Marco Fraccaro najbolji matematičar u Hrvatskoj


Marco Fraccaro, maturant pulske Gimnazije, prirodoslovno-matematičkog smjera, najbolje je u Hrvatskoj na ovogodišnjoj državnoj maturi riješio ispit iz matematike više razine. Ispit je riješio s čak 100 posto. Također, ispit iz kemije riješio je s 97 posto (odnosno, tek jedan je učenik iz generacije ispit riješio bolje), a iz fizike s 95 posto. Zadovoljan ovakvim rezultatima, ističe da je u jezicima ipak nešto lošiji pa je tako hrvatski imao 79, a engleski 77 posto, ocijenivši se "jednom čvrstom četvorkom". Da taj uspjeh ipak nije slučajan govori i podatak da je proglašen učenikom generacije, zbog čega je imao čast održati govor na maturalnoj zabavi pred više od tisuću uzvanika.

Otkrio ljubav prema kemiji

U razgovoru za koji smo ga tim povodom zamolili, ističe da su mu odmalena svi govorili da je natprosječno inteligentan, i profesori i psiholozi, iako on kaže da nikada nije mjerio IQ nekim testovima. No, gledajući svoje rezultate, a pogotovo one s državne mature, ovaj skromni 19-godišnjak smatra da je za njegov uspjeh ipak zaslužan predani rad tijekom četiri godine srednjoškolskog obrazovanja.

- Taj rezultat mogu zahvaliti svojim super profesorima, prije svega razrednici koja mi je predavala kemiju Biljani Nikolić, a potom i profesorici iz matematike Fatimi Ferizović Vujović. U kemiji su mi najviše pomogle pripreme za natjecanja, a to nisu neki privatni satovi već u školi u vidu dodatne nastave kod moje profesorice. Bio sam triput na državnom natjecanju iz kemije, lani sam se plasirao prvi, a to mi je doista pomoglo za državnu maturu. Zadnji dan sam samo ponovio, prolistao, a neke stvari iz teorije, koje nisam znao jer na njih nisam obraćao pažnju, sam malo više promotrio i to je to!, kaže Marco. - U osnovnoj školi bio sam dobar, ali nisam išao po natjecanjima, osim iz fizike, ali sam uglavnom došao do županijske razine. Jednom sam iz talijanskog išao na državno natjecanje i došao drugi jer smo doma govorili talijanski. U osnovnoj školi mi je jako puno pomogao i motivirao me za učenje profesor Vladimir Kontošić iz fizike pa se od tada, dakle od sedmog razreda, rodila ljubav za prirodoslovne predmete. Imali smo i odličnog profesora iz informatike Borisa Bulešića, i to mi je jako puno pomoglo za srednju školu, govori nam Marco.

Već od šestog razreda osnovne škole znao je, kaže, i što želi upisati, koju srednju školu, ali je u glavi imao zacrtan i fakultet.

- Znao sam da želim u matematičku gimnaziju, a sada ću upisati ono što želim FER i na drugoj ili trećoj godini ću birati usmjerenje elektrotehniku. Iduće godine ću nastojati paralelno dati PMF smjer kemije. Općenito do tog trećeg razreda srednje škole mene kemija nije zanimala. Bio mi je to samo još jedan predmet u školi. Ali kada sam u trećem srednje došao prvi na državnom natjecanju počeo sam i o kemiji razmišljati na drugačiji način pa ću vidjeti hoću li iduće godine uspjeti dati paralelno i prvu godinu PMF-a smjer kemije, kaže nam Marco.

Matematika kao pomoć u programiranju

I ranije je sudjelovao na raznim natjecanjima i osvajao visoka četvrta i peta mjesta iz talijanskog i kemije, dok na natjecanju iz fizike nije nikad prije bio jer je, kaže, u osmom razredu osnovne škole sudjelovao na županijskom natjecanju i jako zeznuo te bio četvrti.

- Vjerojatno me zato prva tri razreda srednje škole fizika nije nešto pretjerano interesirala, a pogotovo drugi i treći razred jer je bilo nekih promjena profesora. Sada u četvrtom razredu dobili smo odličnog profesora iz fizike, došao sam tada i prvi na županijskom natjecanju, ali su mi iz državnog povjerenstva skinuli bodove pa nisam išao dalje na državno. Zašto su mi skinuli bodove doista ne znam jer mi to nikada nisu objasnili, ali to je tako, nikada ne daju obrazloženje, rekao nam je Marco.

Ističe da se nije natjecao niti u matematici, odnosno bio je samo na školskim natjecanjima i eventualno stizao do županijske razine gdje je, primjerice, lani bio drugi, ali to je bilo sve.

- Matematika mi treba samo zbog fizike i kemije i ne bih se želio baviti samo matematikom, iako je i ona predivna znanost. Najviše mi služi zbog informatike i C++ (C plus plus) programiranja. S time se isto nisam nikada intenzivnije bavio, ali ću se sada na faksu malo okušati i na tome poraditi, kaže nam Marco koji za sada ipak ne zna što bi želio raditi, možda kao profesor na fakultetu, ali zna da bi se volio vidjeti kako jednog dana piše postdiplomski rad, doktorski studij.

Najviše voli učiti noću U prvom i drugom razredu dok nije savladao tehniku učenja, sjedenje za knjigom oduzimalo mu je, kaže, puno vremena, no potom u trećem i četvrtom srednje, kad je shvatio što i kako profesori traže i ispituju, učenje mu je uzimalo sve manje vremena. Učio je, kaže, intenzivno, prirodne predmete, dok je ostale učio "kampanjski". Najviše voli učiti noću, kaže, jer je mirnije, pa je tako uvijek počinjao učiti oko 22 pa i 23 sata i učio do jutra. I dok je prva dva razreda srednje škole prošao s prosjekom ocjena 4,92, druga dva razreda imao je besprijekornih 5,00. Problem mu je, kaže, bio tjelesni?!

- Profesor iz tjelesnog nam je uvijek govorio da se više trudimo na satu i da će on to znati cijeniti i dati peticu, ali toga se nikada nije držao i koliko god se ja trudio nije davao petice, kaže Marco Fraccaro koji je od trećeg razreda do srednje škole trenirao judo, ali je šok nakon prvog susreta sa srednjom školom (prosjek 4,75 na polugodištu) bio i znak da prestane sa svim izvanškolskim aktivnostima i posveti se više učenju.

Pored prirodnih predmeta ne zaostaje niti u društvenim, pa je tako Marco ove godine sudjelovao i u Zavičajnom kvizu iz povijesti gdje je zajedno s Ericom Hadžićem, učenikom Opće gimnazije, osvojio prvo mjesto. Stoga su 4. srpnja za taj uspjeh primili priznanje Istarske županije. Profesor povijesti Željko Šek koji ga je pripremao dvaput mu je bio i pratnja na državnim natjecanjima iz kemije kada je njegova razrednica bila spriječena, a i sada su, nakon srednje škole, ostali u dobrim odnosima. Tek za kraj prisjeća se svog 4G razreda u Gimnaziji o kojem govori u superlativima i velikoj potpori koju su mu drugi učenici davali. Sadašnjim osmašima poručuje da je prirodoslovno matematičko usmjerenje pulske Gimnazije puno bolje i kvalitetnije od općeg, a to potkrepljuje rezultatima iz gotovo svih predmeta te uspjesima na natjecanjima. Tome u prilog spominje i prošlogodišnjeg super pulskog srednjoškolca Ivana Lazarića koji je na ispitima iz državne mature briljirao iz informatike i matematike, a Marco za sebe kaže da je imao puno sreće što je godinu nakon Lazarića imao istu profesoricu iz matematike. Anterfile "Svi su mi odmalena govorili da sam natprosječno inteligentan, ali mislim da je za uspjeh ipak zaslužan predani rad tijekom srednje škole."

Ima vremena i za zabavu i cure

Do drugog razreda srednje škole nije izlazio u večernja druženja s prijateljima. No, to se s krajem drugog razreda srednje škole itekako promijenilo, ali su izlasci poprimili drastične razmjere, sve dok u jednom izlasku nije slomio i nogu, iako se, kaže Marco, toga i ne sjeća.

- Tada sam stvarno pretjerao. U sat vremena noćnog izlaska uspio sam doći natrag u toliko lošem stanju i sa slomljenom nogom da sam rekao sam sebi kako je dosta i otad sam smanjio "kvote" izlazaka, priča simpatični Marco i otkriva da odnedavno ima i curu, koja mu je potpora, a i sama gaji ambicije da će uskoro njegovim stopama, ali na kemiju. (Sandra ZRINIĆ TERLEVIĆ, snimio Danilo MEMEDOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter