"Posvećujem ovu nagradu svim političkim zatvorenicima u Iranu", rekao je u utorak navečer pred publikom motovunskog kina Trg proslavljeni iranski redatelj Mohsen Makhmalbaf primajući u ruke nagradu Maverick, koju Motovun Film Festival već petu godinu dodjeljuje uglednim filmskim autorima za njihovu originalnost i samosvojnost, tvrdoglavost i nepodilaženje, ali prije svega za majstorstvo u filmskoj umjetnosti i širenje granica filma.
Dosad su motovunsku nagradu Maverick dobili Ken Russel, Ulrich Seidl, Terrence Davies i Terry Jones, a predstavljajući Makhmalbafa kao ovogodišnjeg dobitnika, Mike Downey posebno je naglasio kako rad i osobnost ovog iranskog redatelja karakterizira i definira prije svega čovjekoljublje, poniznost, nesebičnost i sposobnost da se izjednači s običnim čovjekom.
Makhmalbafov film "Kandahar" (prikazan i u Motovunu) je po izboru magazina Times uvršten u 100 najboljih filmova svih vremena, a osim što je osobno stekao status svjetskog filmskog majstora, odgojio je generacije iranskih filmaša, pa je i cijelu svoju obitelj uvukao u čaroliju stvaranja filmova. Bio je prvi iranski umjetnik koji je u Izrael donio maslinovu grančicu mira, zbog čega je u svojoj domovini doživio osudu i progon: iz iranskog filmskog muzeja tada je uklonjeno i uništeno preko 150 filmskih nagrada koje su svojim filmovima on i članovi njegove obitelji donijeli Iranu, među njima i berlinski Zlatni medvjedi, kanske Zlatne palme, venecijanski Zlatni lavovi. "Neka motovunski Maverick zato bude prva nagrada u nizu onih koje će tek uslijediti", kazao je Downey. Primajući nagradu, Makhmalbaf je nabrojio nekoliko drastičnih slučajeva političkih progona i zatvaranja ljudi u Iranu samo zato što su druge vjere, i posvetivši svima njima svoju nagradu, zaključio: "Ova nagrada i film mogu promijeniti svijet!"
Najočekivaniji događaj četvrtog motovunskog festivalskog dana bila je večernja projekcija kontroverznog španjolsko-belgijsko-francuskog filma "Adelin život" redatelja Abdellatifa Kechichea, koji je u Cannesu nagrađen Zlatnom palmom. Kontroverza je u dvije podulje i vrlo strastvene lezbijske scene, i općenito o tematiziranju lezbijskog odnosa između dviju vrlo mladih žena od kojih je jedna tek tinejdžerica. No, producentica filma Laurence Clerc je u popodnevnom susretu s novinarima u programu "Pitanja i odgovori" koji je moderirala Mima Simić, ustvrdila kako "Adelin život" nije film o homoseksualnosti, već je to priča o ljubavi i odrastanju, a kako su u Cannesu i žiri i kritičari bili jednodušni u pozitivnim ocjenama, ona tu ne vidi neke kontroverze. Ovaj je film inače nadahnut istoimenim stripom, ali se od stripovskog predloška prilično odmiče, čak je i glavna junakinja potpuno drugačija nego u stripu
Kako je "Adelin život" svojim trosatnim trajanjem zauzeo oba večernja termina u kinu Trg, iza njega je kao bonus-projekcija besplatno prikazan film Igora Mirkovića "Balavica", a u nastavku noći motovunski je trg postao poprište otvorenog prvenstva u stolnom tenisu.
Dobro posjećen, atraktivan, zabavan i dinamičan festivalski ne-filmski događaj bile su večeri romske poezije, kao dio festivalskog potprograma "Mala mahala" posvećenog Romima. Boris Dežulović i Predrag Lucić čitali su publici odabrane pjesme romske tematike, bilo da su im autori proslavljena imena svjetske poezije, od Lorce do Miroslava Antića, pa do lokalnih romskih pjesnika iz raznih europskih, posebice balkanskih zemalja. Uz filmove, tribine, izložbe i poeziju, romske su teme u utorak festivalskoj publici predstavljene i kroz nekoliko performansa: u jednoj od njih svatko tko je htio mogao se slikati s romskim mladoženjom ili romskom mladom, naravno raskošno svatovski odjevenima. (Napisao i snimio Davor ŠIŠOVIĆ)