim ukazuje na greške u sustavu ubrizgavanja, odnosno lošu ugodenost motora. Najsigurnije je pregled provjeriti strucnjaku koji ce mjerenjem kompresije u nekoliko minuta znati mnogo više.
Zbrojite potrebe i mogucnosti
Temeljito se pripremite i saznajte što više podataka o automobilu koji želite kupiti. U doba interneta lako je saznati koliko vrijedi na tržištu rabljenih automobila, koje su mu vrline i mane. U kalendarima noviteta provjerite stiže li uskoro novi model cime cijena dosadašnjeg modela dodatno pada.
Manji automobili u pravilu bolje drže cijenu, pa se može dogoditi da za isti novac možete kupiti možda godinu stariji, a li "za broj" veci automobil. Dobro razmislite želite li to, treba li vam veci automobil, možete li financirati pratece troškove (cestarina, registracija, servis,...) i na kraju imate li gdje parkirati veci automobil.
Mnogo je važnije kako je automobil vožen i održavan od broja prijedenih kilometara pa izjavu o prijedenoj kilometraži uzimajte s velikom rezervom. Vrlo brzo cete steci osjecaj kako treba izgledati automobil nakon odredenog vremena odnosno kilometara. Svako odstupanje ukazuje na neku nepravilnost.
Novi lak krije saniranje oštecenja od prometne nezgode ili, primjerice, leda. Unutrašnjost u besprijekornom stanju u pravilu je nemoguca nakon više vlasnika. Ako su na sjedalima navlake, svakako ih skinite i pogledajte što se krije ispod njih. Ako je prodavatelj vlasnik, recimo, pizzerije provjerite je li automobil svakodnevno služio kao dostavno vozilo u "gradskim borbama" i nije ni vidio otvorene ceste.
Zazori izmedu vrata i karoserije u pravilu otkrivaju udarane automobile. Bez obzira na to koliko je kvalitetno popravljen automobil je nakon ozbiljnije nesrece nesigurniji i podložniji koroziji, a nerijetko krije i prijevare poput nepostojecih zracnih jastuka i slicno.
Eventualni sudar iz povijesti otkrivaju i neravnomjerno istrošene gume koje ukazuju na neispravnu geometriju ovjesa. Pregledom na dizalici ili kanalu, cesto se otkriju tragovi popravaka, bojanja i drugih aktivnosti koje je prodavatelj prešutio.
Još je nekoliko detalja koji su signal za odustajanje od kupnje. Sportske dorade poput spuštenog ovjesa, otvorenog ispuha ili friziranog motora loša su preporuka za kupnju. To je znak da je motor cesto radio pod punim opterecenjem.
Ni kuka za vucu nije prednost, nego mana. Vuca prikolice osjetno povecava opterecenje motora i prijenosa, te su automobili s kukom, u pravilu, u lošijem stanju od automobila bez kuke.
Ne žurite s odlukom
Kada ste se sve temeljito pregledali, uvjerili se u ciste vlasnicke odnose i mislite da je to automobil koji vam odgovara, još jednom duboko udahnite, ne pokazujte emocije i nacinite probnu vožnju. Lako cete u prvih kilometar-dva shvatiti jeste li dobro procijenili.
Ovjes mora bit necujan, kocnice moraju hvatati ravnomjerno i tiho, a automobil mora držati pravac u svim fazama vožnje (ubrzavanje-vožnja-kocenje). Ostavite si još malo vremena za razmišljanje i usporedivanje s ostatkom ponude. Taktiziranje može rezultirati i spuštanjem cijene ako se prodavatelju jako žuri. Vaša ozbiljnost i razumna ponuda može otopiti i "fiksne cijene".
S obzirom na tržišna kretanja, povecanu potražnju za novcem i vrlo šaroliku, nerijetko i sumnjivu ponudu teško je ponuditi pravi savjet za kupnju. U ovom se trenutku najkorektnijom cini ponuda prodavatelja novih automobila koji su pojedine automobile uzeli pod racun prema principu "staro za novo".
Najcešce je rijec o vozilima kupljenima i servisiranima kod njih, od poznatih vlasnika nerijetko s jamstvom. Možda i jesu nešto skuplji, ali je i sigurnost veca.