Festival vizualnih umjetnosti Arterija, četvrta po redu u organizaciji novigradskog Muzeja Lapidarium, počela je u subotu navečer bez posebnog programa otvorenja, razmiljevši se po gradskim parkovima, ulicama, trgovima i drugim lokacijama u starogradskoj jezgri gdje će se do srijede, 21. kolovoza, svaki dan moći pogledati izložbe, projekcije, performansi, instalacije, skulpture, video grafiti i druge umjetničke forme autora koji dolaze iz Istre i ostalih krajeva Hrvatske, Italije i Velike Britanije. Osnovna ideja ove manifestacije jest međunarodna razmjena umjetnika i izlaganje izvan uvriježenih prostora galerija i muzeja.
A ove godine sudjeluju Đanino Božić, Tomislav Brajnović, Matija Debeljuh, Damir Čargonja, Tajči Čekada, Iva Fonović, Hana Lukas Midžić, Slavica Marin, Mirjana Matić, Maddie McGowan, Nicolantonio Mucciaccia, Jelena Prekalj, Filippo Andreatta, APU / Ansambl za postmodernu umjetnost, Željko Bobanović, Lara Ritoša Roberts, Dragana Sapanjoš, Ivona Verbanac i Refik Saliji.
- Festival je pokrenut za promicanje suvremene umjetnosti, plasirane u urbanom kontekstu. Sudjelovali su najprije autori iz Istre, plus gostovanja iz Hrvatske, a onda je postao međunarodni. Autori koriste različite medije, bitno je da korespondiraju s mjestom gdje će njihovi radovi biti plasirani. Kroz festival promičemo i produkciju, pa su stoga neki radovi nastali upravo za ovu Arteriju, poput, primjerice, oni Matije Debeljuha, Mirjane Matić i Ivone Verbanac.
Ove godine skoro svi performansi imaju interaktivnu komponentu, tj. uključuje se publika, a posebno se to odnosi na Laru Ritošu Roberts i Ivonu Verbanac, objasnila je ovogodišnji koncept festivala ravnateljica Muzeja Ketrin Milićević Mijošek.
Prve večeri performans na Velikom trgu imala je riječka multimedijalna umjetnica Čekada, pod imenom "Le Déjeuner sur l'Herbe vs. The Dinner", što je znatiželjna publika sa zanimanjem popratila. Istovremeno je projiciran video u kojem umjetnica na travi u šumi uživa u pikniku s divljom svinjom od 150 kilograma i s njom dijeli hranu u opuštenoj i prisnoj atmosferi - iako je to divlja zvijer.
Kao sušta suprotnost tome, na dugačkom i lijepo uređenom stolu Čekada večerala s Damirom Čergonjom Čarlijem. Oboje su bili elegantno odjeveni, ali gotovo da nisu ni razgovarali, osim što su izmijenili tek pokoju rečenicu, tek radi bontona. Kao kontrapunkt toplom doručku bila je ova hladna večera.
Radovi Đanina Božića, objekti – instalacije, nalaze se u Parku Novigradske biskupije. To su krugovi nastali u kombiniranim tehnikama o raznih materijala, a nazvao ih je "Začarani krug", "Kolo sreće" i "Prsten". Od metala, gipsa, konca i boje napravio je instalaciju "Čempres i njegov odsjaj u vodi".
Pored toga nalazi se rad Umažanke Slavice Marin "Postapokaliptični etno", odnosno najlonske tapiserije koje se mogu "čitati" u igri svjetla i sjene. Vodnjanac Debeljuh je pak na krovu Muzeja projicirao svoju fotografiju "Anima", nastalu kao refleksija na odnos dviju osoba. Njegov rad je intimna ispovijest dvaju oka u vječitoj potrazi za ljepotom.
Hommage američkom pop artu, novigradskoj povijesti i lanjskoj izložbi "Ki sit ki lačan", u organizaciji Koordinacije istarskih muzeja i nositelja projekta Arheološkog muzeja Istre koja je prvi put na cjelovit i interaktivan način progovorila o istarskom prehrambenom identitetu kroz povijest, su konzerve Višnjanke Mirjane Matić, smještene u Parku novigradskih ribara. To su ambalaže proizvoda iz 60-tih godina prošlog stoljeća prema originalnim predlošcima koje je proizvodila Mirna Novigrad.
Labinjanka Verbanac predstavlja se instalacijom i performansom "Touch screen" koji problematizira odnos čovjeka i suvremene tehnologije, odnosno "ledenih" zaslona putem kojih svakodnevno komuniciramo.
Novigrađanka Sapanjoš pripremila je za festival dvije nove intervencije u kojima nudi imaginarni i hermetički svijet, s iskrivljenim pravilima. Publika će je moći pratiti kroz performans "Igranje uloge" i instalaciju "Toliko laži… analiziraj" u Parku Novigradske biskupije.
Live performans "Meditacije" imat će Zagrepčanka Lukas Midžić, s laganim i prenosivim drvenim skulpturama simetričnih ljudskih obrisa, te Ritoša Roberts i McGowan pod nazivom "Priča koja se nikad neće završiti". Ritoša Roberts, Puljanka s londonskom adresom predstavit će se zapravo s pet radova – uz spomenuti tu je i performans "Yoga, yoga", zvučna instalacija "Bella ciao" u Parku Irme Benčić, video grafit "No pasaran" i skulptura "Signalizacija".
Neformalna skupina umjetnika Ansambl za postmodernu umjetnost donosi "Slučaj novigradske Arterije", posebno istraživanje u crkvi Gospe od Karmela, Refik Saliji iz Poreča instalaciju "Big shit in Croatia" u kojoj je golf glavni lik, a mogu se pogledati radovi fotografkinje Glasa Istre Jelene Prekalj, nazvani "Balcancan". Nastali su na putovanju za novu godinu 2010./2011. kroz Bosnu, Srbiju i Makedoniju.
Talijani Nicolantonio Mucciaccia ima dvije projekcije "Što je to vanzemaljac?" i "Tako mračan", a Filippo Andreata instalaciju "A play as a landscape" - potpuno novi pejzaž u starogradskoj jezgri, sastavljen od bijelih kućica po mjeri čovjeka.
U Parku novigradske mladeži Željko Bobanović iz Višnjana nudi video instalaciju "Reciklirano iskustvo s posljedicama", a to su fotografije s njegovih dviju izložbi, dok se u Muzeju do 1. rujna može pogledati izložba radova Puljanke Ive Fonović "Dobro konzervirano". Tomislav Brajnović iz Rovinjskog Sela ponudit će performans "EU maneštra", odnosno skuhat će inače istarsku maneštru s namirnicama iz stranih trgovačkih lanaca, tradicionalno domaće jelo koje će s inozemnim sastojcima poprimiti europske koordinate, te da podijeliti "gladnima".
Festival će se odvijati svakodnevno, uglavnom od 18 do 24 sata, a bit će zaključen u srijedu 21. kolovoza u 22 sata u parku Muzeja s koncertom glazbene skupine Moondance. (T. KOCIJANČIĆ; snimila J. PREKALJ)