Češki izumitelj Josef Ressel, koji je dio života proveo kao državni šumarski službenik u Motovunu, najpoznatiji je po izumu brodskog vijka, ali je među desecima drugih njegovih izuma jako važan i izum kugličnog ležaja, koji u našem kraju zovu i balinjera.
Američki automobilistički as Mario Andretti, koji je rođen u Motovunu, u svojim je memoarima opisivao kako se niz strme motovunske uličice spuštao u voziću na balinjere i tako, možda, stjecao svoja prva trkačka iskustva.
Ove dvije povijesne činjenice dovoljan su razlog da Motovunci svoju utrku s vozićima ili karićima na balinjere, koja je već treću godinu sastavni dio programa obilježavanja Dana općine, nazovu "Od Ressela do Andrettija".
Osnovna značajka vozića ili karića na balinjere je da umjesto kotača ima metalne kuglične ležajeve nataknute neposredno na osovine, a konstrukcija na kojoj vozač sjedi, uključujući i sustav za upravljanje kojim se zakreće cijela prednja osovina, može biti metalna, drvena ili kombinirana, dok se upravljati odnosno osovinu zakretati može neposredno nogama ili rukama ili posredstvom zavarenog volana nalik onome na romobilu ili biciklu.
Metalni kotači odnosno kuglični ležajevi kreću se direktno po asfaltu, trenje je dakle prilično veće nego kod klasičnih gumenih kotača, pa su za održavanje brzine i pravca kretanja vještina i koncentracija vozača vrlo važni.
Ovogodišnja motovunska balinjerada ili utrka karićima okupila je jedanaest vozača, a među njima je bila i jedna vozačica. Utrka je održana na nizbrdici od gornjeg motovunskog groblja naniže, uz posebnu regulaciju prometa.
Najbolji ovogodišnji vozač bio je Marin Koraca, drugo je mjesto osvojio Semir Hodžić, a treće Ilario Tončić. Najljepšom vozačicom proglašena je Adriana Klabot, a najbolji karić vozio je Dario Klabot. (D. ŠIŠOVIĆ)