Naruci anketu, prevari biraca

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Istraživanjima stranackih rejtinga - zvuci pomalo apsurdno - nisu zadovoljni niti oni koji u njima najbolje stoje. Predsjednik Socijaldemokratske partije Zoran Milanovic, na primjer, naglasio je ovih dana da u Hrvatskoj postoji "teror anketa" koje iskrivljavaju sliku nacionalne politicke scene. HDZ-ova premijerka Jadranka Kosor više je puta isticala da ankete ne pokazuju svu snagu njezine stranke, dok celnik HSS-a Josip Frišcic redovito podsjeca novinare da su njegovi biraci na poljima, a ne doma pored telefona kad ih zovu anketari.

Celnici IDS-a, poput Damira Kajina, govore da ce jedina prava "anketa" biti parlamentarni izbori, a cuje se nezadovoljstvo i medu politickim patuljcima. Poznati clan stranke-udruge Ladonja Plinio Cuccurin iz Bala tvrdi u medijima da oni dobivaju znatno više po anketama koje su sami narucili.

S anketama i istraživanjima javnog mnijenja ima i zadovoljnih. Šef narodnjaka Radimir Cacic "ima rezultate" koji pokazuju da Kukuriku koalicija pobjeduje u "svih deset izbornih jedinica" (kojih je inace, s dijasporom i manjinama, dvanaest) te da ce imati 88 mandata u sljedecem sazivu Hrvatskog sabora. Zadovoljan je i Dragutin Lesar, današnji predsjednik Hrvatskih laburista, koji su po anketama preskocili izborni prag od pet posto.

Ali, koliko su ankete, posebno one koje se rade kad TV urednici nemaju cime ispuniti Dnevnik, tocne i pouzdane? Služe li one kao oružje u politickom ratu najvecih suparnika ili su realni pokazatelji pulsa nacije? Strucnjaci o tome dosta dvoje.

- Ankete mogu poslužiti za prljavu kampanju, ako se neka stranka za nju odluci. Anketama možeš nekoga ciniti favoritom ili mu smanjivati efekte, istice Krešimir Macan, PR strucnjak.

- Utjecaj anketa na zbivanja u politickoj areni je legitiman i ne možemo ga zabraniti, slaže se politolog Davor Gjenero. U nekim zemljama, poput Italije i Slovenije, dodaje on, nije dopušteno tjedan ili dva uoci izbora objavljivati rezultate istraživanja javnog mnijenja. Radi se o razdoblju kada se profilira izborni stav biraca.

- Niti jednoj anketi ne možeš do kraja vjerovati što se tice rezultata, ali mogu se pratiti trendovi. Najpouzdaniji je Crobarometer, kaže Macan.

- Uvijek postoji problem vjerodostojnosti istraživanja, potvrduje Gjenero. "Trebalo bi objaviti metodu po kojoj se provodi neka anketa, uzorak obuhvacen istraživanjem, te navesti tko je istraživanje provodio, a tko narucio i platio", napominje politolog.

Vec se mogu pretpostaviti scenariji po kojima ce se u prljavoj kampanji narednih mjeseci koristiti istraživanja javnog mnijenja, razne ankete i izborne prognoze.

- Isticanje anketa po kojima ispada da gradani misle da Zoran Milanovic ništa ne radi može biti legitimna taktika u korist HDZ-a. Problem šefa SDP-a je preintelektualna reakcija na niz stvari. Gradane to ne zanima, on im treba reci - bez obzira na ankete, mi cemo pocetkom 2012. imati Vladu koja ce Hrvatsku izvuci iz krize, smatra PR-ovac Macan. On upozorava i na nelogicnost da SDP još nije "digao" svoj izborni stožer, Kampu, te zakljucuje da se i u toj stranci zavaravaju anketama po kojima Kukuriku koalicija dobiva više od 40 posto glasova biraca. (Dubravko GRAKALIC)

 

 


Podijeli: Facebook Twiter