Munac: Jedan od najljepših uspona u Istri

Uspon na Kuk

Munac je gora koja se uzdiže iznad Plominskog zaljeva, a prepoznatljiva je po stijenama koje se vide iz Plomina ili sa vidikovca na cesti iz smjera Pule za Rijeku. Gledajući je s te distance i visine nemate dojam da do vrha treba savladati skoro 400 metara visinske razlike, što bi planinarskim riječima značilo oko sat, najviše sat i pol laganog hoda.

Polazna točka je Plomin Luka

Polazna točka za uspon je naselje Plomin Luka, a do njega ćete stići iz Vozilići. Auto parkirajte na nadmorskoj visini  od -1 metar, možda najbolje preko mosta koji vodi preko kanala kojim voda iz elektrane otječe u zaljev. Tu široki makadamski put kreće uzbrdo, a na prvom raskršću skrenite lijevo (desni krak vodi za Šumber i dalje za Labin). Već nakon par minuta hoda, na slijedećem oštrom desnom zavoju u desno trebate biti pažljivi. Tu je potrebno skrenuti lijevo strmo uzbrdo u šumu. Planinarska markacija postoji, dobro je vidljiva, ali potrebno je malo pažnje. Uspon do vrha je označen uglavnom dobro, međutim, ne gubite koncentraciju i pažljivo slijedite crveno bijele oznake.

Tu smo sada na usponu radi koga je ovo jedan od najljepših planinarskih uspona u Istri. Osim prekrasnih pogleda na Plomin, plominski zaljev, Sisol, Učku, Cres i Osorščicu, sam put do vrha je sve samo ne jednoličan. Počinje u strmoj šumi, pa preko kamenjara i manjih dijelova sipara (naslage sitnijeg kamena koji vam voli bježati pod nogama) stići ćete do Kuka, stijene vidljive s druge strane zaljeva. Preko nje vodi najzanimljiviji dio puta na strmijem dijelu osiguran pomoćnim užetom, ali neka vas to ne prestraši, taj dio dug je nekih desetak metara i ne predstavlja nesavladivu prepreku, dapače.

Na vrhu Kuka sjednite i jednostavno uživajte u panoramskim pogledima. Od tuda nastavljate uspon do vrha Munac, još ljepšeg oko 100 metara višeg vidikovca.  Na samom vrhu nalazi se pola metara visok naslagan kameni stožac. Tako možete znati da ste na pravom mjestu.

Sigurno će te se vratiti

Nakon odmora i uživanja u prekrasnim vidicima nastavljate po visoravni prateći  planinarske markacije u smjeru juga, te dolazite na makadamsku cestu. Ako ovdje želite završiti vaš izlet skrenite desno te se krenite spuštati neasfaltiranom cestom natrag do polazišta.

Za sve željne malo dužeg hodanja umjesto desno skrenite lijevo i za pola sata stići ćete na vrh Standar. Put je u nastavku lagan, drži se makadamske ceste sa lijepim vidicima. Ugodna markirana staza nastavlja se rijetkim šumarkom, te za desetak minuta stižete do 477 metara visokog Standara.

Sa vrha je najbolje vratiti se istim putem. Makadamska cesta vodi vas natrag do mjesta gdje ste skrenuli na silasku sa Munca. Njome treba nastaviti dalje i nakon nekog vremena stići ćete do napuštenog sela Veselici i tako napraviti kružni izlet.

Cijelu turu na Munac moguće je napraviti za tri sata, za Standar vam treba malo više, ali planirajte si usputna zadržavanja i uživajte u prirodi, zanemarite dimnjak i elektranu, pogled usmjerite na drugu stranu. Ako prođete jedanput, vratiti ćete se sigurno. Sve ostale užitke prepuštam vama. (Napisao i snimio Jure VOJAK)