Matice rođenih, vječanih i umrlih uskoro u e-obliku

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Temeljni spisi svake osobe, kao što su potvrda o rođenju, vjenčanju, potvrda o smrti, presuda o razvodu braka te svi ostali podaci koji se vode u državnim maticama, uskoro će se voditi isključivo u elektroničkom obliku, što će pridonijeti financijskoj uštedi, ali i skratiti vrijeme građanima koji trebaju neki osobni dokument.

Novo vođenje matica, kao i procedura upisa u njih, propisana je novim zakonom o državnim maticama koji je u konačnoj saborskoj proceduri. Glavni razlog da se nove zakonske odredbe mogu početi primjenjivati zapravo je obiman posao obavljen kroz posljednjih deset godina kad se počelo s unosom podataka iz državnih matica u informatičku bazu. Tako je u siječnju ove godine u informatičkim bazama bilo upisano gotovo 29 milijuna podataka što u odnosu na ukupni broj upisa iznosi 93,7 posto.

Korištenje informatičke tehnologije omogućilo je matičarima lakše i brže izdavanje isprava što je utjecalo i na poboljšanje učinkovitosti rada u odnosu na ostvarivanje prava građana, a isto tako i uvelike pridonosi povezivanju tih informatičkih baza podataka s ostalim državnim evidencijama o građanima.

Primjenom Zakona o državnim maticama koji je na snazi od 1994. uočeno je da su mnoge odredbe zastarjele, da se ne primjenjuju ili da su se životne situacije promijenile te da zahtijevaju drugačiju pravnu regulativu.

Po novom zakonu iznimno će se matica vjenčanih osim u elektroničkom obliku i dalje voditi na propisanom obrascu i to do izmjena Obiteljskog zakona. Propisuje se i način izmjene podatka o spolu, što znači da na ispravama neće biti vidljive promjene kod osobe koja je promijenila spol i ime.

Građanima će se izdavati samo dvije isprave iz matice rođenih i to izvadak koji sadrži sve podatke koji su tamo upisani i rodni list u čijim će se rubrikama upisivati posljednji važeći podaci.

Novina je da će isprave iz matica moći izdati matičar koji je zaprimio zahtjev stranke neovisno o mjestu upisa u državne matice. Po dosadašnjem zakonu isprave su se mogle izdavati samo u mjestu upisa. No, ipak je od 2008. po posebnom provedbenom propisu to bilo moguće i izvan mjesta upisa, u bilo kojem matičnom uredu, pa se zapravo ta petogodišnja praksa samo pretače u zakonsku odredbu.

U novom je zakonu detaljnije propisano tko i pod kojim uvjetima ima pravo uvida u državne matice ili uvida u spise i rješenja na temelju kojih je izvršen upis.

Ministar uprave propisat će i obrazac matice vjenčanih i obrasce isprava i potvrda koji se izdaju na temelju državnih matica. Presudu kojom se utvrđuje da brak ne postoji ili se poništava ili se razvodi sud će dostaviti nadležnom matičaru u roku od 15 dana od nastupa pravnih posljedica pravomoćne presude.

Državne matice u kojima je zadnji upis stariji od 100 godina čuva Hrvatski državni arhiv, a sve ostale državne matice i dalje će biti smještene u matičnim uredima. (Hina)


Podijeli: Facebook Twiter