Medulin: Avion-vjetrokaz na sportskom aerodromu

Avion je postavljen je na posebne nosače tako da se uvijek okreće u smjeru vjetra (G. ŠEBELIĆ/CROPIX)
Avion je postavljen je na posebne nosače tako da se uvijek okreće u smjeru vjetra (G. ŠEBELIĆ/CROPIX)

Pažnju vozača na Medulinskoj cesti privlači neobična instalacija - avion piper 23 koji je tvrtka Delić Air, specijalizirana za taksi i panoramske letove, postavila visoko iznad tla na nosače na sportskom aerodromu Campanož kod Medulina. S obzirom na to da se okreće na ležajevima, avion služi zapravo kao vjetrokaz.

- Njegov popularni naziv je Aztec i napravljen je krajem 70-ih godina u Americi. Specijalno je rađen za slijetanje na nosače aviona, a kasnije, nakon što je preuređen, služio je za taksi prijevoz. Nama je postao nerentabilan jer je gorivo u zadnjih deset godina poskupilo tri do četiri puta. Nekada je koštalo manje od njemačke marke, a sad je skoro tri eura. Ovaj je avion veliki potrošač goriva jer ima dva motora koja zajedno troše 150 litara na sat. I održavanje nije jeftino jer bi svakih dvije tisuće sati trebalo mijenjati motor vrijedan oko 35 tisuća eura, saznajemo od vlasnika tvrtke Nijaza Delića.

Nakon što je postao nerentabilan, on i njegovi sinovi odlučili su ga iskoristiti kao ukras i simbol medulinskog aerodroma.

- Avion-vjetrokaz vidi se nadaleko. Posebno je koristan i za padobrance jer oni iz aviona uvijek moraju iskakati u smjeru vjetra. Naš je aerodrom u sustavu svjetskih aerodroma i dužni smo redovito objavljivati publikacije o sigurnosti i uvjetima na aerodromu, pa smo i avion publicirali kao pokazivač vjetra, kaže Delić.

Piper 23 napravljen je za pilota i šest putnika, težak je 2,6 tona, ali da bi bolje funkcionirao i okretao se u smjeru vjetra, Delić kaže da su s njega poskidali sve nepotrebne dijelove, nema ni motore, ostao je samo oklop i sad je težak oko 400 kilograma. Na vjetru se okreću i elise pa djeluje kao da je stvarno u letu.

- Piper-vjetrokaz je u testnom periodu na godinu dana, mora proći sve vremenske uvjete. Ako odoli vremenskim uvjetima, ispod njega ćemo postaviti i klupice. Mislim da je ovo jedini avion s dva motora postavljen na ovaj način, kaže Delić. On je s Aztecom odradio 2.000 sati, odnosno letio je oko šest godina. Najdalja relacija bila je do Hannovera, a zrakoplov je bio opskrbljen i opremom za kisik te dosezao visinu od 6.000 metara.

- Puno naših poduzetnika iz Pule i okolice letjelo je Aztecom, pa kad ga vide, pitaju je li to isti avion. Posebno je zanimljiv noću sa šest reflektora na solarno punjenje - izgleda kao da slijeće. Pripremali smo ga dvije godine, a intenzivno zadnja tri mjeseca, kaže Delić. (Tatjana GRBIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter