Lani su u Hrvatskoj u prometnim nesrecama život izgubile 544 osobe, što je u odnosu na 2008. godinu 17,8 posto manje poginulih. No, u Istri je došlo do porasta broja žrtava - poginulo je 36 osoba, što je cetiri više nego godinu ranije. U nepuna dva mjeseca ove godine na istarskim cestama vec su poginule cetiri osobe, a od 2005. do danas na Poluotoku je zbog prometnih nesreca preminulo ukupno 197 osoba.
Unatoc ovoj crnoj statistici, suci u Istri su u istom razdoblju, dakle od pocetka 2005. do kraja 2009. godine, zatvorom kaznili svega 20 vozaca, a cesto su kazne izrecene na samom rubu ili cak ispod zakonskog minimuma. Naime, prema podacima svih opcinskih sudova u Istri, u cak osam slucajeva koji su zaprimljeni u ovom razdoblju suci su odlucili da vozaci, iako su nedvojbeno krivi za prometnu nesrecu u kojoj je netko poginuo, ne moraju provesti ni jedan dan u zatvoru.
Za tri vozaca suci su izrekli uvjetne kazne, a za pet je zatvorska kazna od šest mjeseci zamijenjena radom za opce dobro. Najblaži su bili suci u Puli, gdje su cak cetiri vozaca odgovorna za neciju smrt kažnjena tek društveno korisnim radom na slobodi, a jednom je sudac odredio uvjetnu kaznu. Prema podacima pulskog Opcinskog državnog odvjetništva, koje sadržava sve presude donesene od 2006. do 2009, dakle i one predmete koji su zaprimljeni prijašnjih godina, pulski je sud za cak šest vozaca odredio uvjetnu kaznu, odnosno od ukupno 28 presuda samo su 22 bile zatvorske. Zabrinjavajuci je podatak da ni u jednom slucaju nije izrecena zabrana upravljanja vozilom za ove okrivljenike.
Najveci broj vozaca koji su skrivili neciju smrt provest ce iza rešetaka godinu dana. Jednogodišnja kazna zatvora izrecena je za šest vozaca na sudu u Puli, za jednog na sudu u Rovinju te za dva u Pazinu. Nešto veca kazna za smrt na cesti - godinu i tri mjeseca - presudena je vozacu na sudu u Puli, jedan je kažnjen s godinu i pol dana na sudu u Pazinu, a dva vozaca dobila su po dvije godine, i to od sudaca u Pazinu i Rovinju.
Najstrože kazne - u visini cetiri i pol godine te cetiri godine zatvora - odredio je Opcinski sud u Pazinu, koji je u najvecem broju slucaja, za pet vozaca, propisao i zabranu upravljanja vozilom. U istom su razdoblju tri vozaca oslobodena krivnje na sudovima u Puli, Pazinu i Rovinju, a pet je postupaka obustavljeno jer je okrivljenik umro ili je proglašen raspravno nesposobnim, dok je jedna optužba odbijena. Neke od ovih presuda nisu još pravomocne.
Iako je zakonodavac predvidio zatvorsku kaznu do deset godina za vozaca koji je skrivio smrt te je odgovoran za prometnu nesrecu, takva kazna još nikada nije izrecena ni na jednom sudu u Hrvatskoj. Da je blaga sudska praksa prisutna u citavoj zemlji, svjedoci i cinjenica da u oko 62 posto slucajeva suci izricu kazne zatvora u rasponu od godinu do dvije, a nerijetko se propisuje samo uvjetna kazna.
Udruga obitelji osoba stradalih u prometu ogorcena je sudskom praksom, koja uvjetne kazne daje i onim vozacima koji su skrivili neciju smrt ili trajni invaliditet.(Maša JERIN)
OVO JE SKRACENI TEKST, KOJI U CIJELOSTI MOŽETE PROCITATI U UTORAK U TISKANOM IZDANJU