Naši brodovi jeftiniji pod tudim zastavama

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Nasuprot evidentnim pozitivnim kretanjima na svjetskom nautickom tržištu, u Hrvatskoj nema naznaka oporavka i boljitka za malu brodogradnju i nauticku proizvodnju u cjelini te zastupnike inozemnih brodograditelja. Ponajprije je za to zaslužan Zakon o trošarinama, ciji su efekti kontraproduktivni i poražavajuci.

Prije nekoliko dana, prilikom otvorenja sajma Biograd Boat Show izravno je to priznao Mario Babic, ravnatelj Uprave za pomorski promet, pomorsko dobro i luke u Ministarstvu mora, koji kaže da je proteklih mjeseci upis plovila u luckim kapetanijama i ispostavama drasticno smanjen. Prosjecan mjesecni upis na razini Hrvatske iznosio je oko 250 plovila, a nakon uvodenja trošarine pao je na 45 do 50. U toj brojki možda je tek pet novih, ostalo su polovna plovila.

Nije da se našim ljudima brodovi ne kupuju: ima ozbiljnih potencijalnih kupaca, ali cekaju, ne žele kupovati brodove za koje državi moraju placati PDV, trošarinu i carinu ako su uvozni. Nece kupovati i iz razloga što u nas svakoga tko kupi brod odmah proglašavaju lopovom, žali se jedan od sugovornika koji prodaje skupe brodove.

Svi cekaju, nadaju se, past ce te famozne trošarine, promijeniti se zakon, ako ništa drugo, bit ce barem umanjene, svedene u neke razumne okvire. S raznih strana cujemo najave - to ce se dogoditi. Medutim, nitko ne zna odgovoriti kada i kakva ce biti nova rješenja. Na susretu s predstavnicima resornih ministarstava delegacija malih brodograditelja dala je svoje prijedloge, no povratne informacije nema.

"Napravljena je greška, to je jasno cak i onima koji su pisali taj zakon. Sada nitko ne želi povuci prvi potez, priznati da je on taj tko je pogriješio", culi smo komentar iz brodograditeljskih krugova.

Dok se ne postigne kakav-takav dogovor, mnogi bi mogli pribjegavati jednostavnijem i jeftinijem rješenju - registriranju broda u inozemstvu. Onda ce s vinjetom i popisom putnika ploviti hrvatskim Jadranom, u svojoj zemlji. Naravno, pod stranom zastavom. Tako ce Jadranom ploviti Talijani, Nijemci, Austrijanci, Cesi, Madari, Srbi, Slovenci, Rusi... Svi osim Hrvata jer onaj tko želi kupiti i registrirati brod u Hrvatskoj, da bi kupio jedan, mora platiti dva.

Medutim, u Italiji, Sloveniji ili Crnoj Gori, nevažno je gdje, može se registrirati vece ili veliko plovilo. Nitko to nece ciniti s brodicom duljine pet do šest metara. Onima koji žele manje brodice nije primjenjiv ni onaj drugi model izigravanja zakona koji smo culi na sajmu u Šibeniku. Naime, da bi se kupio brod, a izbjeglo placanje PDV-a i trošarine, najprije treba registrirati carter-tvrtku.

Carter-tvrtka, jasno, kupuje brod za gospodarske namjene i takav je osloboden poreza. Kasnije nema posla pa ga vlasnik malo koristi za osobne potrebe. Uostalom, a zašto ga ne iznajmljivati pa s njime zaradivati, umjesto placanja velikih iznosa državi. Ideja nije loša ako je ne raskrinkaju inspektori, policija, USKOK... I dostupna je samo bogatima koji imaju novca za vece plovilo.


Podijeli: Facebook Twiter