Mladen Stilinović: Anarhijom protiv strukture

Samostalna izložba Mladena Stilinovića "Vrijeđanje anarhije" otvorena je u pulskoj galeriji Luka (D. ŠTIFANIĆ)
Samostalna izložba Mladena Stilinovića "Vrijeđanje anarhije" otvorena je u pulskoj galeriji Luka (D. ŠTIFANIĆ)

Samostalna izložba Mladena Stilinovića "Vrijeđanje anarhije" otvorena je u pulskoj galeriji Luka, a u podne je u galeriji održan i razgovor s autorom kojeg je vodila Dorina Vlakančić u ime organizatora izložbe, Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istre. Stilinović je na početku razgovora objasnio zašto je ova serija radova sakupljena pod nazivom "Vrijeđanje anarhije".

Izložba u stanu

- Zapravo sam se poigrao s idejom da napravim izložbu koja će uključivati različite teme koje sam koristio i ranije. Pokušao sam stoga napraviti jednu anarhičnu izložbu, ali čim sam je počeo postavljati stvarale su se strukture pa je izgledalo da sam u svemu tome imao i neki plan. Izložbu sam zato i nazvao "Vrijeđanje anarhije" jer ju nisam uspio postići. Što se postava tiče u njemu se preklapaju različiti sadržaji i nije u potpunosti jasno što se u njemu zbiva. Pogledamo li samo početni rad na desnom zidu galeriji koji glasi "Molim krunicu da papa ukine crkvu", a na kraju rad "Vrsta muhe policajac" s pravom se možemo pitati koja je to poveznica između njih, kazao je Stilinović.

Jedna od tema izložbe, ali i Stilinovićevog rada općenito je ekonomija koju on inkorporira u radove bilo putem novca ili natpisa. Budući da je novac vlasništvo države zabranjeno ga je uništavati, no Stilinović ga koristi i kao običan papir što je samo po sebi čin subverzije. Stilinović je izložbu prvi put postavio u svom stanu, a prije četiri godine predstavljena je u Mariboru.

- U sklopu ove izložbe bit će prikazani i moji filmovi koji su nastali od 1973. do 1976. godine. Iskreno ne znam što da mislim o njima jer su nastali prije toliko godina pa sam morao zamoliti druge da naprave izbor filmova. Filmom sam se prestao baviti jer mi je izgledalo da se eksperimentalni film neće uspjeti profesionalizirati, ali i zbog toga što film zahtjeva suradnju s drugim ljudima, kaže Stilinović.

Autodidakt

On se prisjetio i osnivanja studentskog filmskog kluba 69 te činjenice da je brojao samo šest članova jer nisu dopuštali nikome da im se priključi.

- Bili smo iznimno bezobrazni, ali nismo htjeli upasti u zamku drugih filmskih klubova gdje si prvo trebao proći uvodni tečaj, zatim si trebao predati scenarij i čekati hoće li proći i ostale zavrzlame, pojasnio je Stilinović.

Što se vlastite edukacije tiče Stilinović kaže da je autodidakt jer se još tijekom školovanja u gimnaziji protivio takvom sustavu edukacije.

- Učio sam od drugih ljudi, gledao kako i što rade te se družio s njima. U tome sam u prednost naspram "školovanih" umjetnika jer bez problema parodiram sam sebe i druge umjetnike. Uvijek mi je bila tijesna podjela na apstraktnu i figurativnu umjetnost, jer ja sam u svom radu koristio sve što sam htio - od geometrijske apstrakcije, preko enformela, sve do kolaža. Za vrijeme socijalizma bavio sam se puno crvenom bojom, a kasnije sam počeo koristiti i roza boju koja je dosta odbojna boja. Crvena je snažna i jaka poput krvi, a roza je blijeda i nekako buržujska. Sada kada su i film i reklame u potpunosti podjetinjile roza više nije tako problematična i sve je više prihvatljiva, kazao je Stilinović. (Boris VINCEK, snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU OD SUBOTE


Podijeli: Facebook Twiter