Mit o turistima koji ne troše: Jesu li loši gosti ili ponudaci?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Jao nama! Turisti i ove sezone nisu puno trošili, zamantrat ce gotovo svi sugovornici koje smo ovih dana upitali za potrošnju u izvanpansionu. Gotovo da smo mogli prepisati i lanjski clanak o ovoj temi jer turisti uvijek slabo troše, njih cetvero jednu pizzu, kuglu sladoleda, mineralnu i to je to. No, neki ugostitelji ce se pohvaliti boljom potrošnjom i sezonom nego lani.

Dušan Cernjul, predsjednik Ceha ugostitelja u Obrtnickoj komori Istarske županije, požalio se da je poslovanje istarskih ugostitelja ove sezone bilo doista zabrinjavajuce.

- Bolji restorani bilježe pad i do 60 posto. Danas ne možeš prodati kvalitetu. Ove brojke o padu prometa su zabrinjavajuce. Prodaje se pizza cut, kuhani kukuruz, tzv. street food ili hrana s ulice. Prije je u modi bio fast food, potom slow, a sada street food, kaže Cernjul.

Ugostitelji isticu da turisti kupuju hranu u velikim trgovackim centrima, posebice u onima gdje je najjeftinije.

- Sezona je u odnosu na prošlu, koja je usput receno bila dobra, još bolja. Price tipa "gosti su nam slabije platežne moci", barem što se tice potrošnje u caffe barovima, ne drže vodu. Ili, da ne povrijedim necije osjecaje, u našem objektu ne odgovaraju istini.

Ono što bih istaknula da je u odnosu na lani daleko bolje jest manca. Najširu ruku imali su Nijemci i Nizozemci, dok su naši domaci gosti najcešce zaokruživali racun, veli Cristina Benussi, vlasnica rovinjskog caffe bara Molo grande.

- Kada govorimo o turistickoj potrošnji, vrlo je štetna teza koja se provlaci kroz medije o tome da su gosti koji dolaze u Hrvatsku loši. Ne mislim da postoje loši gosti i ne smije ih se dijeliti na dobre i loše, smatra Boris Žgomba, predsjednik Udruge hrvatskih putnickih agencija (UHPA).

- Nisu svi gosti iste platežne mogucnosti. Za "lošu potrošnju", o kojoj se voli cesto govoriti, nisu krivi gosti, nego ponudaci. Trebamo prije svega vidjeti imamo li adekvatnu ponudu. Ne zaboravimo da je svaki gost platio upravo onoliko koliko smo ga pitali, kaže Žgomba.

- Itekako se osjeti razlika izmedu zimskog razdoblja i sezone, kaže samostalni umjetnik Milan Legovic, koji u Kandlerovoj ulici u Puli ima prodajnu galeriju.

- Razlika je dan i noc. Zimi nema ništa, a u sezoni se proda barem nešto - kupuju i domaci i stranci, no ako bismo gledali cjelogodišnji promet, najbolji kupci su ipak - Puležani. Ova sezona bila je bolja za otprilike 20 posto nego prošla, a prošla lošija od preklanjske..., veli on.

Trgovac slikama u jednom od portuna u Ulici Sergijevaca žali se da turisti kupuju samo manje slike, a vece su im preskupe. No, ipak sjedi ispred portuna cekajuci zaradu i po 12 sati dnevno...

U instant-suvenirnicama i na štandovima s ljetnim drangulijama koji nakon sezone naglo išcezavaju s ulica ni za živu glavu nam nisu htjeli otkriti kako ide posao niti nam proslijediti ime "gazde" s kojim bismo o tome mogli porazgovarati.

"Nemojte me ništa pitati, ne mogu vam dati šefov broj", dobivali bismo odgovor. Ocito, ovdje nikom nije u interesu javno istupati - možda zato što im dobro ide, a poreznici za to ne znaju... (M. VERMEZOVIC IVANOVIC, N. ORLOVIC RADIC)

CIJELI TEKST MOŽETE PROCITATI U TISKANOM IZDANJU GLASA ISTRE OD NEDJELJE.


Podijeli: Facebook Twiter