- Meni gorivo nikad nije skuplje ni jeftinije jer uvijek tocim za stotinu kuna, u šali nam je rekao jedan pulski vozac koji je strpljivo cekao u redu da nahrani svog limenog ljubimca. No situacija s cijenama goriva nije nimalo zabavna jer od utorka smo suoceni s jednim od najvecih poskupljenja goriva u posljednje vrijeme.
Prema novom cjeniku, najprodavaniji naftni derivat - eurosuper BS 95, prodaje se za 9,88 kuna po litri, a eurosuper BS 95 class po 9,93 kune, što je porast od 28 lipa po litri. Nova cijena eurosupera BS 98 je 10,23 kune, eurodizel BS stoji 9,59, a eurodizel BS class 9,64.
Nova cijena loživog ulja ekstralakog je 6,8 kuna, a plavog dizela šest kuna po litri. Usporedbe radi, za puni spremnik automobila od, primjerice, 50 litara sada valja izdvojiti 494 kune, dok se u sijecnju prošle godine isti spremnik mogao napuniti za 465 kuna.
Dizelska goriva, dominantna u gospodarstvu, na godišnjoj razini poskupjela su 11,8 posto, odnosno 1,02 kune po litri eurodizela BS, dok je plavi dizel, zastupljen u poljoprivredi i ribarstvu, skuplji za 1,01 kunu.
Ipak, još uvijek nije rijec o najvišoj cijeni derivata od više od 10 kuna, kao od 3. do 16. svibnja prošle godine kada je litra eurosupera BS 95 koštala 10,02 kune. Trebamo li se time tješiti?
Udarac po džepu podjednako osjecaju vozaci i autoprijevoznici, s time da velik broj vozaca ima mogucnost jednostavno ne voziti, dok bi ista odluka prijevoznicima znacila ostati bez kruha.
- Svako poskupljenje goriva direktno mi stvara gubitke u poslu za koji se zbog velike konkurencije moramo boriti, a upravo zbog nje ne smijemo podizati cijene usluga. Moj kamion troši 15-16 litara na stotinu kilometara, a nudim usluge prijevoza za svega šest kuna po kilometru.
Ako se rast cijena goriva nastavi u skoro vrijeme, bit cu primoran podici cijene jer ce inace posao postati neisplativ, kazao nam je vlasnik vucne službe Vili Buršic.
Kako ce se cijene goriva odraziti na autobusni prijevoz putnika, pokušali smo doznati od direktora prijevoznickog poduzeca Brioni Ante Kvasine, no buduci da do njega nismo uspjeli doci, od voditeljice autobusnog kolodvora Malvine Macan dobili smo kratku izjavu da tvrtka Brioni d.d. zasad nema u planu poskupljivati usluge prijevoza.
Putovanje autobusom, iako nije prakticno i udobno kao automobilom, cini se najisplativijim zbog relativno brzog dolaska na odredište te znacajne uštede na gorivu i cestarini. Povratna karta na relaciji Pula - Rijeka košta 125 kuna, do Trsta i natrag 175, a do Zagreba s povratom valja izdvojiti 258 kuna.
Osim autobusnog prijevoza, istarskim putnicima na raspolaganju je i željeznicki promet, doduše iskljucivo prema Rijeci i Zagrebu, uz pomalo nezgodno presjedanje u Lupoglavu. Povratna karta na relaciji Pula - Rijeka košta 90 kuna, a putovanje u svakom smjeru traje dva sata i dvadeset minuta.
Do Zagreba i natrag placa se 214 kuna, no put traje znatno duže nego kod ostalih prijevoznika zbog cestih zaustavljanja.
Putovanje zrakoplovom i dalje ostaje luksuz jer se danak brzom letu u Zagreb i natrag placa skupom osnovnom kartom od 569,65 kuna, što je tek pedesetak kuna jeftinije od putovanja automobilom koji troši u prosjeku osam litara goriva, s uracunatim cestarinama. (Krešimir TADIJIC)
VIŠE U TISKANOM IZDANJU GLASA ISTRE OD CETVRTKA.