Meteorolozi nam najavljuju paklene vrucine koje svaki dan rastu dodatan stupanj ili dva, lijecnici upozoravaju da izbjegavamo sate kada je sunce najjace, da se zaštitimo od suncevih zraka i pijemo dosta tekucine. No što kada se zbog naravi posla jednostavno ne možemo skloniti od žege?
Uz radnike u Uljaniku i tvornici stakla, ljeti najgore moguce radne uvjete imaju gradevinarci koji rade na otvorenom. Kako to izgleda na terenu, provjerili smo na dionici Istarskog ipsilona Kanfanar - Medaki, jednoj od više njih na kojima je u tijeku izgradnja punog profila autoceste do Umaga koja bi trebala biti otvorena za promet sljedeceg ljeta.
Dnevno popiju pet litara vode
Oko podneva na gradilištu kompletno izloženom nemilosrdnom suncu teško je uopce udahnuti uzavreli zrak, a kamoli prisiliti se na fizicki rad, no djelatnici francuskog Bouyguesa i kooperantskih tvrtki obavljaju svoj posao kao da uopce ne primjecuju vrucinu.
Tko zna što bi rekli lijecnici kada bi vidjeli njihovu ne baš zdravo preplanulu boju tijela, a osim što svi odreda imaju kape, obavezan dio zaštitne opreme ovih su im dana i suncane naocale.
"Vidite kako nam je, s jedne strane užareni asfalt, s druge strane bijeli kamen i stijene koje blješte na ovom suncu, ali što cete, to nam je posao. Ne bismo nikako mogli raditi bez naocala, povremeno si smocimo kape ili marame u vodi i vratimo ih na glavu.
Srecom, šefovi su nam izašli ususret pa nam je sada radno vrijeme od 5 do 15. Dobijemo i hladnu vodu za pice, a marendamo tek kada završimo s poslom jer ujutro kad odlazimo iz stana u Kufcima, gdje smo smješteni, nemamo gdje kupiti marendu niti se ima gdje u toku dana otici po nju", rekao nam je Marijan Cubric iz zagrebacke tvrtke Strabag koja na ovoj dionici trenutno betonira kanale za odvodnju oborinskih voda.
Paklenu vrucinu jedva podnose i teški radni strojevi koji se nekad jednostavno predaju, zbog cega se rad obustavlja dok se ne poprave, na srecu premorenih radnika. Koji kilometar dalje djelatnici tvrtke Bouygues ureduju zemljanu površinu uz vec asfaltiran kolnik koji dodatno grije odozdo. Jedan od djelatnika, Mladen Mohorovic iz Labina, objasnio nam je da vremenski uvjeti u tom trenutku i nisu toliko nepodnošljivi zbog povjetarca, iako se nama nije cinilo tako.
"Baš me zanima koliko bi termometar pokazao, ali sigurno bi temperatura bila iznad 40 stupnjeva Celzija. Još gore nam bude na dijelovima ceste na kojima nema ni daška vjetra. Tu nema pomoci, ali imamo srece što nam iz tvrtke svakodnevno voze po nekoliko puta na dan hladnu vodu za pice, jer ne znam kako bismo preživjeli inace.
Nas dvojica sigurno popijemo i po pet litara vode dnevno svaki, a radimo od 7 do 17. Za sada još nisam cuo da je ikome na gradilištima pozlilo, ali nikad se ne zna, ako bude još gore od ovoga, i zdravom covjeku može biti slabo", kaže nam Mohorovic.
Njegov kolega Vilijam Bušat iz Pule ipak ima nešto lakši posao buduci da upravlja bagerom iz klimatizirane kabine. Tijekom jednosatne pauze cesto imaju priliku vidjeti kako vrucina i nervoza utjecu na vozace koji prolaze doslovno pred nosom, a sada tijekom najvecih vrucina, kažu, može se vidjeti i previše riskantnog ponašanja za volanom. U to smo se imali prilike uvjeriti i sami buduci da je pred nama jedan automobil pretjecao kolonu vozila kojoj je na celu bio prazan šleper, i to u zavoju, preko pune crte na kolniku, dok su mu se iz drugog smjera približavala vozila.
Proglasite kolektivni godišnji odmor!
Rajko Kutlaca, glavni povjerenik Sindikata Istre i Kvarnera u Uljaniku, obavijestio nas je da su upravo u petak zatražili od Uprave te tvrtke da propiše kolektivni godišnji odmor ili barem da promijeni radno vrijeme jer nesnosne vrucine smanjuju produktivnost radnika i povecavaju broj bolovanja.
"Koliko ja znam, nema nikakvih zakonskih odredbi koje bi prisiljavale poslodavce da na neki nacin olakšaju svakodnevni posao radnicima, nego se sve svodi na njihovo razumijevanje i dobru volju. Tako, primjerice, u dogovoru sa sindikatima uljanikovci vec godinama dobivaju hladnu vodu po kunu, ali to je samo djelomicno olakšanje. Sada su uvjeti rada nenormalni, pogotovo pri poslovima u kojima se temperatura penje i do 60 stupnjeva Celzija.
Ima radnika svih dobi i zdravstvenih stanja, i pravo je cudo da se za sada još ništa nije dogodilo. S druge strane, brodogradnja je sistem koji traži vrijeme za redovne popravke i održavanje i smatramo da bi bilo realno ljeti za najgoreg vremena organizirati kolektivni godišnji odmor bez obzira na rokove, jer bi to bilo najhumanije i ujedno najisplativije", kaže Kutlaca.
Prema Zakonu o zaštiti na radu, svaki je poslodavac dužan omoguciti radniku normalne uvjete rada i pomocna sredstva za rad te ga obavijestiti o eventualnim posebnim uvjetima rada u slucaju kojih je potrebno prethodno provjeriti zdravstvenog stanje djelatnika.