Nadnacionalni djelokrug suvremenog umjetničkog stvaranja

Radovi Đanina Božića i Renate Kasper
Radovi Đanina Božića i Renate Kasper

U Galeriji Rigo u drugoj polovici rujna izlagali su njemačka umjetnica Renate Kasper i novigradski umjetnik Đanino Božić. Dvoje umjetnika imaju dugu suradnju koja je počela 2006. godine kada je Renate Kasper prvi puta izlagala u Galeriji Rigo, a od tada su Božić i Kasper nastavili raditi zajedno. U siječnju 2016. izlagali su u renomiranoj pariškoj galeriji "Olivier Nouvellet", a dio tog postava u nešto izmijenjenom izdanju bio je izložen u Novigradu.

Božićeve skulpture u Terakoti

Ono što spaja rad dvoje umjetnika je izričaj u klasičnim umjetničkim medijima, slikarstvu i kiparstvu, ali i povezanost s konstruktivističkom umjetnošću, apstrakcijom i prirodom. Slike Renate Kasper i objekte Đanina Božića na prvi pogled je nemoguće povezati, ali ono što ih povezuje jest inspiracija u prirodi. Slike Renate Kasper inspirirane su s prirodom na jedan znanstveni način gdje sama umjetnica kaže da kada objekte oko sebe krenemo raščlanjivati na dijelove, prirodno dolazimo do vrlo geometrijskih formi. Dok je organski utjecaj kod Đanina Božića evidentan već pri upotrebi materijala, riječ je o terakoti. Skulpture su nastale na kiparskom simpoziju "Terra" u Kikindi 2014. Objekti Đanina Božića su apstraktni, ali nije moguće reći da je riječ o organičkoj apstrakciji jer posjeduju određene pravilnosti kakve susrećemo u geometriji. Božić je stvorio objekte koji nalikuju na građevine, ali one su nadrealistično modelirane, odnosno, oblikovane.

Dubina kao poveznica

Na formalnoj razini, iako je riječ o dva različita medija, poveznica između radova Đanina Božića i Renate Kasper jest dubina. Kod slika Renate Kasper dubina se dobiva iluzionistički, to jest bojom koja posjeduje svojstvo da kod promatrača stvori iluziju dubine. Na taj način umjetnica dobiva lažnu treću dimenziju. Đanino Božić je oblikovanjem otvora na objektima ukazao na to da oni imaju i unutarnji prostor, a ti nam otvori pokazuju stvarnu dubinu objekata.

Ono što je posebno zanimljivo kod ove izložbe jest da umjetnici traže sugovornike. Smisao umjetničkoga djela nastaje iz procesa znakova što ih šalje umjetnik, ali i suradnje pojedinca u izložbenom prostoru. Renate Kasper na subjektivan način interpertira literarna djela i stvara konkretnu poeziju koja je vrsta eksperimentalne književnosti i istražuje nova sredstva te modele izražavanja – bilo kroz sliku, boju, zvuk i sl. kojoj je svojstven racionalan, impersonalan, laboratorijski pristup i istraživanje umjetničkih djela.

Renate Kasper postavljajući stihove pored boja, istražuje njihove odnose kako na književni, tako i na vizualni način. Boja postaje relativnim sredstvom umjetničkog stvaranja jer se jedna te ista boja može iščitati na bezbroj načina. Četiri slike korespondiraju s četiri strofe iz pjesme J. W. Goethea "Eins und Alles" (Cotta Stuttgart-Tübingen, 1853., tom 1/40). Smisao svake strofe prikazan je svijetlošću boje koje je umjetnica subjektivno odabrala. Duljina svake linije boje povezana je s duljinom stiha u pjesmi. U Galeriji Rigo bio je izložen i ciklus ispiriran tekstovima Srečka Kosovela, "Prerojenje" koji je nastao 2016. Iz tog ciklusa izloženo je osam radova koji na Renati svojstven način interpretiraju literarno djelo kroz geometrijske linije boja. Renatine slike nas podsjećaju da su se pravila u umjetnosti promijenila, nekada su slike nudile okvir i format, a danas se često moramo zadovoljiti samo fragmentima i potruditi jer osoba postaje apstraktni promatrač kojemu se slika obraća i koji je potpuno uronjen u njezin pikturalni prostor.

Radovi Đanina Božića i Renate Kasper na ovoj izložbi rade na udjelu automatizma u nama; oni nastoje uništiti svaki unaprijed stvoreni dogovor o onome što opažamo i nude vizualno stimulativne radove koji analiziranjem dobivaju nove, kompleksnije vrijednosti. (Sabina OROSHI)


Podijeli: Facebook Twiter