Udruga Promo, koja okuplja organizatore koncerata suvremene autorske glazbe u Hrvatskoj, prozvala je na jučerašnjoj konferenciji održanoj u Zagrebu ministra kulture Zlatka Hasanbegovića da je smanjio sredstva za sufinanciranje rock glazbe u ovoj godini.
Predstavnici Udruge Promo (INmusic festival, SuperUho festival, Vintage Industrial Bar, Tvornica kulture, Klub. Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, Outlook festival, Dimensions festival, Attack, Terraneo Festival) istaknuli su na presici da je bivše Ministarstvo kulture, dok je ministar bio Berislav Šipuš, uključilo autorsku rock glazbu u Program javnih potreba u hrvatskoj kulturi, te je u okviru Vijeća za inovativne umjetničke prakse za ovu godinu predvidjelo dva milijuna kuna za sufinanciranje rock koncerata. U sklopu potprogramske djelatnosti "Rock glazba: festivali i klupski programi" osnovano je Vijeće za rock glazbu koje je raspodijelilo tih dva milijuna kuna različitim programima.
Novi ministar srezao sredstva
Međutim, nakon promjene vlasti, novi ministar Zlatko Hasanbegović srezao je ta sredstva na 1,195 milijuna kuna, od čega je dio već potrošen, pa je za sufinanciranje rocka u ovoj godini ostalo manje od milijun kuna, ustvrdio je organizator InMusic festivala Zoran Marić. Osim toga, kaže Marić, promijenjena je i odluka o raspodjeli tih sredstava koju je donijelo Vijeće za rock glazbu, pri čemu je, primjerice, InMusic koji je trebao dobiti najviše ostao bez ijedne kune potpore.
"Pri tome se Ministarstvo kulture nije držalo kriterija za dodjelu sredstava koje je samo donijelo, pa se dogodila bizarna stvar da je InMusic ušao u program za financiranje kulturnih projekata Europavox, u sklopu kojeg će dobiti sredstva od EU-a, a nije dovoljno dobar da ga sufinancira hrvatsko Ministarstvo", ogorčen je Marić.
Član Vijeća za rock glazbu Ilko Čulić upozorio je da su sredstva koja su dodijeljena za sufinanciranje cjelokupne godišnje produkcije rock koncerata u Zagrebu samo malo veća od novaca izdvojenih za "Hrvatsko slovo", što je apsurdno, pogotovo kada se uzme u obzir da, primjerice, poznati Exit festival u Novom Sadu država godišnje subvencionira sa čak milijun eura.
"Ministar Hasanbegović razumije se u rock glazbu kao beduini u slalom", rekao je Čulić i najavio, zajedno s glazbenim kritičarom Aleksandrom Dragašem, da više neće sudjelovati u radu Vijeća za rock, čije su preporuke posve zanemarene.
Organizator SuperUho festivala Mate Škugor, koji je svojedobno organizirao festival alternativnog rocka Terraneo u Šibeniku, naglasio je da umjetnost može pozitivno promijeniti društveni život neke zajednice, što se vidjelo upravo na primjeru Terranea, koji je oživio Šibenik nakon 20 godina "mrtvila". Danas, međutim, u Šibeniku na mjestu gdje su nekada bile dvije tvornice djeluju dva kluba s turbo-folk glazbom.
"To je izravna posljedica nebrige za kulturu svih dosadašnjih Vlada. Danas narodnjačka zvijezda poput Bobana Rajovića puni Arenu, a Saša Matić nastupa u Vatroslavu Lisinskom. Ta glazba nekad nije bila dio našeg kulturnog identiteta, a sada jest", kaže Škugor.
Domaći festivali nestaju jedan za drugim
Vedran Meniga, direktor Seasplash festivala, osim što je zahvalio svom timu na ostvarenom "uspjehu" na natječaju, izrazio je i nezadovoljstvo ispred tima ljudi koji stoji iza cijelog niza glazbenih događanja.
- Unatoč postojećoj zadovoljštini, ostaje gorčina u grlu jer odobrena sredstva su kap u moru koja ne zadovoljava ni minimalne postojeće potrebe, niti garantira ikakav održivi razvoj u dugoročnijem razdoblju. Upravo je pokretanje domaćih brendova u ranim godinama hrvatske samostalnosti, poput Seasplash festivala prije nepunih 15 godina, osiguralo temelje za ostvarivanje suradnji koje su u domaće okruženje dovele međunarodno popularna festivalska i ina druga događanja, po kojima je Republika Hrvatska posljednjih godina postala prepoznatljiva diljem planete i konkurira za idealno odredište masovnih posjeta, koji u konačnici rezultiraju katapultiranjem interakcija na kulturnim, gospodarskim i društvenim razinama, kazao je Meniga i istaknuo: "Svi koji zagovaraju, ili su odgovorni za nacionalnu strategiju kulturnog razvoja moraju imati više razumijevanja i osigurati sufinanciranja domaćih organizatora koji takvu potporu nužno trebaju žele li ostati konkurentni i preživjeti na novootvorenom tržištu Europske Unije. U protivnom ćemo svi (p)ostati jeftina radna snaga događanja u vlasništvu inozemnih tvrtki, kao što je već slučaj na dobrom dijelu obale, gdje - isključujući rijetke primjere - domaći festivali koji mogu probiti lokalne okvire interesa nestaju jedan za drugim."
Predstavnici Udruge Promo očekuju da Ministarstvo kulture ispravi počinjenu pogrešku te da iznos sredstava za rock glazbu poveća na minimalnih dva milijuna kuna, te da u raspodjeli tih sredstava poštuje vlastite kriterije po kojima je stručno vijeće ocijenilo i preporučilo sufinanciranje programa u programskoj liniji "Rock glazba: festivali i klupski programi".
Hasanbegović: "Ja sam prvi ministar koji je dodijelio sredstva za rock glazbu"
Ministar kulture Zlatko Hasanbegović je jučer odbacio sve optužbe Udruge Promo ustvrdivši kako su to dezinformacije jer se ne može smanjiti nešto što nije ni postojalo, budući da je ove godine prvi put u povijesti Ministarstvo kulture dodijelio sredstva za rock glazbu.
"Ne samo da Ministarstvo kulture nije smanjilo sredstva, već sam ja prvi ministar u Hrvatskoj koji je potpisao i dodijelio sredstva i za programe rock glazbe", rekao je Hasanbegović.
"Načelno i u konkretnom slučaju i u svim ostalim slučajevima Ministarstvo kulture u raspodjeli sredstava neće biti vođeno nikakvim partikularnim i klijetelističkim interesima", kazao je dodavši kako Ministarstvo kulture ne može i ne treba financirati komercijalne projekte koji ostvaruju zaradu. (Hina/B. Ć. J.)