Glazbeni značaj, ali i dubok kulturološki, svjetonazorski trag koji je na nekoliko generacija ostavio vođa, pjevač i gitarist kultnog sastava Ekatarina Velika Milan Mladenović (Zagreb 1958. - Beograd 1994.), i nakon dva desetljeća od njegove smrti vjerno su ilustrirale dobro popunjene prostorije Srpskog kulturnog centra u središtu Pule, gdje je u srijedu promovirana knjiga istaknutog rock kritičara Aleksandra Žikića "Mesto u mećavi - priča o Milanu Mladenoviću".
Riječ je o, kako je netko dobro ustvrdio, najizraženijem portretu jednog rock umjetnika. Studija je to profesionalnog Mladenovićevog djelovanja koja, kako ističe autor, ne sadrži ništa lično ni privatno što bi moglo da naruši ono što je Milan htio zadržati za sebe.
- Ideja je bila da u knjizi nema ničeg intimnog, kazao je Žikić novinarima uoči početka promocije, dodavši usput da je Pula dom jednog od, njemu, najomiljenijih bendova; KUD Idijota, posebno evocirajući pokojnog Tustu.
Autor na suptilan način, bez patetike, tumači u knjizi okolnosti iz kojih niče mit o Milanu Mladenoviću. Kako je autor rekao, Milan nikad nije oportunost stavljao ispred integriteta.
Šarlo - uzvik radosti
Knjiga počinje uzvikom: "Šarlo". To je kao zvuk gitare, ali i uzvik radosti. Šarlo Akrobata je bio eksces na beogradskoj i jugoslavenskoj sceni, s ogromnom količinom svijesti, energije, inteligencije, koja je senzacionalno eksplodirala prvim i jedinim albumom grupe 1981. ("Bistriji ili tuplji čovek biva kad..."), a u kojoj je od travnja 1980. do raspada benda u listopadu 1981.) zajedno s Kojom i Vd-om stvarao Milan Mladenović.
Iduća Žikićeva misao, kao sukus generacijskog stava, izazvala je snažan pljesak publike.
- Sustav nikad nije u sebi imao mehanizma za prepoznavanje talenata, u smislu da ih podrži, pa i komercijalno iskoristi, što nije neko specijalno zlo. Upravo suprotno, establišment ima četiri faze odnosa prema briljantnim pojedincima - fizička likvidacija (rjeđe, ali bilo ih je u svijetu), izgnanstvo ('idite u druge zemlje pa tamo sjajite'), obezvređivanje ('umišljate si da ste talent') i posljednja faza, ako ste baš tvrdoglavi, jest - ignoriranje ili socijalna smrt. Nekad se radio korak naprijed pa dva nazad, a sad se rade samo dva koraka nazad… pa opet dva unazad. Stoga mi kao publika trebamo prepoznati danas nekog novog Milana, podržati ga, kliknuti njegov rad, ohrabriti ga da nisu u pravu ovi koji ga žele izgurati. Tako će se jedino pobijediti establišment koji nas drži glupom publikom, nadahnuto je rekao Žikić.
Pritom je citirao originalnog bubnjara Partibrejkersa Gorana Bulatovića koji je, govoreći u knjizi o Milanu Mladenoviću, kratko i originalno poentirao: "Na muci se poznaju junaci, ali i seljaci!".
EKV nisu snimili slab album
Autor knjige je, veli, imao čast biti na snimanju drugog albuma "Ekaterina Velika" koji je 1985. kreirala postava Magi, Milan, Magi, Bojan i Firči; i koji je, kazao je Žikić, na granici remekdjela, ako je nije i prešao, te ga osobno drži jednim od, ako ne i najdražim albumom EKV-a.
- Od albuma "Ljubav" pa nadalje kritičari su neopravdano dočekivali EKV-ove albume na nož. Možda neki od albuma nije ispunio sva očekivanja kao, primjerice, "Neko nas posmatra", ali EKV nikad nije snimila slab album, naglasio je Žikić.
Ekskluzivno, samo u sklopu ove pulske promocije, u pulskom SKUC-u su za ovu priliku izložene fotografije pulskog fotografa Igora Dražića, snimljene 4. srpnja 1987. godine na koncertu Ekatarine Velike u pulskom klubu Uljanik. Promociju su moderirali Brada i Bebe, voditeljski dvojac radijske emisije "Revija na ledu". Izdavač knjige je beogradska Laguna, a u srijedu se knjiga mogla kupiti po promotivnoj cijeni od 80 kuna. Odlomke iz knjige čitala je glumica Lora Orlović.
Autor knjige Aleksandar Žikić rođen je 1959.u Valjevu. Prvi tekst objavljen mu je u kultnom magazinu Džuboks. Pisao je u većini relevantnih jugoslavenskih i srpskih časopisa. Kao glazbenik član je progresivnog americana benda The LVCZ, a svojedobno je s grupom S.T.R.A.H. snimio EP "Mesec". Magistrirao je svedenborgijansku teologiju u Pennsylvaniji (SAD). (Zoran ANGELESKI)