Tijekom lipnja 2009., na uzorku od preko tisucu ispitanika, hrvatski web oglasnik za vozila 4Kotaca (www.4kotaca.net) proveo je istraživanje o automobilima i njihovom korištenju te istražio stavove stanovnika Hrvatske o vožnji i prometu. Cilj je bio, izmedu ostalog, saznati koje prekršaje vozaci najcešce rade, kako postupaju kada ih policija uhvati u prekršaju te koliko su samouvjereni kada su u pitanju njihove vozacke vještine.
Najcešci prekršaj - prebrza vožnja
Mnogi vozaci ne brinu kako za vlastitu tako ni za sigurnost drugih u prometu. Najcešci prekršaj je prebrza vožnja u naseljenom mjestu (28 posto muškaraca i 25 posto žena), a slijedi vezanje sigurnosnog pojasa (21 posto muških i 18 posto ženskih vozaca). Kada se radi o ostalim cestim prekršajima, uocljive su razlike medu spolovima, pa tako žene u puno manjoj mjeri voze prebrzo na autocesti (svega cetiri posto), dok je kod 15 posto muškaraca ovo najcešci prekršaj. Žene kao najcešci prekršaj navode prolazak kroz žuto svjetlo na semaforu (njih 17 posto), što cine cešce nego muškarci (10 posto). Kao zanimljiv podatak izdvajamo i taj da je 11 posto žena izjavilo da im je nepropisno parkiranje najcešci prekršaj, dok je isto izjavilo svega cetiri posto muškaraca.
Buduci da nema vozaca koji poštuje sva prometna pravila, veliki su izgledi da ce svakom vozacu prije ili kasnije biti naplacena kazna za prekršaj. Kad ih zaustavi prometna policija, gotovo trecina žena (31 posto) i svega 13 posto muškaraca nisu bili u prekršaju. Iako su kazne posljednjih godina postrožene, stav vozaca je da su u nekim slucajevima još uvijek preblage. Tako se najviše sudionika istraživanja složilo da je odbijanje teretnih vozila da propuste kolonu iza sebe prekršaj koji bi svakako trebalo oštrije kazniti - 62 posto ispitanika izjavilo je da se ovaj prekršaj izrazito nedovoljno kažnjava.
Prekršaj za koji se najviše ispitanika izjasnilo da se preblago kažnjava (njih 60 posto) je vožnja pod utjecajem alkohola ili drugih opijata. Da se nedovoljno kažnjava nepropisno pretjecanje, smatra 52 posto ispitanika, a prolazak kroz crveno svjetlo na semaforu strože bi kaznila polovica njih. Za razliku od toga, 47 posto ispitanika smatra da se prebrza vožnja na autocesti prestrogo kažnjava. Takoder, 45 posto ispitanika smatra da bi kazne trebale biti blaže za prolazak kroz žuto svjetlo na semaforu, a 44 posto isto smatra za nepropisno parkiranje.
Žene se cešce izvuku
Bez obzira na stavove o prekršajima i njihovoj opravdanosti, vozaci se moraju suociti s posljedicama svojih postupaka ako ih zaustavi prometna policija. Kada se to dogodi, žene se u odnosu na muškarce uspiju cešce izvuci bez kazne. Od ispitanika koji su bili u prekršaju kada ih je zaustavio prometni policajac najviše ih je uspjelo umaknuti kazni, ali svega nekoliko puta - takvih je 56 posto muškaraca i 35 posto žena.
Cak se 18 posto žena uvijek uspijeva izvuci bez kazne, dok je isto uspjelo svega pet posto muškaraca. Trecina žena (32 posto) i cetvrtina muškaraca (23 posto) uspjela se bez kazne izvuci u vecini slucajeva, a svega 16 posto ispitanika (16 posto muškaraca i 15 posto žena) je svaki puta moralo platiti kaznu. Kada je rijec o nacinima izbjegavanja kazne, i muškarci (47 posto) i žene (36 posto) najcešce su to uspjeli razgovorom. Cak 23 posto žena od placanja kazne se uspjelo izvuci šarmom, dok je to isto uspjelo svega dva posto muškaraca. Policajca je uspjelo podmititi cetiri posto muškaraca i dva posto žena, a 16 posto muškaraca i 15 posto žena je platilo kaznu.
Ponašanje prometne policije se popravlja?!
Stavovi vozaca o ponašanju prometne policije u odredenoj mjeri su se promijenili na bolje. Iako 38 posto ispitanika smatra da je stanje u posljednjih nekoliko godina, što se prometne policije tice, ostalo isto kao i prije, njih 33 posto smatra da se ponašanje prometne policije popravilo. No nisu svi zadovoljni, pa tako 17 posto ispitanika smatra da se ponašanje prometne policije u posljednjih nekoliko godina pogoršalo.
Natprosjecno sposobni u prometu
Dvije trecine muškaraca (66 posto) smatraju da su natprosjecni vozaci, a samo njih zanemariv broj (manje od jedan posto) smatra da su ispod prosjeka. Žene su kriticnije prema svojim vozackim sposobnostima, pa se tako njih 63 posto smatra natprosjecnim vozacicama. Više žena nego muškaraca (tri posto) smatra da su ispod prosjeka. U odnosu na istraživanje provedeno 2006., kada je 53 posto smatralo da su natprosjecni vozaci, žene u 2009. više vjeruju u svoje vozacke vještine.
Tko je bolji vozac?
Cak 29 posto muškaraca smatra da su medu 10 posto najboljih vozaca na hrvatskim cestama, a zanemarivo malo (manje od jedan posto) ih smatra da su medu 10 posto najgorih. Žene su nešto realnije: svega 19 posto ih smatra da su medu 10 posto najboljih, ali opet samo jedan posto ih se svrstava medu 10 posto najgorih.
Na vjecno pitanje tko je bolji vozac samo 10 posto žena odgovorilo je da su žene bolji vozaci od muškaraca, 56 posto smatra da su žene i muškarci podjednaki, a petina žena (19 posto) odgovorilo je da su muškarci bolji vozaci. Svaki drugi muškarac smatra da je snažniji rod bolji u prometu od nježnijeg, a samo ih dva posto smatra da su žene bolji vozaci. Da su muškarci i žene podjednako dobri vozaci, smatra tek trecina muškaraca (32 posto).