Jao nama! Turisti i ove sezone nisu puno trošili, zamantrat ce gotovo
svi sugovornici koje smo ovih dana upitali za potrošnju u izvanpansionu.
Gotovo da smo mogli prepisati i lanjski clanak o ovoj temi jer turisti
uvijek slabo troše, njih cetvero jednu pizzu, kuglu sladoleda,
mineralnu i to je to. No, neki ugostitelji ce se pohvaliti boljom
potrošnjom i sezonom nego lani.
Dušan Cernjul, predsjednik Ceha
ugostitelja u Obrtnickoj komori Istarske županije, požalio se da je
poslovanje istarskih ugostitelja ove sezone bilo doista zabrinjavajuce.
-
Bolji restorani bilježe pad i do 60 posto. Danas ne možeš prodati
kvalitetu. Ove brojke o padu prometa su zabrinjavajuce. Prodaje se pizza
cut, kuhani kukuruz, tzv. street food ili hrana s ulice. Prije je u
modi bio fast food, potom slow, a sada street food, kaže Cernjul.
Ugostitelji isticu da turisti kupuju hranu u velikim trgovackim
centrima, posebice u onima gdje je najjeftinije.
- Sezona je u odnosu na prošlu, koja je usput receno bila dobra, još
bolja. Price tipa "gosti su nam slabije platežne moci", barem što se
tice potrošnje u caffe barovima, ne drže vodu. Ili, da ne povrijedim
necije osjecaje, u našem objektu ne odgovaraju istini.
Ono što bih istaknula da je u odnosu na lani daleko
bolje jest manca. Najširu ruku imali su Nijemci i Nizozemci, dok su naši
domaci gosti najcešce zaokruživali racun, veli Cristina Benussi,
vlasnica rovinjskog caffe bara Molo grande.
- Kada govorimo o turistickoj potrošnji, vrlo je štetna teza koja se provlaci kroz medije o tome da su gosti koji dolaze u Hrvatsku loši. Ne mislim da postoje loši gosti i ne smije ih se dijeliti na dobre i loše, smatra Boris Žgomba, predsjednik Udruge hrvatskih putnickih agencija (UHPA).
- Nisu svi gosti iste platežne mogucnosti. Za "lošu potrošnju", o kojoj se voli cesto govoriti, nisu krivi gosti, nego ponudaci. Trebamo prije svega vidjeti imamo li adekvatnu ponudu. Ne zaboravimo da je svaki gost platio upravo onoliko koliko smo ga pitali, kaže Žgomba.
- Itekako se osjeti razlika izmedu zimskog razdoblja i sezone, kaže
samostalni umjetnik Milan Legovic, koji u Kandlerovoj ulici u Puli ima
prodajnu galeriju.
- Razlika je dan i noc. Zimi nema ništa, a u
sezoni se proda barem nešto - kupuju i domaci i stranci, no ako bismo
gledali cjelogodišnji promet, najbolji kupci su ipak - Puležani. Ova
sezona bila je bolja za otprilike 20 posto nego prošla, a prošla lošija
od preklanjske..., veli on.
Trgovac
slikama u jednom od portuna u Ulici Sergijevaca žali se da turisti
kupuju samo manje slike, a vece su im preskupe. No, ipak sjedi ispred
portuna cekajuci zaradu i po 12 sati dnevno...
U
instant-suvenirnicama i na štandovima s ljetnim drangulijama koji nakon
sezone naglo išcezavaju s ulica ni za živu glavu nam nisu htjeli otkriti
kako ide posao niti nam proslijediti ime "gazde" s kojim bismo o tome
mogli porazgovarati.
"Nemojte me ništa pitati, ne mogu vam dati šefov
broj", dobivali bismo odgovor. Ocito, ovdje nikom nije u interesu javno
istupati - možda zato što im dobro ide, a poreznici za to ne znaju... (M. VERMEZOVIC
IVANOVIC, N. ORLOVIC RADIC)
CIJELI TEKST MOŽETE PROCITATI U TISKANOM
IZDANJU GLASA ISTRE OD NEDJELJE.