Najekspresivnija i najmonumentalnija djela

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U petak navečer je u Gradskoj galeriji Labin otvorena samostalna izložba "Montraker", velikog autora koji je obilježio i formirao kulturni život Hrvatske i regije u drugoj 
polovici 20. stoljeća, Ede Murtića.

Edo Murtić autor je kojeg je gotovo nemoguće predstaviti u nekoliko crtica. 
Za sobom je ostavio ogroman likovni opus slika, grafika, crteža, mozaika, keramike, emajla, kazališnih scenografija i još štošta i kao da njegovu opusu nema kraja. Galerijska predstavljanja njegovih maestralnih djela nastavljaju se kao i za njegova života na svim kontinentima i kod nas. 

Doživljaj Amerike

U Zagrebu je pohađao Akademiju likovnih umjetnosti, a u Beogradu slikarsku školu Petra Dobrovića. Prvu samostalnu izložbu održao je u Zagrebu 1935. Radi se o izložbi "Doživljaj Amerike" koja je u javnosti imala izuzetno veliki odjek. Bila je to jedna od prvih izložbi koje su u socijalističkom svijetu prezentirale elemente apstraktne umjetnosti.

Bilježi značajna studijska putovanja u Francusku, Italiju i SAD gdje upoznaje vodeće svjetske poslijeratne umjetnike Jacksona Pollocka, De Kooninga, Richarda Diebenkorna, Jamesa Brooksa i druge, nakon čega njegovo rano figurativno slikarstvo evoluira u prepoznatljivu varijaciju apstraktnog slikarstva. Svojim jedinstvenim stilom ostvario je 
jedan od najutjecajnijih opusa visokog modernizma u Jugoistočnoj Europi. 

O njemu su napisane mnoge knjige, dobitnik je mnogobrojnih prestižnih nagrada i priznanja za svoj rad, izlagao je i još uvijek izlaže u najvažnijim svjetskim galerijama i na najvažnijim svjetskim bijenalima. Za života je ostvario više od tri stotine samostalnih 
i isto toliko skupnih izložbi na svim kontinentima. Njegova djela prisutna su u najvećim svjetskim javnim i privatnim kolekcijama.

Istovremeno kada se Murtićeva djela izlažu i u prestižnoj Pollock-Krasner House u New 
Yorku, Labin ima veliku čast ugostiti raskošnu izložbu platna većih formata produciranih 90-ih godina prošloga stoljeća, upravo u Istri, u Vrsaru gdje je osim Zagreba živio i radio.

Nakon pozdravnih riječi i kratkog uvoda o autoru voditeljice Gradske galerije Labin Tee Bičić, o Murtićevu Montrakeru u Labinu govorila je povjesničarka umjetnosti Branka Arh koja između ostalog ističe: "?pogledajmo izložbu kao cjelinu, žestinu geste, akcije i boje 
u Murtićevim slikama na temu Montrakera! Tek pogled na cjelinu pokazuje puno značenje i blistave vrijednosti ovoga slikarstva, kako je odmjeravao svoj motiv, njegovu monumentalnost, kako je između figurativnih i apstraktnih ritmova iskazao najčistiji odjek motiva, njegovu prirodu i njegov život. Ne kao konačnost, već kao novu izričajnu sintezu po kojoj ovu cjelinu ubrajamo među njegova najekspresivnija i najmonumentalnija djela. 
Murtićevo viđenje Montrakera nije apstraktno u smislu čiste nepredmetnosti, da je istodobno vezano i nevezano uz predmetno polazište, istodobno slobodno i nadzirano u potezu. Slijedio je zbiljski motiv, preko crteža dolazio do njegove suštine, ali zato da bi slijedio vlastitu kreativnu suštinu. Pa je slika postala odraz njegova bića. 
Nastojao je zadržati topografski prepoznatljivu predmetnost pejzažnog motiva, ali istodobno zgusnuti, produbiti, povezati. Procesom sažimanja doći do elementarnoga u motivu i do majstorske sinteze različitih pristupa modernosti likovnoga govora. Kaligrafskim zapisom i blistavim koloritom dovesti nas u samo središte vatrometnih 
eksplozija. Njegove ponekad agresivne boje, nepredvidljive mijene ritmova, preobrazbe motiva, ponavljanje znakova, sve je u nekoj vrsti prožimanja, zbrajanja i objedinjavanja u jednu jedinstvenu temu ovoga moćnog slikarstva. Veliki formati prisiljavaju nas na korak unatrag kako bismo iz određene udaljenosti mogli promatrati, jasno sagledati kompoziciju, sve njezine dimenzije i boje, one staze koje nose razloge djela, murtićevsko 
razumijevanje prirode koju je preoblikovao u gotovo apstraktnu senzaciju vidljivu u odmaku, vidljivu u prostornoj udaljenosti, ostvarenu istinskom sintezom znaka, oblika i gestualnosti. Treba ovdje biti spreman na plamteću silinu kolorističke energije, na uzbuđenje, na sliku koja gori kao svjetlo svijeta. Danas znamo da su njegova 
prekoračenja ustaljenih norma i konvencionalnih međa uvelike doprinijela slobodi hrvatskoga slikarstva poslije pedesetih godina dvadesetoga stoljeća i novoj suvremenoj umjetnosti. Iz ove naše sadašnje vizure, s argumentacijom pogleda na jedan značajni segment njegovoga slikarskog opusa stvaranog tijekom šest desetljeća, možemo reći da Edu Murtića vidimo kao jednu od najautentičnijih osobnosti i bez usporedbe u hrvatskome 
slikarstvu", STINA Osim platna za cijelo vrijeme trajanja izložbe može se vidjeti i dokumentarni film Rajka Grlića, STINA sa soundrackom naše poznate glazbenice Tamare Obrovac.

Izložbu je u ime Grada Labina otvorila dogradonačelnica Federika Mohorović Čekada koja je uz riječi pohvale organizatoru na ovako velikom i značajnom kulturnom događaju za Labin pozvala publiku da prisustvuje i uživa na svim događanjima u bogatom kulturnom 
labinskom ljetu u periodu koji slijedi.

Publici se kratko obratio i Ranko Mutić, sin Ede Murtića, voditelj i utemeljitelj Fondacije Murtić čiji dio čine i izložena djela u Gradskoj galeriji Labin, a koja su sva dio privatne zbirke obitelji Murtić.

Realizacija ovog važnog i svečanog kulturnog momenta u Labinu omogućena je uz 
suradnju i potporu Grada Labina, Pučkog otvorenog učilišta Labin, Istarske županije, Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Croazia Osiguranja Pula, Vodovoda Labin, i labinske tvrtke LABIN 2000. 

Izložba se u Labinu može pogledati do 4. kolovoza svakim danom od 10 do 14 i od 19 do 23 sata. Nemojte propustiti ovu pravu likovnu poslasticu. (Tea Bičić)



Podijeli: Facebook Twiter